Informacje taką przekazała w środę PAP Marta Angrocka-Krawczyk z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

"Koncesjonariusz finansuje budowę dzięki kredytom. Pod koniec prac otrzyma on od państwa polskiego zwrot obciążeń finansowych z Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). W razie zwiększonych kosztów utrzymania i remontów autostrady spółka Autostrada Wielkopolska II S.A. może oczekiwać zwrotu z tych samych publicznych środków funduszu" - poinformowała Angrocka-Krawczyk.

Jak wyjaśniła Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa spółki Autostrada Wielkopolska II, od zgody KE uzależniona była możliwość wprowadzenia na nowym odcinku autostrady tzw. systemu opłat za dostępność.

"Zgodnie z umową na budowę i eksploatację, Skarb Państwa wydzierżawia AWSA II grunt pod budowę autostrady, powierzając jej wybudowanie drogi oraz prowadzenie eksploatacji przez kolejne 25 lat. W zamian za to spółka otrzymywać będzie określoną w umowie opłatę miesięczną za zapewnienie pełnej dostępności autostrady jej użytkownikom" - powiedziała Kwiatkowska.

Jak wyjaśniła, według unijnego prawa zawarta umowa dotycząca sposobu rozliczania jest formą państwowej pomocy. Wysokość otrzymywanego ryczałtu będzie niezależna od liczby przejeżdżających samochodów.

KE uznała, że korzyść finansowa koncesjonariusza jest proporcjonalna do poniesionych kosztów i że państwowa pomoc nie narusza zasad obowiązujących na wspólnym rynku UE.

Komisja nie stwierdziła również niezgodności projektu budowy autostrady z przepisami dotyczącymi programu ochrony wilków. Jak ustalono, w celu umożliwienia migracji tych zwierząt zostaną zbudowane dodatkowe przejścia. Według Angrockiej-Krawczyk, KE będzie nadal ściśle nadzorować zgodność tego projektu z przepisami ochrony środowiska.

Budowany odcinek autostrady A2 Świecko-Nowy Tomyśl o długości 105,9 km ma być gotowy przed końcem 2011 roku. Odcinek realizowany jest w technologii betonowej przez spółkę koncesyjną Autostrada Wielkopolska II SA.

Droga z Nowego Tomyśla do Świecka będzie pierwszym tak długim odcinkiem autostrady wybudowanym w technologii betonowej w Polsce. Trasa zostanie oddana do użytku z pełnym wyposażeniem, m.in. punktami poboru opłat, systemem alarmowym, miejscami obsługi podróżnych.

Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2009 roku. Koszt samej budowy wynosi 1,29 mld euro (całej inwestycji 1,6 mld euro). Pieniądze będą pochodzić z trzech źródeł: Europejskiego Banku Inwestycyjnego (ok. 1 mld euro), międzynarodowych banków komercyjnych (ok. 400 mln euro) i z wpłat akcjonariuszy Autostrady Wielkopolskiej (186 mln euro).

Obecnie autostrada A2 liczy 253,9 km i łączy Łódź z Nowym Tomyślem; na odcinku od Konina do Nowego Tomyśla jest płatna. Po oddaniu budowanego odcinka A2 będzie liczyć prawie 360 km.