Logo
WiadomościAktualnościPolska ekipa wybiera się na Dakar. Nie, nie chodzi o Orlen

Polska ekipa wybiera się na Dakar. Nie, nie chodzi o Orlen

W rajdzie Dakar 2024 weźmie udział polska ekipa pasjonatów jadąca Toyotą Land Cruiserem HDJ 80 z lat 90. A właściwie bolidem zbudowanym na bazie starej Toyoty Land Cruiser. Wybór marki jest nieprzypadkowy, podobnie jak nie jest przypadkiem wybór modelu samochodu.

Toyota Land Cruiser HDJ80 w wersji przystosowanej do rajdów ekstremalnych
Zobacz galerię (20)
Auto Świat / Maciej Brzeziński
Toyota Land Cruiser HDJ80 w wersji przystosowanej do rajdów ekstremalnych
  • Polska ekipa weźmie udział w Dakar Classic 2024, jadąc bolidem zbudowanym na bazie Toyoty Land Cruiser HDJ80 z lat 90.
  • W Dakar Classic startują samochody klasyczne. Toyota HDJ80 wygrała w tej kategorii "normalny" Rajd Dakar w 1996 r.
  • Zespół twierdzi, że auto byłoby w stanie przetrwać zwykły Dakar. Daje to nadzieję na zajęcie jednej z pierwszych pozycji w Dakar Classic
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Wybór padł na Toyotę i nie mogło być inaczej, w końcu Toyota Team Classic to zespół założony z inicjatywy polskiego importera samochodów Toyota i Lexus. Co zaś do modelu, pojawia się pytanie: dlaczego taki stary? Można podziwiać stare terenówki za niezwykłą dzielność terenową i trwałość, niemniej nowoczesne konstrukcje mają nieporównywalnie większe możliwości. Ale i ten wybór da się uzasadnić: otóż panowie z Toyota Team Classic pojadą w Dakar Classic 2024 – tej części Rajdu Dakar, w której startują samochody historyczne.

Dakar Classic to odrobina nostalgii – ścigają się w nim samochody, które zbudowane zostały na bazie oryginałów z XX wieku i przynajmniej wyglądem przypominają oryginalne konstrukcje. Do udziału w rajdzie dopuszczane są samochody, które choć raz pojawiły się na rajdowych trasach przed 31 grudnia 1999 roku. Toyota Land Cruiser HDJ80 spełnia ten warunek, zresztą w 1996 roku HDJ80 model ten zwyciężył Rajd Dakar w kategorii samochodów produkcyjnych. Był to wówczas pierwszy Land Cruiser, który tego dokonał.

Kto pojedzie za kółkiem, a kto będzie "pracownikiem umysłowym"?

Michał Horodeński i Arkadiusz Sałaciński
Michał Horodeński i Arkadiusz SałacińskiŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Za kierownicą rajdowej Toyoty siądzie Michał Horodeński, który na co dzień zajmuje się PR-em Toyoty, ale też od 2009 roku staruje w rajdach i wyścigach. Ma na koncie spore sukcesy, jest m.in. Wicemistrzem Europy Centralnej w grupie T2 w Rajdach Samochodów Terenowych w 2020 r. Pilotem będzie Arkadiusz Sałaciński, który startuje od 2015 r. i też ma na koncie sukcesy. Panowie żartują, że w tym zestawieniu Arkadiusz jest pracownikiem umysłowym, a Michał – fizycznym. Faktem jest, że Dakar Classic odbywa się na nieco innych warunkach niż zasadniczy Rajd Dakar i aby zająć dobre miejsce, trzeba bardziej niż w zwykłym rajdzie ruszyć głową. Samochód i umiejętność jazdy po pustyni – można tak chyba powiedzieć – będzie dodatkowym atutem.

W 2024 r. odbędzie się dopiero czwarta edycja Dakar Classic. Trzy dotychczasowe odniosły zdecydowany sukces. W edycji 2023 roku wzięło udział 88 samochodów. 66 modeli reprezentowało 24 marki pojazdów.

Trasa Dakar Classic ma długość 6500 km, składa się z 14 etapów, 3500 km prób regularności i nawigacji. Trasa w ogromnej większości prowadzi przez pustynię.

A samochód zrobiony jest z...

Silnik ma 4,2 l pojemności, tylko 215 KM, ale aż 650 Nm momentu
Silnik ma 4,2 l pojemności, tylko 215 KM, ale aż 650 Nm momentuŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Bazą rajdowego bolidu polskiego zespołu jest Land Cruiser z 1996 roku wyposażony w wysokoprężny silnik 4.2 Turbo – aktualnie o mocy 215 KM. Moc auta, jak na dzisiejsze standardy, nie kładzie na kolana, ale 650 Nm momentu już bardziej. Taki mały czołg. Skrzynia biegów manualna. Zawieszenie – autorskie. W ogóle samochód jest bardzo "autorski".

Auto jest obecnie konstrukcją opierającą się na konstrukcji z rur stalowych, w tym zintegrowanej z ramą klatce bezpieczeństwa. Oryginalny jest dach i słupki, (na razie) stalowe są tylne błotniki, natomiast większość elementów poszycia to laminat. Ekipa zamierza wyciąć jeszcze znaczną część elementów stalowych, które zachowały się w tylnej części nadwozia i zastąpić je również laminatem – tak będzie lżej, prościej, zresztą elementy te już obecnie pełnią rolę wyłącznie osłonowo-ozdobną.\

W tylnej części samochodu wygospodarowano miejsce na dwa koła zapasowe (regulamin pozwala mieć trzy) oraz narzędzia. Tylna część karoserii ma jeszcze inną bardzo ważną funkcję: "wyciąga" na zewnątrz ciepło generowane przez silnik, który w warunkach pustynnych nie zadowoli się standardowym chłodzeniem.

Panowie twierdzą, że auto budują tak, aby było w stanie przetrwać zwykły Dakar. Jeśli będzie rzeczywiście mieć taką wytrzymałość, jest duża szansa, że dojedzie do mety Dakar Classic – w miarę możliwości na jednej z pierwszych pozycji.

Zawiedzeni, że z oryginalnego Land Cruisera został silnik oraz kształt oryginału plus pewna ilość wcale nie najważniejszych części oryginalnych? Nie może być inaczej. Dakar to najtrudniejszy rajd terenowy świata i samochody, które w nim jeżdżą, jedynie przypominają oryginały. Tak być musi – sukces w rajdzie to nie tylko dobra nawigacja i sprawne kierowanie samochodem – niezbędny jest także unikalny, ekstremalny samochód, który powstaje w jednym egzemplarzu, nierzadko w warunkach garażowych.

W Dakar Classic zwycięży ten, kto...

Nie jest tak, że w edycji Classic uczestnicy, na wzór jadących w głównym Dakarze, przez kilka tysięcy km jadą z gazem wciśniętym głęboko w podłogę, balansując na krawędzi wytrzymałości swojej i maszyny. W Dakar Classic liczy się nawigacja, za która odpowiada pilot oraz utrzymanie tempa, które jest "zadane" na starcie. Wygrywa ten, kto dojedzie, nie zgubi się i utrzyma idealne tempo przemieszczania się, które mierzone jest w punktach na trasie.

Czy macie jeszcze wątpliwości, że to polska ekipa wygra Dakar Classic 2024?

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium