Po dwóch podwójnych zwycięstwach Citroëna – w Niemczech i Nowej Zelandii – zespół prowadzi w klasyfikacji Konstruktorów, a Sébastien Loeb wśród kierowców. Zbliżający się rajd będzie doskonałą okazją do umocnienia prowadzenia w obydwu tabelach.

Załogi Sébastien Loeb i Daniel Elena oraz Dani Sordo i Marc Martí startują Citroënami C4 WRC – samochodami znakomicie spisującymi się na trasach asfaltowych. Na starcie staną również dwa inne C4 WRC z załogami Urmo Aava i Kuldar Sikk oraz Conrad Rautenbach i David Senior, przygotowane i wystawione przez zespół PH-Sport przy wsparciu Citroën Sport Technologies.

Hiszpańska runda WRC, zgodnie z modelem przyjętym od 2005 roku, odbędzie się w całości na obszarze leżącym na południe od Barcelony. Gospodarzem wszystkich obiektów rajdu jest miasto Salou, oddalone o 110 km od stolicy Katalonii.

Trasa, o łącznej długości 1313,99 km, przebiega w górzystym interiorze półwyspu, w zasięgu 30 km na północ od Salou. Walka rozegra się na 18 odcinkach specjalnych, liczących łącznie 353,62 km, ułożonych w trzy pętle – piątkową, sobotnią i niedzielną – każda po trzy odcinki przejeżdżane dwukrotnie. Oesy (9 różnych) zmodyfikowano w stosunku do ubiegłorocznych, dodając 45 km nowych tras.

- We wcześniejszych asfaltowych rundach sezonu jedzie się najczęściej po brudnej nawierzchni – w Monte Carlo oblodzonej, w Niemczech zapiaszczonej. Kierowcy mówią, że pierwszym naprawdę asfaltowym rajdem sezonu jest Katalonia – zwraca uwagę Sébastien Loeb, a Dani Sordo uzupełnia: „Tu drogi są w większości szerokie i szybkie. W prowadzeniu najważniejszy jest tor jazdy, a najtrudniejsze są głębokie cięcia. Aby nie tracić dobrego toru, a więc prędkości, trzeba ciąć opuszczając jezdnię, a poza asfaltem przyczepność jest, oczywiście, zerowa.

Po trzech kolejnych zwycięstwach Citroëna w Salou, a także dwóch wygranych w tegorocznych rundach asfaltowych, zespół Citroën Total będzie w Katalonii faworytem. Jego sytuacja w obu klasyfikacjach sezonu jest korzystna, ale zyskaną przewagę można powiększyć.

- To prawda: dobry wynik w Salou pozwoliłby nam poczuć się rzeczywiście komfortowo w obu klasyfikacjach – potwierdza Loeb. Wiemy o tym, ale nasi konkurenci też zdają sobie z tego sprawę i zrobią wszystko, by nie ułatwiać nam zadania. Ja bardzo lubię ten rajd i na pewno nie odpuszczę okazji zyskania paru kolejnych punktów, aby umocnić się w roli lidera. Dobrze się czuję przy szybkościach i nieco torowym typie jazdy, jakie narzuca ten typ dróg. To różni ten rajd od pozostałych i zarazem sprawia, że poprzedzające rundy wcale do niego nie przygotowują. W ostatnich latach w Hiszpanii wiodło nam się dobrze, w 2007 r. nasz C4 WRC okazał się bardzo konkurencyjny. Od tego czasu jeszcze poprawiliśmy jego prowadzenie i stabilność, głównie pod kątem adaptacji do specyfiki opon Pirelli. Rok temu, pod koniec pierwszego etapu, przekonaliśmy się, że nie wolno lekceważyć zmiennej pogody; trzeba też pamiętać, że dysponujemy oponami bez systemu chroniącego przed utratą ciśnienia po przebiciu.

Dani Sordo i Marc Martí, zdobywcy drugiego miejsca w dwóch rundach - w Trewirze i w Hamilton - przygotowują się do startu w świetnych nastrojach. Dla nich ma on charakter szczególny.

- Są rajdy, które bardziej lubię, ale to jest NASZ rajd! – mówi z entuzjazmem młody Hiszpan. Tu na nas czekają, obserwują nas, kibicują nam. Jedziemy przed własną publicznością, na oczach przyjaciół. To wytwarza presję, ale jednocześnie dodatkową motywację. W ubiegłym roku po raz pierwszy w mojej karierze znalazłem się tu w pozycji lidera rajdu WRC. To bardzo przyjemne uczucie, które później udało mi się powtórzyć. Tym razem musimy dostosować styl jazdy do posiadanych opon Pirelli bez musu zaklejającego przebicia, lepiej więc nie ciąć zakrętów za głęboko. Niezależnie od tego, moim celem jest kontynuowanie dobrej passy, która trwa od Finlandii i zaliczenie ważnych punktów dla Citroëna i dla siebie.

Citroën w Hiszpanii...

... zanotował jak dotychczas cztery zwycięstwa: w latach 2007: (Loeb i Elena / C4), 2006: (Loeb i Elena / Xsara), 2005: (Loeb i Elena / Xsara) i 1999: (Bugalski i Chiaroni / Xsara Kit-Car).;Po Nowej Zelandii Citroën ma na swoim koncie 50 wygranych rajdów w Mistrzostwach Świata, plasując się pod tym względem na trzecim miejscu wśród konstruktorów w historii RMŚ.

Statystyki załóg przed rajdem:

Sébastien Loeb i Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit - Car / nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 109. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 44. Tytuły Mistrza Świata WRC: 4 (2004, 2005, 2006 i 2007).

Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 55. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 121. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).

Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Katalonii:

Sébastien Loeb i Daniel Elena: stanie na starcie po raz 9. Dotychczasowe wyniki: 2007 (C4 / 1 m.), 2006 (Xsara / 1), 2005 (Xsara / 1), 2004 (Xsara / nie ukończ.), 2003 (Xsara / 2), 2002 (Xsara / nie ukończ.), 2001 (Saxo / 15 i 1 w klasie S1600), 1999 – debiut w Mistrzostwach Świata (Saxo / nie ukończ.).

Dani Sordo: wystartuje po raz szósty: 2007 (Marc Martí / C4 / 2 m.), 2006 (Marc Martí / Xsara / 2), 2005 (Marc Mart í/ C2 S1600 / 12 i 1 w klasie Junior), 2004 (Carlos del Barrio / C2 S1600 / 20) i 2003 (Juan Antonio Castillo / Mitsubishi Lancer / 18).

Marc Martí: również szósty start, choć debiutował tu w roku 1992. Wyniki do tej pory to: 2007 (Dani Sordo / C4 / 2 m.), 2006 (Dani Sordo / Xsara / 2), 2005 (Dani Sordo / C2 S1600/12 i 1 w klasie Junior), 2004 (Carlos Sainz / Xsara / 3), 2003 (Carlos Sainz / Xsara / 7), 1992 (Oriol Gómez / Peugeot 309 / 21).