Podczas gdy rok 2007 oznaczał dla wielu producentów samochodów rekordową sprzedaż i zyski, w roku 2008 większość z nich borykała się z kryzysem ekonomicznym. Jego następstwa wpłyną zapewne również na sytuację rynkową w roku 2009, co nie oznacza jednak braku nowości – wręcz odwrotnie, firmy przygotowują największą ofensywę modelową w historii. Przedstawią się nie tylko nowe wersje znanych modeli, ale również kompletne nowości ulokowane pomiędzy tradycyjnymi segmentami lub łączące elementy różnych typów nadwozi.

ALFA ROMEO

Z niecierpliwością oczekiwany następca modelu Alfa Romeo 147 przedstawi się na jesiennych targach we Frankfurcie. Nowa generacja wejdzie na rynek pod oznaczenie 149, a w odróżnieniu od Fiata Bravo i Lancii Delta otrzyma zupełnie nową platformę podwoziową. W ofercie znajdzie się wyłącznie 5-drzwiowy hatchback, gdyż wersję 3-drzwiową zastąpiło MiTo. Gama silnikowa składać się będzie przede wszystkim z jednostek 4-cylindrowych. Design auta nawiąże do modeli MiTo i 8C Competizione.

Mniejsze MiTo doczeka się ostrej odmiany GTA, która otrzyma doładowany silnik 1,8 l o mocy 169 kW (230 KM). Z taką mocą w danym segmencie konkurować może wyłącznie Mini John Cooper Works.

Do sprzedaży trafi również sportowo-luksusowa Alfa Romeo Brera TI. Rok 2009 miałby również wyjaśnić los następcy modelu 166.

ASTON MARTIN

Brytyjski Aston Martin przygotowuje kilka nowości. Uniwersalna konstrukcja najmniejszego Astona V8 Vantage, która jest wspólna z modelem DB9, umożliwia wbudowanie 6-litrowego silnika 12-cylindrowego. Model V12 Vantage skierowany będzie m.in. przeciw Porsche 911 GT3. Na razie nie są znane dokładne specyfikacje nowego modelu, ale do pierwszych klientów Aston Martin V12 Vantage trafi w połowie przyszłego roku.

Kolejną wyjątkową wersją będzie DBS V12 Volante - ekstremalna odmiana modelu DB9 otrzyma nadwozie typu roadster.

Zakład w Grazu opuszczą pierwsze egzemplarze 4-drzwiowego coupe Aston Martin Rapide. Wzrost popularności tego typu pojazdów prowadzi do wznowienia tradycyjnego oznaczenia Lagonda, które zawsze zdobiło sedany i kombi marki Aston Martin.

Słynna nazwa Lagonda obchodząca w tym roku 100-lecie, powinna się pojawić na studium nowego modelu. Lagonda powinna cechować się własną stylistyką, a pierwsze seryjne egzemplarze wyjadą koło roku 2012.

Limitowany model Aston Martin One-77 częściowo zaprezentował się już w Paryżu. W międzyczasie w Internecie pojawiły się pierwsze zdjęcia całego samochodu oraz dane techniczne. W tym roku samochód doczeka się prawdziwej premiery wystawowej, a pod koniec roku pierwsi z 77 klientów otrzymają swój samochód.

AUDI

Producent z Ingolstadt w tym roku zasypie nas nowościami. Na początku roku do sprzedaży wejdą ostre wersje Audi S4 i S4 Avant, które zadebiutowały jesienią w Paryżu. Oba pojazdy napędzane są 6-cylindrowym silnikiem 3,0 TFSI (245 kW/333 KM) z doładowaniem sprężarką mechaniczną. Jednostka współpracuje z 6-stopniową manualną skrzynią biegów lub 7-biegową 2-sprzęgłową przekładnią S tronic. Standardem będzie oczywiście napęd na cztery koła quattro, poszerzony o elektronicznie sterowany aktywny tylny dyferencjał.

Następcą modelu A4 Cabriolet będzie Audi A5 Cabriolet. Nowość bazująca na popularnym coupe przedstawi się w marcu podczas targów w Genewie. Z coupe zapożyczono również kompletną gamę silników obejmującą 4-cylindrową jednostkę 2,0 TFSI (132 kW/180 KM i 155 kW/211 KM), 6-cylindrową 3,2 FSI (195 kW/265 KM) oraz turbodiesle 2,7 TDI (140 kW/190 KM) i 3,0 TDI (176 kW/240 KM).

W modelu S5, który przedstawi się też z nadwoziem typu kabriolet, zamiast 8-cylindrowej jednostki pojawi się silnik 3,0 TFSI z S4. Analogicznie w wyposażeniu pojawi się aktywny tylny dyferencjał, a opcjonalnie dostępna będzie 7-biegowa przekładnia S tronic.

Seria A4/A5 zostanie wzbogacona o jeszcze jedną wersję nadwoziową – czterodrzwiowe coupe A5 Sportback. Spekuluje się również o uterenowionej wersji A4 Allroad

Ostatnim członkiem tej rodziny będzie topowa wersja RS5. Konkurent BMW M3 otrzyma 8-cylindrowy silnik twin-turbo o pojemności 4,2 l. Moc 330 kW (449 KM) dystrybuowana będzie za pośrednictwem 2-sprzęgłowej przekładni S tronic. Stylistycznie auto odróżni się agresywnym „body-kitem”.

Wiadomo już, że sportowe R8 otrzyma 10-cylindrowy silnik 5,2 FSI pochodzący z Lamborghini Gallardo LP560-4. W Audi zaoferuje jednak niższą moc 386 kW (525 KM) zamiast 412 kW (560 KM). Z prędkością maksymalną 316 km/h i przyśpieszeniem od 0 do 100 km/h w 3,9 nowa odmiana R8 będzie najszybszym seryjnie produkowanym Audi wszech czasów. Koniec roku miałby przynieść również otwartą wersję R8 Spider.

Na liście najmocniejszych Audi pojawi się także TT-RS, które przedstawi się latem. Małe coupe i roadster otrzymają doładowany 5-cylindrowy silnik o pojemności 2,5 l oferujący moc ok. 250 kW (340 KM). Jest to o 50 kW (68 KM) więcej od obecnie najszybszej odmiany TTS (200 kW/272 KM). Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h odbywać się będzie w niespełna 5 sekund. Pojawienie się w ofercie wersji TT-RS oznaczać będzie koniec „tetetki” z 6-cylindrowym silnikiem 3,2 FSI.

Na jesiennym salonie samochodowym we Frankfurcie przedstawi się trzecia generacja flagowego modelu A8. Nowość otrzyma aluminiową konstrukcję modularną wspólną z przyszłą generacją A6, która zostanie odpowiednio dostosowana na potrzeby większego A8. Największe Audi otrzyma 8-biegowy automat.

Na tej samej platformie zbudowana zostanie kolejna nowość – czterodrzwiowe coupe Audi A7, bezpośredni konkurent Mercedesa CLS czy Jaguara XF. Również ten model powinien przedstawić się przed końcem roku.

Od roku 2010 Audi chce stanąć do walki przeciwko Mini i Alfa Romeo MiTo. Bronią w tym segmencie będzie model A1, który nawiąże do konceptów Metroproject quattro i A1 Sportback. Trzy- i pięciodrzwiowy hatchback zadebiutują najprawdopodobniej już jesienią, w późniejszym okresie powinny dołączyć do nich mocniejsza odmiana S1 oraz mini-SUV Q1. Wszystkie odmiany zbudowane będą na platformie modularnej VW MQB z silnikiem zamontowanym poprzecznie.

Audi na razie rezygnuje z wersji hybrydowych. Prace nad Q7 z tego typu napędem wstrzymano. Audi zostanie więc wyprzedzone przez swoich największych rywali BMW i Mercedes-Benz, ponieważ hybrydowe Q5, a następnie A4 i A5 przedstawią się nie wcześniej niż w roku 2010.

BENTLEY

Luksusowa marka koncernu Volkswagen przygotowuje swoją największą nowość od czasu prezentacji coupe Continental GT w roku 2003. Produkowany od dwunastu lat flagowy model Arnage otrzyma jesienią następcę. Obecne wcielenie przygotowano jeszcze pod nadzorem poprzedniego właściciela – brytyjskiego koncernu przemysłowego Vickers. Dostojnym pożegnaniem z aktualną generacją będzie limitowana 150-egzemplarzowa edycja Arnage Final Series.

Nowy Arnage zadebiutuje na autosalonie we Frankfurcie. Od strony technicznej pozostanie niezależne od serii Continental. Klasyczna koncepcja z silnikiem z przodu i napędem na tylne koła pozostanie, podobnie jak tradycyjny silnik 6,75 V8 osadzony dwoma turbosprężarkami. Nowa limuzyna Bentley będzie większa, bardziej luksusowa i droższa. W konstrukcji pojawią się aluminiowe elementy, niezależna również na Audi A8.

W tym roku poszerzy się też oferta serii Continental Speed - do modeli Continental GT Speed i Continental Flying Spur Speed dołączy kabriolet Continental GTC Speed.

BMW

Podczas gdy rok 2008 należał u BMW do dużego crossovera X6 i nowej generacji limuzyny serii 7, w tym roku uwaga skupi się również na niższych segmentach. Styczniowy salon w Detroit będzie miejscem premiery drugiej generacji roadstera Z4. Samochód ze sztywnym składanym dachem zastąpi obie dotychczasowe wersje nadwoziowe. W ofercie znajdziemy trzy silniki 6-cylindrowe – 2,5 l (150 kW/204 KM) w sDrive23i, 3,0 l (190 kW/258 KM) w sDrive30i oraz 3,0 twin-turbo (225 kW/306 KM) w sDrive35i. Najmocniejszy z wymienionych otrzyma 7-stopniową 2-sprzęgłową skrzynię biegów.

Na platformie serii 1 zbudowane zostanie kompaktowe SUV/SAV X1. Karoseria będzie miała długość poniżej 4,5 m. Gama silnikowa obejmie jednostki 4- i 6-cylindrowe połączone z napędem na tylną lub obie osie. Wydaje się więc, że właściwości jezdne na drodze będą niepodważalnym priorytetem.

Tym, czym w klasie uterenowionych samochodów jest X6, będzie nowy model zbudowany na platformie przyszłej generacji serii 5. Pojazd, który będzie połączeniem kombi i coupe na razie znany jest jako Progressive Activity Sedan czy seria 5 GT. Od standardowego BMW serii 5 auto odróżniać się będzie wyższą budową przypominającą MPV i opadającym tyłem.

Pierwszymi BMW z przydomkiem M wyposażonymi w turbodoładowany silnik będą modele X5 M i X6 M. Nowy silnik 4,4 twin-turbo znany z X6 xDrive50i oraz 750i/iL podrasowany zostanie do 400 kW (544 KM), czyli więcej od 10-cylindrowej jednostki znanej z modeli M5 i M6. Turbodoładowane silniki stopniowo trafią również do innych modeli z przydomkiem M. Głównym powodem jest walka ze zużyciem paliwa i emisjami CO2.

Ważniejszym krokiem w kierunku obniżania zużycia paliwa będą seryjne modele X6 hybrid i seria 7 hybrid.

CADILLAC

Cadilac rozpocznie w Europie sprzedaż trzech przedstawionych już wcześniej wersji zasadniczego modelu CTS.

Miłośników mocnych sedanów klasy średniej, takich jak BMW M5, Mercedes-Benz CLS 63 AMG czy Audi RS6 zainteresuje Cadillac CTS-V napędzany doładowanym 8-cylindrowym silnikiem o pojemności 6,2 l pochodzącym z Corvette ZR1. Szybki Amerykanin wabić będzie mocą 415 kW (556 KM) przenoszoną poprzez manualną skrzynię biegów na tylne koła, przyśpieszeniem do setki w granicach 4 sekund oraz rekordowym czasem na Nürburgring, który jest zapowiedzią wyjątkowych właściwości jezdnych.

Bardziej praktyczną odmianą będzie CTS Sport Wagon - atrakcyjnie zaprojektowane kombi, któremu w Europie drogę do sukcesu otwiera mocny turbodiesel 2,9 V6. Trzecią wersją nadwoziową będzie CTS Coupe.

Zapowiedzią crossovera SRX było zeszłoroczne studium Provoq. Model, który według spekulacji miał otrzymać nazwę BRX, w końcu przejmie nazwę starszego SUV-a. Nowa generacja będzie mniejsza (ok. 4,5 m długości) i zbudowana na platformie wspólnej z modelem Saab 9-4X.

Wyjątkową nowością będzie pancerna odmiana modelu DTS przeznaczona dla prezydenta Baracka Obamy.

CITROËN

Citroen poszerzy serię Picasso o odmianę C3 Picasso. Wygląd tego modelu jest już znany, gdyż zadebiutował na jesiennych targach w Paryżu. Crossover o długości 4,08 m wyróżnia się atrakcyjną stylistyką i dużą ofertą przestrzeni. Na rynku pojawi się w pierwszej połowie roku, a jego najważniejszą konkurencją będą Nissan Note czy Kia Soul.

Na początku roku rozpocznie się sprzedaż odmłodzonego malucha C1. Najbardziej widoczne zmiany przebiegły na przedniej części auta.

Jesienią (najprawdopodobniej we Frankfurcie) przedstawi się nowa generacja C3. Design auta nawiązywać będzie do większego C5, a platforma i silniki zapożyczone zostaną z Peugeot 207.

Flagowy model Citroen C6 otrzyma nowy silnik 3,0 V6 HDI.

DODGE

Amerykański koncern Chrysler LLC reprezentuje w Europie przede wszystkim marka Dodge. Jedyną nowością na rok 2009 jest facelifting modelu klasy niższej średniej Caliber.

FERRARI

Na początku roku rozpocznie się sprzedaż coupe-kabrioletu California. Samochód napędzany jest silnikiem 4,3 V8 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który oferuje 343 kW (466 KM). Dzięki 7-biegowej 2-sprzęgłowej przekładni i kontroli trakcji F1-Trac małe Ferrari przyśpiesza od 0 do 100 km/h poniżej 4 sekund.

Za relatywnie trudną nazwą Ferrari Scuderia Spider 16M ukrywa się specjalna edycja roadstera 430 Scuderia. Auto powstanie w ilości 499 egzemplarzy i jest przypomnieniem zeszłorocznego 16. tytułu mistrzowskiego w pucharze konstruktorów F1.

W przeciągu roku miałby się przedstawić również następca modelu F430. Podczas gdy obecny model jest ewolucją 360 Modena, nowość o nazwie wewnętrznej F142 będzie zupełnie nową, lżejszą konstrukcją z masą ok. 1250 kg. Od modelu California najprawdopodobniej zapożyczona zostanie koncepcja coupe-kabriolet, nie wykluczone, że przed tylną osią pojawi się doładowany silnik. Zastosowane nowinki techniczne prawdopodobnie zwiększą cenę ponad poziom obecnego modelu.