W 2022 r. sprzedaż nowych samochodów elektrycznych (BEV) wciąż rosła i to pomimo spadku ogólnej sprzedaży nowych aut na całym rynku UE. Największym udziałem wciąż cieszą się jednak pojazdy z napędem benzynowym. W Polsce spada zainteresowanie modelami benzynowymi i dieslami, a rozpatrując wyłącznie napędy alternatywne, rynek zdominowały klasyczne hybrydy.
Foto: Fahroni/ACEA / Shutterstock
Sprzedaż nowych samochodów
Na całym rynku w krajach UE w 2022 r. klienci najchętniej wybierali samochody z silnikami benzynowymi oraz klasyczne hybrydy
W Polsce, pomimo spadku zainteresowania, wciąż dominują auta benzynowe oraz diesle
Na rodzimym rynku znacząco wzrósł odsetek sprzedanych aut elektrycznych w porównaniu z 2021 r., ale w liczbach bezwzględnych mówimy o kilku tys. sztuk
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) opublikowało najnowsze informacje dotyczące rejestracji nowych samochodów osobowych w krajach Unii Europejskiej w 2022 r. Dane jednoznacznie wskazują, że sprzedaż nowych aut w Europie nieco spadła, ale powody do zadowolenia mają producenci aut elektrycznych i hybrydowych.
Wyniki sprzedażowe nowych aut osobowych z tradycyjnym napędem
Chociaż zainteresowanie klientów tradycyjnymi samochodami napędzanymi silnikami benzynowymi i dieslami nadal spada, to te rodzaje napędu i tak stanowiły ponad 50 proc. wszystkich kupowanych aut osobowych w UE w 2022 r.
Foto: ACEA
Sprzedaż nowych aut osobowych w EU w 2022 r.
Udział pojazdów z silnikami benzynowymi osiągnął poziom 32,5 proc. (35,5 proc. w 2021 r.) i to pomimo ponad 4-procentowego wzrostu zainteresowania tymi wersjami w czwartym kwartale ubiegłego roku.
Sprzedaż nowych diesli w 2022 r. zamknęła się 1,5 mln aut dostarczonych klientom, co pozwoliło na zagospodarowanie 16,4 proc. całego rynku. W porównaniu z 2021 r. oznacza to spadek udziału o 3,1 punktu procentowego.
Sprzedaż aut z silnikami spalinowymi na polskim rynku
W Polsce wyniki sprzedaży nowych samochodów osobowych pozwalają twierdzić, że zainteresowanie modelami z silnikami benzynowymi i Diesla powoli słabnie. Chociaż w ostatnim kwartale 2022 r. sprzedaż tych pojazdów zaczęła rosnąć, szczególnie diesli (wzrost o 17,2 proc. w porównaniu z 2021 r.), to i tak całoroczne wyniki okazały się słabsze niż w 2021 r.
Samochodów z napędem benzynowym sprzedano 203 tys. 083 sztuk, co oznaczało spadek zainteresowania nimi o aż 12,5 proc. (231 tys. 980 w 2021 r.). Jeszcze słabszy wynik zanotowały diesle, których zarejestrowano 46 tys. 471 egzemplarzy. W porównaniu z wynikiem z 2021 r. — 54 tys. 477 sztuk — oznacza to zmniejszenie udziału w rynku o 14,7 proc.
Udział nowych aut osobowych z napędem alternatywnym
W 2022 r. wciąż rosła sprzedaż nowych samochodów elektrycznych (BEV), których udział w unijnym rynku osiągnął poziom 12,1 proc. To wynik o 3,0 punktu procentowego lepszy niż w 2021 r. Tylko w ostatnim kwartale liczba rejestracji nowych pojazdów BEV w UE wzrosła o 31,6 proc. Największym zainteresowaniem w tym czasie auta elektryczne cieszyły się w Niemczech i we Francji.
Ostatni kwartał 2022 r. okazał się dobry również dla hybryd plug-in (PHEV), czego wcale nie zapowiadał słaby trzeci kwartał. Także i tutaj z pomocą przyszła sprzedaż w Niemczech. W efekcie sprzedaż aut PHEV wzrosła o 1,2 proc. i z udziałem na poziomie 9,4 proc. uplasowały się za elektrykami.
O ile europejscy klienci wciąż nie są zbyt mocno zainteresowanie hybrydami plug-in, to chętnie sięgają po klasyczne hybrydy (HEV). Tylko w ostatnich trzech miesiącach 2022 r. zarejestrowano łącznie ponad 545 tys. hybryd, co oznacza wzrost o 22,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. Z kolei w całym ubiegłym roku sprzedaż aut HEV zwiększyła się o 8,6 proc. i z udziałem w rynku na poziomie 22,6 proc. modele te stały się drugimi najchętniej wybieranymi po wersjach benzynowych.
Sprzedaż aut z napędem alternatywnym na polskim rynku
Wyniki sprzedażowe za 2022 r. pokazują, że w przypadku samochodów z napędami alternatywnymi Polacy są najbardziej przekonani do klasycznych hybryd. Tych w całym ubiegłym roku kupiliśmy 136 tys. 948 sztuk (130 tys. 354 w 2021 r.). W porównaniu z nimi sprzedaż hybryd plug-in oraz samochodów elektrycznych pozostawała w ogromnej dysproporcji.
Modele PHEV znalazły w Polsce 9 tys. 664 chętnych i było to wynik bardzo zbliżony do tego, który hybrydy plug-in uzyskały w 2021 r., tj. 9 tys. 138 sprzedanych egzemplarzy. Dużo bardziej wzrosło zainteresowanie autami elektrycznymi, ale ubiegłoroczny wynik — 11 tys. 334 sprzedane pojazdy (w 2021 r. sprzedaż wyniosła 7 tys. 166 sztuk), co oznacza wzrost sprzedaży o 58,2 proc. — i tak pokazuje, że dla Polaków modele elektryczne wciąż nie są tak interesujące, jak samochody z pozostałymi rodzajami napędu.