Samochody z napędem hybrydowym, czyli z silnikiem spalinowym wspomaganym motorem elektrycznym oferuje już kilkanaście firm motoryzacyjnych, ale liderem rynku jest Toyota i jej luksusowa odmiana, czyli Lexus. Toyota w ciągu 11 miesięcy 2018 roku sprzedała 14,8 tys. samochodów osobowych z napędem hybrydowym. Całkowita wielkość sprzedaży za ten okres wynosi 50,5 tys. aut, hybrydy stanowią w tym 30 proc. Mówiąc obrazowo co trzecia Toyota sprzedana w tym roku w salonie miała napęd hybrydowy.

Na drugim miejscu jest Lexus – sprzedano 2,2 tys. aut tej formy z napędem hybrydowym.

Trzecie miejsce zajmuje Audi ze sprzedażą 1,7 tys. hybryd.

Jakie modele hybrydowe są najpopularniejsze wśród polskich kierowców?

Tu dominacja Toyoty jest ogromna – pierwsze pięć pozycji zajmują modele japońskiego producenta:

  1. Toyota C-HR Hybrid – 4400 szt.
  2. Toyota Uris Hybrid – 4300 szt.
  3. Toyota RAV4 Hybrid – 3000 szt.
  4. Toyota Yaris Hybrid – 3000 szt.
  5. Lexus NX 300H – 1200 szt.

Znacznie wolniej przybywa na polskim rynku samochodów elektrycznych. W ciągu 11 miesięcy br. sprzedano 1180 szt., w tym 546 czystych „elektryków" wyposażonych tylko w baterię oraz 634 hybryd typu plug-in (ich baterie można ładować z gniazdka 230 V, na samym prądzie mogą przejechać 20-30 km).

Najwięcej „elektryków" sprzedało BMW – 357 szt. Na drugim miejscu uplasował się Nissan – 243 szt. a trzecie miejsce zajmuje Volvo – 155 szt.

Najpopularniejszym modelem z napędem elektrycznym jest Nissan Leaf – w ciągu 11 miesięcy br. sprzedano 234 szt. Drugie miejsce zajmuje BMW i3 – 150 szt., a trzecie BMW 530E – 86 szt.

Dla pełnego obrazu należy dodać, że w Polsce samochody hybrydowe oraz elektryczne nie są objęte żadnymi ulgami czy innymi zachętami do ich kupna.