Spekulacje na temat nowego kompaktu z logo lwa na masce trwają już od kilku miesięcy. Pierwotnie auto miało otrzymać oznaczenie „309”, co byłoby zgodne z obecnie stosowaną nomenklaturą nazewnictwa francuskiej marki, z uwagi jednak na to, że tak nazywał się model, który stosunkowo niedawno był dostępny w ofercie marki (w latach 1985-93), coraz więcej zwolenników zdobywa pogląd, iż zmiana pokoleniowa wymaga w tym przypadku mocniejszego podkreślenia. Stąd też pomysł, by następca 308 otrzymał oznaczenie „301”, nawiązujące do modelu produkowanego w latach 1932-36, lub nawet, co zakrawa na totalną rewolucję,nazwę słowną, a nie liczbową.
Na ostateczne decyzje w tej kwestii trzeba będzie jednak jeszcze zaczekać, gdyż debiut auta planowany jest nie wcześniej niż na koniec 2012 roku, a rozpoczęcie sprzedaży na kilka miesięcy później. Natomiast już dziś możemy przedstawić Wam pierwsze komputerowe wizualizacje nowego kompaktu, stworzone na bazie szpiegowskich zdjęć jeżdżących prototypów i informacji uzyskanych ze źródeł zbliżonych do biura projektów marki.
Prace nad 301 (traktujemy to oznaczenie jako robocze) nadzoruje szef designu Peugeota Gilles Vidal. To spod jego ręki wyszły takie projekty jak elektryczny BB1 czy sportowy koncept SR1. Pomysły pokazane w tym ostatnim stały się wyznacznikiem nowej linii stylistycznej francuskiej marki, a ich pierwsze seryjne zastosowanie znajdziemy we flagowym modelu 508, który już na początku przyszłego roku pojawi się w salonach sprzedaży.
Także w 301 wyraźnie widać rozwinięcie koncepcji designu z SR1, zwłaszcza w przedniej części nadwozia, która zyska mniej agresywny, ale jednocześnie bardziej elegancki charakter. Uwagę zwracają takie elementy jak mniejsze wloty powietrza, grill i reflektory z wkomponowanymi światłami LED do jazdy dziennej oraz charakterystyczne przetłoczenia na masce (z nowym logo koncernu) i wzdłuż boków nadwozia.Zupełnie nowy styl prezentują tylne światła. Auto zachowa zbliżone wymiary do obecnej „308” (dł./szer./wys.: 4,28/1,82/1,50 m), tym bardziej że Peugeot planuje wykorzystanie tej samej płyty podłogowej. Podobnie jak w aktualnej gamie, poza 3- i 5-drzwiowym hatchbackiem do oferty dołączą później wersje kombi (SW) oraz coupé-cabrio.
W wyposażeniu modelu mają pojawić się m.in.: elektryczny hamulec postojowy, gniazdo 230 V umożliwiające podłączenie zewnętrznych urządzeń elektrycznych, np. laptopa, system ostrzegający o pojazdach znajdujących się w tzw. martwym polu widzenia kierowcy (sygnalizacja wibracyjna w fotelu kierowcy oraz dźwiękowa), kilka nowoczesnych zestawów audio-informacyjnych do wyboru, a także kompletne wyposażenie wpływające na wysoki poziom bezpieczeństwa pasażerów (m.in. airbagi, aktywne zagłówki, ESP, kontrola trakcji itp.).
Niewiele wiadomo jeszcze na tematjednostek napędowych. Rozważane są silniki benzynowe o mocach od 95 do 200 KM, diesle o mocach od 90 do 160 KM z systemem start-stop oraz odmiana hybrydowa.
PODSUMOWANIE - Powierzenie funkcji głównego stylisty marki Gilles’owi Vidalowi w grudniu 2009 roku było dobrym pomysłem Peugeota. Choć dotychczasowym modelom koncernu nie można z pewnością odmówić urody, to pomysły Vidala zdecydowanie odświeżają wizerunek marki, nadając jej bardziej elegancki i prestiżowy charakter. 301 będzie rywalizował o klientów w najbardziej konkurencyjnym europejskim segmencie samochodów. Atrakcyjny wygląd modelu będzie z pewnością jego atutem.