Auto Świat Wiadomości Aktualności Porsche Macan - SUV na sportowo

Porsche Macan - SUV na sportowo

Autor Jarosław Horodecki
Jarosław Horodecki

Dynamiczna terenówka to niby nic nowego. Mnóstwo takich na rynku. Jednak Porsche określenie to traktuje bardzo poważnie. I właśnie tym różni się od innych producentów.

Porsche Macan
Zobacz galerię (8)
Auto Świat
Porsche Macan

Według Porsche Macan to najbardziej zwinny i precyzyjny w prowadzeniu SUV. Do pierwszych testów musimy wierzyć na słowo. Sylwetka modelu jasno wskazuje jednak, że ma on sportowe geny. Przykładowo, kształt reflektorów zapożyczono z 918 Spyder. Najbliżej małemu SUV-owi do Cayenne. Z daleka można nawet te modele pomylić. Macan jest jednak mniejszy: ma 468,1 cm długości (wersja Turbo 1,8 cm więcej), 192,3 cm szerokości i 162,4 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi 280,7 cm. Krótko mówiąc, Macan jest szeroki i dość niski. Sportowego wizerunku przydają mu też zróżnicowane opony z przodu i z tyłu – seryjnie o szerokości 235 z przodu i 255 z tyłu, ale w opcji nawet o wymiarach 265 (przód) i 295 (tył) z 21-calowymi kołami.

Porsche Macan - SUV na sportowo
Porsche Macan - SUV na sportowoŻródło: Auto Świat

Również we wnętrzu widać sportowego ducha Porsche. Weźmy choćby kierownicę zapożyczoną – a jakże – z modelu 918 Spyder. Znajdują się na niej przyciski sterowania m.in. komputerem pokładowym, za nią zaś łopatki do zmiany biegów. Wybierak skrzyni umieszczono na konsoli między fotelami, wysoko – na wzór samochodów wyścigowych. Przednie fotele mają boczki wyprofilowane z myślą o szybkiej jeździe.

Dynamikę podkreślają proponowane w dniu rozpoczęcia sprzedaży mocne silniki, wyłącznie V6 z doładowaniem. W Macanie S jest motor 3-litrowy o mocy 340 KM. Pozwala on rozpędzić się do setki w 5,2 s (z pakietem Sport Chrono) i uzyskać prędkość 254 km/h. Macan Turbo ma z kolei aż 400 KM generowanych przez 3,6-litrowy silnik, stanowiący modyfikację 3-litrowej jednostki (skok tłoka zwiększono do 83 mm). Osiągi: 0-100 km/h w 4,6 s i maksymalnie 266 km/h. Wolniejszy jest 258-konny turbodiesel. Macan S Diesel setkę osiąga w 6,1 s, a przyspieszanie kończy się na 230 km/h. Wszystkie wersje w standardzie mają 7-biegową, dwusprzęgłową PDK.

Porsche Macan - SUV na sportowo
Porsche Macan - SUV na sportowoŻródło: Auto Świat

Seryjny jest też napęd na cztery koła ze stałym przenoszeniem momentu na tylną oś i elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym, które wysyła siłę napędową na przód. W sytuacji, gdy tył się ślizga (np. na lodzie), może tam na chwilę trafić nawet 100 proc. momentu, ale bez wysprzęglania tylnej osi. O dobrą trakcję dba też elektronika, m.in. za pomocą hamulców, zapobiegając buksowaniu kół.

W Macanie nie ma reduktora, ale jest przycisk uruchamiający tryb Off-road aktywny do 80 km/h. Włączony zmienia reakcję na gaz, działanie skrzyni i wielopłytkowego sprzęgła. Z zawieszeniem pneumatycznym (opcja) można też zwiększyć prześwit o 4 cm, do 23 cm. Ponadto jest przycisk Sport, który wyostrza reakcję na gaz i opóźnia włączanie kolejnych biegów. W opcjonalnym pakiecie Sport Chrono otrzymujemy guzik Sport Plus, stoper na kokpicie, sekwencję startową i dodatkowe informacje w systemie multimedialnym. Oprócz innego mapowania gazu i skrzyni tryb odejmuje też 0,2 s ze sprintu do setki.

Autor Jarosław Horodecki
Jarosław Horodecki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków