• Toyota dwukrotnie zwiększyła ilość produkowanych w Wałbrzychu elektrycznych przekładni do niskoemisyjnych napędów hybrydowych
  • Przekładnia w połączeniu z produkowanym w Jelczu-Laskowicach silnikiem TNGA 1,5 l tworzy hybrydowy napęd Toyoty Yaris oraz Yaris Cross
  • W wałbrzyskiej fabryce rocznie ma powstawać łącznie 350 tys. elektrycznych przekładni

We wrześniu w fabryce w Wałbrzychu Toyota uruchomiła drugą linię produkcyjną małej elektrycznej przekładni przeznaczonej do niskoemisyjnych napędów hybrydowych, które montowane są w Toyotach Yaris oraz Yaris Cross. Oprócz przekładni elektrycznej w układzie napędowym wykorzystywany jest także najnowszej generacji silnik 1,5 l, który powstaje w drugim zakładzie w Jelczu-Laskowicach. Benzynowa jednostka produkowana jest od czerwca 2020 r.

W ramach nowej inwestycji Toyota rozbudowała w Wałbrzychu zakład odlewni, a w obecnej hali skrzyń biegów zainstalowała nowe linie obróbcze, linię produkcji silników elektrycznych MG1 oraz linię montażu. Jeszcze w 2021 r. w Wałbrzychu zostanie również uruchomiona kolejna linia silników hybrydowych TNGA 1,5 l. Pozwoli to podwoić produkcję elektrycznych napędów hybrydowych do Toyot Yaris oraz Yaris Cross. Aby podołać zapotrzebowaniu na niskoemisyjne napędy w Wałbrzychu zostało zatrudnionych dodatkowo ponad 300 pracowników.

Do 2025 r. Toyota chce sprzedawać 1,4 mln pojazdów rocznie

Nowa linia jest piątym z pakietu sześciu projektów hybrydowych uruchamianych w Polskich fabrykach na przestrzeni lat 2018-2021. Wraz z uruchomieniem ostatniego projektu w 2022 r. w polskich zakładach Toyoty będą działały trzy linie produkujące elektryczne przekładnię hybrydowe oraz trzy linie wytwarzające silniki zaprojektowane w architekturze TNGA. Nowe inwestycje mają umożliwić Toyocie zrealizowanie swoich planów, w myśl których do 2025 r. ma sprzedawać się 1,4 mln pojazdów rocznie. W 2025 r. 90 proc. sprzedaży ma obejmować zelektryfikowane układy napędowe, tj. hybrydowe, hybrydowe typu pług-in, a także zeroemisyjne zasilane bateriami lub wodorem.

Co piąty w Europie i co trzeci w Polsce model Toyoty to Yaris

Yaris jest najpopularniejszym modelem Toyoty w Europie - co piąta sprzedana Toyota (21,1 proc.) to jeden z modeli Yarisa. W Polsce ten odsetek jest jeszcze wyższy i sięga ponad 36 proc. Teraz sytuacja może się jeszcze zmienić, bowiem napędy hybrydowe będą trafiały także do debiutującego modelu Yaris Cross. Produkcja tego pierwszego SUV-a Toyoty w klasie B ruszyła w lipcu br., a polscy klienci w przedsprzedaży złożyli już 1867 zamówień.