Według zebranych danych, w zeszłym roku auta elektryczne stanowiły 2 proc. wszystkich sprzedanych w tym okresie samochodów. Mimo tego połowa państw należących do wspólnoty miała udział elektryków w sprzedaży poniżej 1 procenta.

Widać też wyraźną zależność liczby sprzedanych aut elektrycznych od dochodów. Wszystkie kraje, w których udział w rynku samochodów „EV” wynosi mniej niż 1 proc., mają PKB na jednego mieszkańca poniżej 29 tys. euro . Do tego grona zalicza się m.in. Polska wraz z innymi nowymi członkami UE, a także Hiszpania, Włochy i Grecja. W Polsce także odnotowano najniższy odsetek tych aut w 2018 roku – elektryki stanowiły tylko 0,2 proc. wszystkich nowych rejestracji.

{ "uuid": "0810348f-8cc6-4492-aeb9-e46300e12f3a", "caption": "Sprzedaż aut elektrycznych na terenie Unii", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTI7MDA_/8a25a6d2513915e6ca7c4854b07519a5.png", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0782c8bc-6c30-55d4-948a-97e947e5bba4", "name": "ACEA", "idref": "0782c8bc-6c30-55d4-948a-97e947e5bba4" } ], "available": { "start": "2019-05-10 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "idref": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": "ACEA" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "8a25a6d2513915e6ca7c4854b07519a5", "ocdnExt": "png" }, "size": { "height": 372, "width": 684, "bytes": 66023 }, "asyncAdSlot": null } Sprzedaż aut elektrycznych na terenie Unii Foto: ACEA
Sprzedaż aut elektrycznych na terenie Unii

Z kolei największy udział aut elektrycznych (powyżej 3,5 proc.) mają kraje, w których PKB na jednego mieszkańca przekracza 49 tys. euro. Ewenementem, nie tylko na skalę europejską, ale także światową, jest Norwegia, gdzie samochody w pełni elektryczne stanowiły aż 49,1 proc. wszystkich zakupionych aut w 2018 roku.

Widzimy nie tylko wyraźny podział między Europą Środkowo-Wschodnią i Zachodnią, ale także wyraźny podział między północą a południem Europy (np. Grecja 0,3 proc. i Włochy 0,5 proc.).

Patrząc jednak na wolumen sprzedaży, to największym rynkiem zbytu dla aut elektrycznych na ternie Unii były Niemcy (64 658 sztuk pojazdów elektrycznych włączając w to hybrydy plug-in). W Europie lepszym wynikiem może pochwalić się tylko Norwegia z 72 689 sprzedanym autami elektrycznymi.

Z kolei na drugim biegunie znalazła się Łotwa z zaledwie 93 pojazdami elektrycznymi (pojazdy elektryczne i hybrydy z opcją doładowania akumulatorów) zarejestrowanymi w 2018 roku.

5 krajów UE z najmniejszą liczbą zarejestrowanych aut elektrycznych (pojazdy elektryczne i hybrydy plug-in) w roku 2018:

1. Polska – 0.2% (1324 aut – w tym tylko 620 sztuk aut wyłącznie z napędem elektrycznym)

2. Słowacja – 0.3% (293 aut)

3. Grecja – 0.3% (315 aut)

4. Czechy – 0.4% (981 aut)

5. Litwa – 0.4% (143 aut)

5 krajów UE z największą liczbą zarejestrowanych aut elektrycznych (pojazdy elektryczne i hybrydy plug-in) w roku 2018:

1. Niemcy – 67 658 aut (2.0%)

2. Wielka Brytania – 59 947 (2.5%)

3. Francja – 45 623 aut (2.1%)

4. Włochy – 9731 aut (0.5%)

5. Hiszpania – 11 810 aut (0.9%)