Auto Świat Wiadomości Aktualności Przez lata polska armia opierała się na tej ciężarówce. "Tylko one odpalały bez problemu"

Przez lata polska armia opierała się na tej ciężarówce. "Tylko one odpalały bez problemu"

Autor Tomasz Gdaniec
Tomasz Gdaniec

Przez lata służył jako "wół roboczy" w polskiej armii. Często pieszczotliwie nazywany "pszczółką". Dzisiaj przypominamy sylwetkę Stara 660.

Wojsku Polskiemu dostarczono 13,7 tys., samochodów Star 660 (na pierwszym planie po lewej stronie)
Dariusz Leszczynski / Shutterstock
Wojsku Polskiemu dostarczono 13,7 tys., samochodów Star 660 (na pierwszym planie po lewej stronie)

Opublikowane w internecie nagranie pokazuje Stara 660, który bez problemów pokonuje potężne błoto i kałuże. Wojskowa ciężarówka z impetem wjeżdża w bagno. Następnie zatrzymuje się na jego środku. Woda i muł sięgają do połowy kół. Kierowca po chwili rusza z miejsca, a pojazd bez problemów pokonuje przeszkodę. Nagranie opublikował facebookowy profil Autobusy i Ciężarówki PRL.

Sprawdź: Polskie wojsko na zakupach. Na służbę zamiast polskich Jelczów trafią niemieckie Mercedesy

Opublikowane w internecie nagranie zyskało ponad 5 tys. reakcji. Zebrał też wiele pochlebnych recenzji. "Jeździłem taką pszczółką w zimę, tylko one odpalały bez problemu, a i na poligonie zdarzało się, że trzeba było kogoś wyciągnąć, można też było sobie wyrobić mięśni przy kręceniu kierownicą", "Jeździłem taką ciężarówką w terenie, jak najbardziej tylko przydałoby się wspomaganie", czy też "Jeździłem tym w wojsku po poligonach i twierdzę, że taka kałuża nie robi na tym Starze wrażenia" — to tylko kilka z blisko dwustu wpisów.

Zerknij: Zablokował pas autostrady barierami, żeby wrócić na drogę

Star 660 — co to za samochód

Star 660 to polski terenowy samochód ciężarowy o ładowności 4,5 tony produkowany w latach 1965–1983 przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych Star. Pojazd posiada metalową kabinę kierowcy wyposażoną w składaną szybę przednią, zdejmowane, brezentowe nadstawki drzwi oraz składany, brezentowy dach, który w toku eksploatacji zastąpiono metalowym (również składanym), pozostawiając brezentowe boczne ścianki. Częściowo metalowa skrzynia ładunkowa ma pod bocznymi, składanymi ławkami — wnęki z błotnikami kół tylnych. Od góry skrzynię osłonięto plandeką (rozpinaną na zdejmowanych pałąkach), która ma otwieraną tylną ścia­nę. Pomiędzy kabiną kierowcy i skrzynią ładunkową umieszczono uchwyt koła zapasowego i kosz na cztery kanistry.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Czytaj: Historia polskiej motoryzacji — gwiazdy ze Starachowic

Pojazd jest napędzany silnikiem benzynowym, do którego dostęp zapewnia zdejmowana osłona wewnątrz kabiny kierowcy. Skrzynia rozdzielcza ma przystawkę odbioru mocy do napędzania wyciągarki, usytuowanej za zderzakiem przednim.

Autor Tomasz Gdaniec
Tomasz Gdaniec
Powiązane tematy:WojskoStarciężarówka
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków