Cały VAT (od ceny paliwa i auta) będą mogły odliczyć firmy od pojazdów z wydzieloną przestrzenią ładunkową poza kabiną pasażerską i specjalnych, pojazdów z jednym rzędem siedzeń oraz z dwoma, w których przestrzeń bagażowa jest dłuższa od pasażerskiej. Z pełnego odliczania VAT będą mogli korzystać przedsiębiorcy dysponujący pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Auta niespełniające tych założeń nie będą traktowane przez fiskusa jako ciężarowe. To oznacza, że od ich ceny przedsiębiorcy odpiszą połowę VAT, lecz nie więcej niż 6 tys. zł.Dominik Dudziński, specjalista ds. podatkowych w firmie LeasePlan Fleet Management Polska, ostrzega, że właściciele aut ciężarowych spełniających założenia znowelizowanej Ustawy o VAT nie będą mogli odliczyć VAT od ceny paliwa bez przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego w okręgowej stacji kontroli pojazdów potwierdzonego odpowiednią adnotacją w dowodzie rejestracyjnym. Dudziński przypomina, że kopię powyższego zaświadczenia przedsiębiorca musi złożyć w urzędzie skarbowym w ciągu 14 dni. Zdaniem specjalistów ustawodawca zapomniał o wprowadzeniu okresu przejściowego na wykonanie badania technicznego przewidzianego w zmienionej ustawie Prawo o ruchu drogowym, która zacznie obowiązywać w tym samym terminie, co zmieniona Ustawa o VAT. "Co prawda ustawodawca wprowadził 12-miesięczny okres przejściowy liczony od dnia wejścia w życie ustawy, jednak mimo tego przedsiębiorcy nie zachowają prawa do odliczania VAT od kupionego paliwa bez zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów" - mówi Dudziński.
Płacić VAT od paliwa?
Według znowelizowanej Ustawy o VAT, która wejdzie w życie 1 czerwca 2005 roku (przepisy dotyczące motoryzacji zaczną obowiązywać od 22 sierpnia br.), większość pojazdów, od których można obecnie odliczać VAT od ceny samochodu i paliwa, straci ten przywilej.