Auto Świat Wiadomości Aktualności Paliwo z powietrza! W Nowym Meksyku twierdzą, że to jest możliwe

Paliwo z powietrza! W Nowym Meksyku twierdzą, że to jest możliwe

Opracowana właśnie nowa technologia może oznaczać, że już niedługo do napędu samochodów posłuży paliwo wyprodukowane z CO2 przy pomocy promieni słonecznych. Brzmi niewiarygodnie? Niekoniecznie

Paliwo z powietrza! W Nowym Meksyku twierdzą, że to jest możliwe
Auto Świat
Paliwo z powietrza! W Nowym Meksyku twierdzą, że to jest możliwe

Teoria jest bardzo prosta. Reaktory zasilane energią słoneczną będą pobierały CO2 i zamieniały go w CO. Te same reaktory można wykorzystać do rozbicia cząsteczki wody na wodór i tlen. Przeprowadzona później reakcja z udziałem katalizatora pozwala uzyskać (w procesie Fischera-Tropscha) paliwa węglowodorowe wystarczająco zbliżone do aktualnie stosowanych. W efekcie nie ma konieczności dokonywania zmian w konstrukcji silników czy stacji benzynowych. Co więcej, gdyby paliwo powstawało z węgla znajdującego się w powietrzu oznaczałoby to, że pojazdy jeżdżące na nim byłyby obojętne pod względem emisji węgla!

Maszyna, która może dokonać takiej przemiany została stworzona przez zespół naukowców z Sandia National Laboratories w Albuquerque w Nowym Meksyku i już działa. Na razie CR5 (Counter Rotating Ring Receiver Reactor Recuperator) wyłapuje CO2 ze spalin pochodzących z elektrowni, ale można mieć nadzieję, że uda się wyłapywać CO2 bezpośrednio z powietrza.

System, który umożliwia zredukowanie cząsteczki CO2 do CO składa się z ogromnego parabolicznego lustra skupiającego promienie słoneczne na ceramicznym materiale. W efekcie obracany element podgrzewa się do temperatury 1500 st. C i wydziela się z niego tlen. Wprowadzenie nagrzanego elementu do komory z CO2 odbiera atomy tlenu, zaś powstały trujący gaz może posłużyć do produkcji benzyny.

Podobny system, ale z użyciem innych związków chemicznych, to dzieło zespołu ze Swiss Federal Institute of Technology w Zurychu. Ten drugi system już używa atmosferycznego CO2. Niestety, obydwa reaktory borykają się z problemami. Pierwszy pracuje zaledwie przez kilka sekund za jednym razem, drugi działa zaledwie przy 10 kW. Obie metody rokują nadzieję na poprawę niezawodności i wydajności.

Jeżeli uda się rozwiązać problem emisji CO2, to co na to powiedzą ekolodzy?

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków