W pierwszych trzech miesiącach roku produkcja samochodów w Polsce wyniosła kolejno 57,9 tysiąca, 67,2 tysiące i 85,0 tysięcy samochodów. W kwietniu rosnący trend załamał się: z taśm produkcyjnych zjechało 78,1 tys. pojazdów, a w maju malejąca tendencja uległa pogłębieniu: produkcja wyniosła 73 945 aut.

W maju br. wyprodukowano 68 495 samochodów osobowych, o 6,6% mniej niż miesiąc wcześniej i o 12,1% mniej niż przed rokiem. W porównaniu do maja ubiegłego roku wzrost miesięcznej produkcji wykazały dwie firmy: Fiat (o 34,1%)i VW (o 39,9%). W przypadku Opla spadek wyniósł na przestrzeni roku 55,7%, natomiast dla FSO - 97,3%.

Od początku 2009 roku krajowa produkcja aut osobowych wyniosła 336 672 sztuki i jest o 15,6% (62,1 tys. sztuk) mniejsza niż przed rokiem.

Jedyną firmą w skali rynku, która zwiększyła produkcję w stosunku do ubiegłego roku, jest Fiat Auto Poland. Tyskie zakłady opuściło łącznie 241 248 aut, o 25,6% więcej niż rok wcześniej, w tym 38,4 tys. sztuk to Ford Ka. Dzięki tak wysokiemu wskaźnikowi wzrostu Fiat umocnił się na pozycji lidera, zwiększając udział rynkowy z 48,2 do 71,7%.

Najczęściej produkowanym modelem w fabryce Fiata pozostaje niezmiennie Panda (123,7 tys. sztuk).

Drugim producentem aut osobowych jest Opel Polska. W gliwickich zakładach powstało od początku roku 40 405 aut, o 57,4% mniej niż przed rokiem, przez co udział marki w rynku zmniejszył się o niemal 12%. i wynosi obecnie 12,0%.

Na trzeciej pozycji rankingu krajowych producentów plasuje się Volkswagen Poznań z wynikiem tegorocznym w wysokości 34 637 wyprodukowanych aut, co oznacza stosunkowo niewielki spadek w porównaniu do poprzedniego roku - o 6,8%. Udział VW w rynku wzrósł w ciągu roku o 1,0% do 10,3%.

Ponad 6-procentowy udział w rynku zachowała FSO, jednak produkcja po 5 miesiącach wynosi jedynie 20 382 auta i jest o 72,7% mniejsza niż przed rokiem. W maju (po wyprodukowaniu 422 sztuk Chevroleta Aveo) FSO zawiesiła produkcję, a wznowienie działalności przewidziano na 22 czerwca br.

97,4% tegorocznej produkcji krajowej (327,9 tys. aut) trafiło na rynki zagraniczne; zaledwie 2,6% - pozostało w Polsce.

Produkcja samochodów dostawczych od początku roku wyniosła 25 501 sztuk. To o 57,9% mniej niż przed rokiem. Udział pojazdów użytkowych w rodzimej produkcji zmniejszył się w konsekwencji z 13,2 do 7,0%.

Obie działające w Polsce firmy wyprodukowały mniej samochodów niż rok wcześniej: VW (21,2 tys. sztuk) o 54,3%, a Fiat (4,3 tys. sztuk) o 69,6%. Udział niemieckiego producenta w rynku zwiększył się do 83,0% (z 76,4% przed rokiem), a Fiat stracił w ciągu roku 6,6% i stanowi obecnie 17,0% rynku.

Prawie 70% tegorocznej produkcji stanowi VW Caddy; 15,6% wynosi udział Fiata Panda Van, 13,8% - VW Transportera, a 1,4% należy do Seicento Van.

Gdzie kupować samochody?