- Polska ekipa weźmie udział w Dakar Classic 2024, jadąc bolidem zbudowanym na bazie Toyoty Land Cruiser HDJ80 z lat 90.
- W Dakar Classic startują samochody klasyczne. Toyota HDJ80 wygrała w tej kategorii "normalny" Rajd Dakar w 1996 r.
- Zespół twierdzi, że auto byłoby w stanie przetrwać zwykły Dakar. Daje to nadzieję na zajęcie jednej z pierwszych pozycji w Dakar Classic
Wybór padł na Toyotę i nie mogło być inaczej, w końcu Toyota Team Classic to zespół założony z inicjatywy polskiego importera samochodów Toyota i Lexus. Co zaś do modelu, pojawia się pytanie: dlaczego taki stary? Można podziwiać stare terenówki za niezwykłą dzielność terenową i trwałość, niemniej nowoczesne konstrukcje mają nieporównywalnie większe możliwości. Ale i ten wybór da się uzasadnić: otóż panowie z Toyota Team Classic pojadą w Dakar Classic 2024 – tej części Rajdu Dakar, w której startują samochody historyczne.
Dakar Classic to odrobina nostalgii – ścigają się w nim samochody, które zbudowane zostały na bazie oryginałów z XX wieku i przynajmniej wyglądem przypominają oryginalne konstrukcje. Do udziału w rajdzie dopuszczane są samochody, które choć raz pojawiły się na rajdowych trasach przed 31 grudnia 1999 roku. Toyota Land Cruiser HDJ80 spełnia ten warunek, zresztą w 1996 roku HDJ80 model ten zwyciężył Rajd Dakar w kategorii samochodów produkcyjnych. Był to wówczas pierwszy Land Cruiser, który tego dokonał.
Kto pojedzie za kółkiem, a kto będzie "pracownikiem umysłowym"?
Za kierownicą rajdowej Toyoty siądzie Michał Horodeński, który na co dzień zajmuje się PR-em Toyoty, ale też od 2009 roku staruje w rajdach i wyścigach. Ma na koncie spore sukcesy, jest m.in. Wicemistrzem Europy Centralnej w grupie T2 w Rajdach Samochodów Terenowych w 2020 r. Pilotem będzie Arkadiusz Sałaciński, który startuje od 2015 r. i też ma na koncie sukcesy. Panowie żartują, że w tym zestawieniu Arkadiusz jest pracownikiem umysłowym, a Michał – fizycznym. Faktem jest, że Dakar Classic odbywa się na nieco innych warunkach niż zasadniczy Rajd Dakar i aby zająć dobre miejsce, trzeba bardziej niż w zwykłym rajdzie ruszyć głową. Samochód i umiejętność jazdy po pustyni – można tak chyba powiedzieć – będzie dodatkowym atutem.
W 2024 r. odbędzie się dopiero czwarta edycja Dakar Classic. Trzy dotychczasowe odniosły zdecydowany sukces. W edycji 2023 roku wzięło udział 88 samochodów. 66 modeli reprezentowało 24 marki pojazdów.
Trasa Dakar Classic ma długość 6500 km, składa się z 14 etapów, 3500 km prób regularności i nawigacji. Trasa w ogromnej większości prowadzi przez pustynię.
A samochód zrobiony jest z...
Bazą rajdowego bolidu polskiego zespołu jest Land Cruiser z 1996 roku wyposażony w wysokoprężny silnik 4.2 Turbo – aktualnie o mocy 215 KM. Moc auta, jak na dzisiejsze standardy, nie kładzie na kolana, ale 650 Nm momentu już bardziej. Taki mały czołg. Skrzynia biegów manualna. Zawieszenie – autorskie. W ogóle samochód jest bardzo "autorski".
Auto jest obecnie konstrukcją opierającą się na konstrukcji z rur stalowych, w tym zintegrowanej z ramą klatce bezpieczeństwa. Oryginalny jest dach i słupki, (na razie) stalowe są tylne błotniki, natomiast większość elementów poszycia to laminat. Ekipa zamierza wyciąć jeszcze znaczną część elementów stalowych, które zachowały się w tylnej części nadwozia i zastąpić je również laminatem – tak będzie lżej, prościej, zresztą elementy te już obecnie pełnią rolę wyłącznie osłonowo-ozdobną.\
W tylnej części samochodu wygospodarowano miejsce na dwa koła zapasowe (regulamin pozwala mieć trzy) oraz narzędzia. Tylna część karoserii ma jeszcze inną bardzo ważną funkcję: "wyciąga" na zewnątrz ciepło generowane przez silnik, który w warunkach pustynnych nie zadowoli się standardowym chłodzeniem.
Panowie twierdzą, że auto budują tak, aby było w stanie przetrwać zwykły Dakar. Jeśli będzie rzeczywiście mieć taką wytrzymałość, jest duża szansa, że dojedzie do mety Dakar Classic – w miarę możliwości na jednej z pierwszych pozycji.
Zawiedzeni, że z oryginalnego Land Cruisera został silnik oraz kształt oryginału plus pewna ilość wcale nie najważniejszych części oryginalnych? Nie może być inaczej. Dakar to najtrudniejszy rajd terenowy świata i samochody, które w nim jeżdżą, jedynie przypominają oryginały. Tak być musi – sukces w rajdzie to nie tylko dobra nawigacja i sprawne kierowanie samochodem – niezbędny jest także unikalny, ekstremalny samochód, który powstaje w jednym egzemplarzu, nierzadko w warunkach garażowych.
W Dakar Classic zwycięży ten, kto...
Nie jest tak, że w edycji Classic uczestnicy, na wzór jadących w głównym Dakarze, przez kilka tysięcy km jadą z gazem wciśniętym głęboko w podłogę, balansując na krawędzi wytrzymałości swojej i maszyny. W Dakar Classic liczy się nawigacja, za która odpowiada pilot oraz utrzymanie tempa, które jest "zadane" na starcie. Wygrywa ten, kto dojedzie, nie zgubi się i utrzyma idealne tempo przemieszczania się, które mierzone jest w punktach na trasie.
Czy macie jeszcze wątpliwości, że to polska ekipa wygra Dakar Classic 2024?