Auto Świat Wiadomości Aktualności Porsche zaciska pasa. Cayenne hitem, upadek Taycana i kryzys Macana. Co dalej?

Porsche zaciska pasa. Cayenne hitem, upadek Taycana i kryzys Macana. Co dalej?

Porsche zamierza zwolnić dodatkowe 1900 osób do 2029 r. po tym, jak wdrożony już program okazał się niewystarczający, donosi Agencja Reutera. Wyniki za 2024 r. nie są złe, jednak firma widzi nadchodzące wyzwania.

Porsche Cayenne Turbo S e-hybrid Coupé
Porsche Cayenne Turbo S e-hybrid CoupéIgor Kohutnicki / Auto Świat
  • W 2024 r. Porsche dostarczyło na całym świecie 310 tys. 718 samochodów (-3 proc.)
  • Największym regionem sprzedaży niezmiennie pozostaje Ameryka Północna, która zapowiada cła na importowane produkty
  • W Chinach zanotowano aż 28-procentowy spadek
  • Skarbem dla marki jest Cayenne, które stanowiło ok. 1/3 całkowitej sprzedaży. Elektryczne modele nie sprzedają się tak dobrze, jak zakładano

Reuters precyzuje, że niemiecki producent sportowych i luksusowych samochodów planuje o 15 proc. zmniejszyć liczbę miejsc pracy w fabrykach w Zuffenhausen i Weissach.

Z niedawno opublikowanego przez Porsche raportu wynika, że w minionym roku firma dostarczyła na całym świecie 310 tys. 718 samochodów. Oznacza to trzyprocentowy spadek w porównaniu z 2023 r., kiedy do klientów trafiło 320 tys. 221 sztuk nowych Porsche.

USA największym rynkiem, ale niepewnym. Chiny mocno w dół

Salon Porsche w USA
Salon Porsche w USATonyV3112 / Shutterstock

Rodzimy niemiecki rynek ma się bardzo dobrze — w 2024 r. sprzedaż wyniosła 35 tys. 858 aut (+11 proc.). W pozostałych krajach Europy (bez Niemiec) sytuacja również jest zadowalająca — dostarczono 75 tys. 899 samochodów (+ 8 proc.).

Największym regionem sprzedaży niezmiennie pozostaje Ameryka Północna z liczbą 86 tys. 541 dostaw w 2024 r. (+1 proc.). Tam sytuacja jest stabilna, jednak wzrasta niepewność, ponieważ administracja prezydenta Trumpa zapowiada wprowadzenie ceł na produkty importowane z Unii Europejskiej. Na samochody także, a Porsche nie ma fabryki w USA.

Niezwykle ważne są także Chiny. Niestety po latach hossy 2024 r. okazał się dla Porsche bolesny. Przekazano 56 tys. 887 samochodów, czyli o blisko 22,4 tys. pojazdów mniej (-28 proc.).

Elektromobilność nie nadąża

W 2024 r. Porsche gruntownie odnowiło gamę modelową – przeprowadziło wymianę generacyjną lub modernizację czterech z sześciu linii: Panamera, Taycan, 911 oraz Macan. Firma podkreśla, że udział zelektryfikowanych aut wzrósł z 22 do 27 proc., a już prawie połowa z nich miała napęd w pełni elektryczny.

2024 Porsche Macan
2024 Porsche MacanMateusz Pokorzyński / Auto Świat

To jednak z elektrykami jest największy problem. Nowy Macan, czyli dotychczasowy wielki hit marki, stał się elektryczny i jego sprzedaż spadła. W 2024 r. klienci odebrali 18 tys. 278 takie samochody. Sytuację ratuje fakt, że w wielu krajach poza UE nadal oferowana jest poprzednia generacja SUV-a z napędem spalinowym — dostarczono 64 tys. 517 egzemplarzy. W sumie poprzednik rok dla Macana (starego i nowego) i tak zakończył się spadkiem na poziomie 5 proc.

"Na ten wynik rzutowało między innymi wycofanie wersji spalinowej z Europy i stopniowe wprowadzanie w pełni elektrycznej generacji na kolejnych rynkach" - wyjaśniono w komunikacie.

Zmodernizowany Taycan również zanotował znaczący spadek dostaw. W ubiegłym roku klienci odebrali 20 tys. 836 samochodów, czyli aż o 49 proc. mniej! W komunikacie Porsche można przeczytać, że "rozwój elektromobilności generalnie przebiega wolniej, niż planowano".

Na minusie znalazła się ponadto Panamera z 29 tys. 587 egzemplarzami (- 13 proc.), za co odpowiada głównie zdecydowanie niższy popyt w Chinach.

Klienci chcą spalinowych Porsche

Porsche Cayenne po liftingu (2023)
Porsche Cayenne po liftingu (2023)Porsche

Teraz nieocenionym skarbem dla marki z Zuffenhasuesn jest Cayenne, w tym odmiana Coupe. W 2024 r. dostarczono aż 102 tys. 889 sztuk (+18 proc.). Duży SUV odpowiada za ok. 1/3 całkowitej sprzedaży Porsche na świecie.

Kultowe Porsche 911 w 2024 r. cieszyło się dużo popularnością, notując dwuprocentowy wzrost (50 tys. 941 sztuk). Spalinowe modele 718 Boxster i Cayman również cieszyły się sporym powodzeniem - 23 tys. 670 dostaw (+15 proc.).

Dzięki najmłodszej gamie produktów w historii firmy oferta Porsche jest dla naszych klientów bardzo atrakcyjna. Oczywiście spodziewamy się, że warunki ekonomiczne i geopolityczne w 2025 r. będą dla nas większym wyzwaniem niż kiedykolwiek. Mimo to naszym celem pozostaje dalsze wzmacnianie naszej marki na całym świecie i wykorzystywanie jej rynkowego potencjału. Zrobimy to zgodnie z popytem w poszczególnych regionach, abyśmy w przyszłości pozostawali wierni naszej koncepcji sprzedaży opartej na budowaniu wartości — powiedział Detlev von Platen, członek zarządu Porsche AG ds. sprzedaży i marketingu.

Nowe Porsche 911 Carrera T
Nowe Porsche 911 Carrera TPorsche
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków