- Z linii produkcyjnej zakładów Tatra zjechał ostatni egzemplarz modelu Tatra 815
- Ostatnia Tatra 815-2 Terra trafi do służby w czeskiej straży pożarnej
- Pojazdy te odegrały ważną rolę, jako samochody cywilne, wojskowe, a nawet sportowe
Z linii produkcyjnej czeskiej fabryki w Kopřivnicach zjechał ostatni egzemplarz Tatry 815. Ostatnia ciężarówka Tatra tej serii w historii to Tatra 815-2 Terra, która po wyposażeniu w specjalistyczną zabudowę trafi do służby w czeskiej straży pożarnej.
We wtorek, 25 lutego, pracownicy fabryki w Kopřivnicach uroczyście pożegnali ostatnią wyprodukowaną Tatrę 815-2 Terra. Model ten był dostarczany klientom od 2018 r. i stanowił najnowszą wersję legendarnej serii, której produkcja rozpoczęła się w 1983 r. Ostatni egzemplarz, wyposażony w wydłużoną czterodrzwiową kabinę, ośmiocylindrowy silnik Tatra T3-928, skrzynię biegów Tatra i podwozie w konfiguracji 6x6, po zamontowaniu zabudowy strażackiej zasili Korpus Ratownictwa Gaśniczego Republiki Czeskiej.
Podczas ceremonii pożegnania towarzyszyły jej trzy ikoniczne pojazdy serii 815, które na co dzień można podziwiać w Muzeum Tatry w Kopřivnicach. Wśród nich znalazła się wyścigowa Tatra 815 VE 6x6 "Ostrý" II nr 635, jedna z dwóch pierwszych ciężarówek marki startujących w rajdzie Paryż-Dakar w 1986 r., słynna Tatra 815 GTC oraz klasyczna wywrotka Tatra 815 S1, produkowana masowo w początkowych latach seryjnej produkcji modelu.
- Przeczytaj także: Przesadnie trudny quiz o autach sąsiadów PRL-u. Nawet eksperci się spocą, a 99 proc. może tylko pomarzyć o 6/11
Historia serii Tatra 815 ma więcej niż 42 lata
Historia Tatry 815 sięga lat 70., kiedy to powstały pierwsze prototypy tej serii. Auto zastąpiło starzejącą się Tatrę 148. Początkowo wersje cywilne nosiły oznaczenie Tatra 157, a wojskowe Tatra 815, jednak później ujednolicono nazewnictwo dla obu wersji. W 1973 r. zbudowano pierwszy silnik serii T3, który stał się standardem dla tych pojazdów i w różnych wariantach jest stosowany do dziś.
Testy prototypów rozpoczęto w 1978 r. na Syberii. Oficjalna premiera Tatry 815 miała miejsce we wrześniu 1982 r. podczas Międzynarodowych Targów Inżynieryjnych w Brnie. Seryjną produkcję rozpoczęto na początku 1983 r.
W 1986 r. Tatra zadebiutowała w rajdzie Paryż-Dakar, wysyłając dwa specjalnie przygotowane samochody wyścigowe. Dwa lata później załoga Loprais, Stachura, Mück odniosła pierwsze zwycięstwo w tej prestiżowej imprezie, prowadząc Tatrę 815 VD 4x4.
W 1989 r. rozpoczęto produkcję zmodernizowanego modelu Tatra 815-2 z ulepszonymi silnikami T3. Lata 90. przyniosły kolejne modyfikacje, w tym pojawienie się modeli Tatra 815-6, dostarczanych m.in. do Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Izraela. W 1997 r. na rynek wprowadzono Tatrę 815-2 TERRN°1 z zawieszeniem tylnych osi King Frame.
Kolejne lata to rozwój modeli Tatra 163 Jamal oraz Tatra 815-2 Armax. W 2010 r. z linii produkcyjnej zaczęła zjeżdżać zmodernizowana Tatra 815-2 TERRN°1 z ulepszoną kabiną i elektronicznym systemem zmiany biegów Tatra-Norgren. Sześć lat później pojazd przeszedł kolejny lifting, otrzymując m.in. hamulce tarczowe i pneumatyczne zawieszenie przedniej osi.
W 2018 r. rozpoczęto produkcję ostatniej ewolucji serii, modelu Tatra 815-2 Terra, który wprowadził szereg unifikacji z serią Tatra Force. Większość tych pojazdów trafiła do straży pożarnej w wersji z czterodrzwiową kabiną.
Tatra 815 miała ogromne znaczenie dla firmy
Radomír Smolka, członek zarządu Tatra Trucks ds. badań i rozwoju, podkreślił, że seria T 815 stała się symbolem marki, a jej pojazdy wpisały się na stałe w historię czeskiej motoryzacji. Zwrócił uwagę na ich kluczową rolę w sukcesach sportowych firmy oraz w służbie wojskowej i cywilnej. "Jeśli porównamy wszystkie serie modeli Tatry, T 815 to ta, która historycznie wyprodukowała najwięcej pojazdów" – zaznaczył Smolka, który od lat 90. aktywnie uczestniczył w jej rozwoju i modernizacjach.
Daniel Bekes, dyrektor ekonomiczny Tatra Trucks, również podkreślił znaczenie serii T 815 dla przetrwania marki w trudnych czasach po 1989 r. - "Chciałbym podziękować wszystkim, którzy przez dziesięciolecia byli zaangażowani w rozwój i produkcję serii T 815, ponieważ wykonali naprawdę dobrą robotę. Ta seria modeli pomogła Tatrze przetrwać najbardziej kryzysowe ekonomicznie i operacyjnie momenty po 1989 roku. W latach 90. Tatra produkowała i dostarczała klientom wyłącznie pojazdy z tej serii, ponieważ jej planowani następcy pozostali jedynie w prototypach i w ogóle nie weszli do produkcji. W pierwszej dekadzie tego stulecia dołączyły do niej nowe serie Force i T 810, ale T 815 nadal był filarem Tatry pod względem sprzedaży. Dopiero w ostatniej dekadzie serie Phoenix i Force zaczęły stopniowo przejmować pałeczkę. Teraz w pełni przejęły pałeczkę i mam nadzieję, że nadal będą szerzyć dobre imię marki Tatra, tak jak T 815" – powiedział Bekes.
Łącznie wyprodukowano 158 tys. 65 egzemplarzy różnych wersji Tatry 815, włączając w to jednostki przedseryjne z lat 1977–1982. Przez ponad 40 lat pojazdy te były nieustannie rozwijane i modernizowane, przechodząc przez takie warianty jak Tatra 815-2, Tatra 815-2 Armax, Tatra 815-6 Force czy Tatra 163 Jamal.
Dziedzictwo technologiczne serii T 815 jest kontynuowane w obecnych modelach Tatry. Bez niej firma nie byłaby dziś producentem nowoczesnych ciężarówek, spełniających najwyższe standardy techniczne i bezpieczeństwa. "T 815 to po prostu kultowa seria, która od wielu lat jest symbolem marki Tatra" – podsumował Smolka.
Kalendarium Tatry 815
- 1970 – Powstają pierwsze prototypy serii, oznaczone początkowo jako Tatra 157 (cywilne) i Tatra 815 (wojskowe).
- 1973 – Zbudowano pierwszy silnik serii T3, standard dla T 815
- 1978 – Rozpoczęcie testów prototypów na Syberii
- 1982 – Oficjalna premiera Tatry 815 na targach w Brnie
- 1983 – Start seryjnej produkcji
- 1986 – Debiut w rajdzie Paryż-Dakar
- 1988 – Pierwsze zwycięstwo w rajdzie Paryż-Dakar załogi Loprais, Stachura, Mück
- 1989 – Wprowadzenie zmodernizowanego modelu Tatra 815-2
- 1996 – Produkcja modeli Tatra 815-6 dla klientów zagranicznych
- 1997 – Premiera Tatra 815-2 TERRN°1 z zawieszeniem King Frame
- 1999 – Pojawienie się modeli Tatra 163 Jamal i Tatra 815-2 Armax
- 2001 i 2004 – Dalsza modernizacja i wprowadzenie nowych wersji Tatra 815-2 TERRN°1
- 2010 – Zmodernizowana Tatra 815-2 TERRN°1 z ulepszoną kabiną i systemem Tatra-Norgren
- 2016 – Drugi lifting modelu Tatra 815-2 TERRN°1 z hamulcami tarczowymi
- 2018 – Start produkcji modelu Tatra 815-2 Terra
- 2025 – Zakończenie produkcji serii Tatra 815
W ubiegłym roku Tatra Trucks rozpoczęła seryjną produkcję nowych generacji serii Tatra Force i Tatra Phoenix. Te nowoczesne pojazdy, dostępne w szerokiej gamie wersji, w pełni zastąpiły dotychczasową linię Tatra Terra. Firma skupia się teraz na dalszym rozwoju i wprowadzaniu najnowszych technologii, kontynuując tradycję jakości i innowacji, z której słynie marka.
- Przeczytaj także: Poloneza czy Malucha zna każdy. Sprawdź, co pamiętasz o innych autach z Bloku Wschodniego