Każdy producent opracowuje wiele modeli, które koniec końców nie wychodzą poza fazę makiety nadwozia. Ale o ile pomysły na kolejne wielkoseryjne hatchbacki czy crossovery rodem z Dalekiego Wschodu niekoniecznie muszą być interesujące, o tyle projekty takiej firmy jak Porsche – już nieco bardziej.

W związku z tym firma postanowiła uchylić rąbek tajemnicy i pokazać fanom, czym zajmują się inżynierowie i styliści, gdy... nikt nie patrzy. Efekt to niezwykle ciekawy albym pod wiele mówiącym tytułem „Porsche Unseen”. Czyli, w wolnym tłumaczeniu – Porsche, których nikt wcześniej nie widział. Dzięki lekturze zainteresowani czytelnicy mają okazje szczegółowo przyjrzeć się kulisom prac Style Porsche. Później wybrane koncepty będzie można oglądać także na żywo: w 2021 r. zostaną one zaprezentowane w ramach ekspozycji Porsche Museum. Oby nie przeszkodziła w tym pandemia...

„Pierwszy krok to wirtualny świat. Aby jednak zrozumieć, czy samochód jest mały, duży, czy może ma zaskakujące proporcje, nietypowe modele trzeba obejrzeć w rzeczywistości” – powiedział Michael Mauer, wiceprezes ds. Style Porsche. W przeciwieństwie do rozwoju pojazdu seryjnego, w przypadku którego zawsze powstaje kilka modeli różniących się formatami stylizacji, samochody koncepcyjne koncentrują się na pojedynczej wizji, która odgrywa rolę rzecznika całej idei.

„Porsche celowo ma tylko jedno studio projektowe – zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie (działu) rozwoju” – powiedział Michael Mauer. „Weissach to nasze epicentrum. Zamiast otwierać rozbudowane studia projektowew odległych metropoliach Ameryki Północnej i Azji, nasi projektanci z całego świata przyjeżdżają do Weissach, aby tutaj, w sercu marki, tworzyć najnowsze seryjne auta sportowe i motoryzacyjne wizje. W Porsche Design Studio pracuje ponad 120 projektantów, ekspertów od spraw wnętrz, nadwozia, kolorów i materiałów, konstruktorów modeli, modelarzy oraz inżynierów odpowiedzialnych za studia (designu)”.

„W przypadku konceptów, nad którym pracujemy, nie chodzi o wyprowadzenie każdego samochodu na drogi. Bardziej liczy się stworzenie kreatywnej przestrzeni i relacji z przyszłością” – powiedział Michael Mauer, omawiając proces projektowania. I dodał: „Z punktu widzenia marki istnieją dwie możliwości dalszego rozwoju: albo ulepszasz swoje produkty, wychodząc od obecnego stanu – czyli krok po kroku. W tym procesie trudno być jednak naprawdę innowacyjnym. No i jest druga opcja: dajesz upust własnej kreatywności. Chodzi o to, aby pozwolić swoim myślom przeskoczyć do pojutrza, a następnie wrócić stamtąd do jutra”.

Wśród prezentowanych modeli – patrz galeria – na uwagę zasługują m.in.: Porsche 919 Street, Porsche Vision Spyder oraz wizja Porsche „Renndienst”.