• Póki co żadna z zaplanowanych obwodnic w ciągu dróg krajowych nie znajduje się jeszcze w fazie budowy
  • Do tej pory ogłoszono 32 przetargi, z czego 6 dotyczy dróg o długości 41,3 km, a pozostałe o łącznej długości 230 km
  • Część przetargów na budowę nowych dróg będzie ogłoszona dopiero za kilka lat
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Program budowy 100 obwodnic to przedsięwzięcie zaplanowane na najbliższe 10 lat (co wcale nie oznacza, że drogi powstaną dopiero w 2030 roku). Rząd obiecuje, że w ciągu najbliższej dekady powstanie łącznie ok. 830 km nowych dróg, z których skorzystają nie tylko lokalne społeczności. Władze zapowiadają bowiem trasy o najwyższych parametrach technicznych, przygotowane z myślą o najcięższym transporcie (obciążenie 11,5 t na oś, czego wymaga od nas UE w ramach podjętych zobowiązań) i wyprowadzeniu ruchu tranzytowego z miejscowości. W końcu obwodnice zaplanowano w ciągu dróg krajowych o dużym natężeniu ruchu.

Póki co żadna z zaplanowanych tras (o jakich informuje GDDKiA) nie znajduje się jeszcze w fazie budowy. Ogłoszono bowiem 32 przetargi, z czego 6 dotyczy dróg o długości 41,3 km, a pozostałe o łącznej długości 230 km. Pozostałe 68 zaplanowanych tras (łącznie 580 km długości) znajduje się obecnie w fazie wczesnych przygotowań (uzgodnienia inwestycji lub przetargi na dokumentację).

Program budowy 100 obwodnic Foto: GDDKiA / GDDKiA
Program budowy 100 obwodnic

Ogłoszone przetargi dotyczą m.in. obwodnic Brzezia (DK25), Gryfina (DK31), Lipska (DK79), Smolajn (DK51), Strzelec Krajeńskich (DK22) oraz Wąchocka (DK42). Jeszcze w tym roku będzie można wziąć udział w postępowaniach na inwestycje (drogi o łącznej długości 68 km) dotyczące Gostynia (DK12), Koźmina Wielkopolskiego (DK15), Pułtuska (DK61), Sztabina i Suchowoli (obie lokalizacje w ciągu DK8), Szczecinka (DK20) oraz Żodynia (DK32).

Kiedy będzie można przejechać nowymi drogami? Niestety GDDKiA nie podaje zbyt wiele szczegółowych informacji o terminach. W przypadku Strzelec Krajeńskich zakończenie robót zaplanowano na 2025 rok. Podobnie jest w przypadku Pułtuska czy Gąsek. Wcześniej pojedziemy zaś obwodnicą Smolajn (2023 rok).

Przybliżone terminy wskazano w przypadku wybranych poszczególnych województw. Na Lubelszczyźnie przetargi na wykonanie plac budowlanych zaplanowano dopiero na lata 2023 – 2025. W lubuskim wskazano 2025 rok jako termin zakończenia prac. W łódzkim większość inwestycji zaplanowano natomiast na lata 2027 -2029. Na Mazowszu część inwestycji powinna być gotowa już wcześniej (w latach 2025 – 2027). W województwie opolskim koniec prac zaplanowano dopiero na lata 2026-2029.

Na Podlasiu roboty budowlane będą kończone w latach 2025-2028 (podobnie w województwie śląskim). W przypadku Warmii i Mazur ostatnie prace powinny zakończyć się dopiero w 2030 roku (m.in. Olsztyn). Pierwsze inwestycje na Warmii i Mazurach będą zaś oddawane do ruchu w 2023 roku (Smolajny) i 2025 (Gąski). W zachodniopomorskim zaś to okres przypadający na lata 2025-2028.

Poniżej mapy z lokalizacjami wybranych obwodnic z programu rządowego