Audi z serii RS to modele budzące najwięcej emocji wśród fanów marki z Ingolstadt. Napęd na cztery koła oraz duże i mocne silniki to znaki rozpoznawcze sportowych odmian modeli Audi. Do dziś Audi Sport GmbH (dawniej quattro GmbH) zaprezentowało aż 25 modeli typu RS. W roku 2019 na rynku pojawiło się i pojawi sześć kolejnych modeli, z czego dwa to zupełnie nowe „eReSki”.
Najważniejsze model z serii RS
Modele typu RS to absolutny top swoich linii produktowych. Wiele z nich było pionierami w stosowaniu rozwiązań technicznych i wytyczało drogę dla innowacji. Pierwszy rozdział w historii RS powstał w roku 1994. Wtedy właśnie na rynku pojawiło się wyposażone w pięciocylindrowy, czterozaworowy silnik o mocy 315 KM Audi RS 2 Avant. To właśnie ten samochód pomógł czterem pierścieniom stworzyć nowy segment pojazdów. Moc auta przenoszona była na jezdnię za pomocą sprawdzonego w rajdach napędu quattro z samoblokującym się, centralnym mechanizmem różnicowym.
W roku 1999 natomiast, Audi RS 4 Avant zbudowane na bazie S4 nadało nowy wymiar pojęciu mocy samochodów klasy średniej. Pod jego maską – podobnie jak pod maską S4 – znalazł się sześciocylindrowy silnik V o pojemności 2,7 litra. Pięć zaworów na cylinder i biturbo wykonywało w nim świetną robotę.
Współpraca z Cosworthem
Jednostka ta powstała we współpracy z firmą Cosworth Technology. Dzięki niej głowice cylindrów zbudowano od nowa, zmieniono porty wlotowe i wylotowe oraz powiększono przekrój kanałów powietrznych po stronie ssącej i sprężającej. Ponadto powiększono turbosprężarki i zwiększono – w porównaniu z S4 – ciśnienie doładowania. W wyniku tego, silnik modelu RS 4 rozwijał maksymalnie 380 KM mocy, zamiast (265 KM.
Druga generacja RS 4 pojawiła się w roku 2005. Charakteryzowało ją wiele innowacyjnych rozwiązań, z których wiele pochodziło wprost ze sportów motorowych. Najbardziej wyróżniającym się z nich był silnik V8 o mocy 420 KM. Był to pierwszy przypadek, w którym cztery pierścienie zastosowały w swej konstrukcji połączenie bezpośredniego wtrysku benzyny i koncepcji silnika wysokoobrotowego, osiągającego nawet 8250 obr./min.
Jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem benzyny, dzięki bardziej efektywnej produkcji mieszanki paliwowo-powietrznej pozwoliła na zwiększenie mocy wyjściowej. Technikę FSI wykorzystano także w sportowym Audi R8 – zwycięzcy wyścigu Le Mans. W roku 2007 silnik ten został wykorzystany w pierwszej generacji Audi R8, która trafiła do sprzedaży.
Rok 2008 to rynkowa premiera RS 6 Avant – sportowego ducha w ciele nie rzucającego się w oczy biznesowego kombi. Oferując od podstaw skonstruowany benzynowy silnik V10 z bezpośrednim wtryskiem FSI (580 KM i 650 Nm). podwójne doładowanie biturbo, smarowanie z suchej miski olejowej oraz stały napęd na cztery koła quattro. RS 6 Avant do dziś jest najmocniejszym seryjnie produkowanym Audi.
Skrzynia korbowa jednostki napędowej V10 wykonana została w procesie niskociśnieniowego odlewu ze stopu aluminium – zaawansowanego technicznie materiału łączącego w sobie niską masę i wysoką wytrzymałość. Tuleje cylindrów połączonej skrzyni korbowej były mechanicznie odsłonięte, w wyniku czego masa silnika osiągnęła zaledwie 278 kg.
Poszerzenie gamy RS
W roku 2011 filozofia RS, za sprawą modelu RS 3 Sportback o mocy 340 KM wyposażonego w silnik pięciocylindrowy, trafiła do samochodów klasy compact.
W 2013 roku, RS Q3 zapoczątkował kolejny segment rynkowy – segment kompaktowych SUV’ów. Napędzany był przez montowany poprzecznie, pięciocylindrowy silnik 2,5 l. – taki sam, jaki montuje się w Audi TT RS i RS 3. Motor ten był bardzo kompaktowy – miał niecałe 50 cm długości. Początkowo wytwarzał 310 KM lecz jego moc w roku 2014 została zwiększona do 250 340 KM. Czas na kolejną zmianę w silniku RS Q3 nadszedł w 2016, gdy jego możliwości zwiększono do 367 KM.
Modele RS w porządku chronologicznym:
- Audi RS 2 Avant (1994): pięciocylindrowy, turbodoładowany silnik 2,2 l.; 232 kW (326 KM)
- Audi RS 4 Avant (2000): silnik 2,7 l. V6, biturbo, 279 kW (380 KM)
- Audi RS 6 Limousine i RS 6 Avant (2002): silnik 4,2 l. V8, biturbo, 331 kW (450 KM); od roku 2004 – RS 6 plus, 353 kW (480 KM), seria limitowana do 999 egzemplarzy
- Audi RS 4 Limousine (2005), RS 4 Avant (2006), RS 4 Cabriolet (2006): silnik 4,2 l. V8, 309 kW (420 KM)
- Audi RS 6 Limousine i RS 6 Avant (2008): silnik 5,0 l. V10, biturbo, 426 kW (580 KM); od roku 2010 – RS 6 plus z prędkością ograniczoną do 303 km/h
- Audi TT RS Coupé i TT RS Roadster (2009): pięciocylindrowy silnik 2.5 l., 250 kW (340 KM); od roku 2012 – wersja plus o mocy 265 kW (360 KM)
- Audi RS 5 Coupé (2010) i RS 5 Cabriolet (2012): silnik 4,2 l. V8, 331 kW (450 KM),
- Audi RS 3 Sportback (2011): pięciocylindrowy silnik 2.5 l., 250 kW (340 KM)
- Audi RS 4 Avant (2012): 4,2 l. V8, 331 kW (450 KM)
- Audi RS Q3 (2013): pięciocylindrowy silnik 2,5 l., 228 kW (310 KM); od roku 2014 – 250 kW (340 KM); od roku 2016 – wersja performance 270 kW (367 KM)
- Audi RS 6 Avant (2013): silnik 4,0 l. V8, biturbo, moc 412 kW (560 KM); od roku 2015 – wersja performance o mocy 445 kW (605 KM)
- Audi RS 7 Sportback (2013): 4,0 l. V8, biturbo, 412 kW (560 KM); od roku 2015 – wersja performance o mocy 445 kW (605 KM)
- Audi RS 3 Sportback (2015): pięciocylindrowy silnik 2,5 l. o mocy 270 kW (367 KM)
- Audi TT RS Coupé i TT RS Roadster (2016): pięciocylindrowy silnik 2,5 l. o mocy 294 kW (400 KM)
- Audi RS 3 Limousine (2017): pięciocylindrowy silnik 2,5 l. o mocy 294 kW (400 KM)
- Audi RS 5 Coupé (2017): 2,9 l. V6, biturbo, moc 331 kW (450 KM)
- Audi RS 4 Avant (2017): 2,9 l. V6, biturbo, moc 331 kW (450 KM)
- Audi RS 5 Sportback (2018): 2,9 l. V6, biturbo, moc 331 kW (450 KM).