Rajd Meksyku jest zawsze trudną próbą dla kierowców i samochodów. Szutrowe nawierzchnie są tu twardsze niż w wielu innych krajach, stąd podczas drugich przejazdów odcinków specjalnych samochody się „nie kopią” w piachu, ale są śliskie i nieprzyjemne. Na szczęście tym razem nie spadł deszcz, co niewątpliwie ułatwiło pracę wszystkim, choć z drugiej strony kurzyło się więcej niż zazwyczaj...

Przed startem obserwatorzy i kibice zastanawiali się, jak spiszą się debiutujące samochody. Subaru zaprezentowało po raz pierwszy nową Imprezę WRC 2007, z kolei Citroën ze swoim modelem C4 WRC wcześniej nigdy nie miał okazji oficjalnie pokazać się na luźnych nawierzchniach. Myślę, że na to pytanie można odpowiedziać od razu – debiuty były udane. C4 spisał się doskonale, Subaru też ma powody do zadowolenia.

Bo choć Petter Solberg mety nie osiągnął na skutek wycieku oleju, a Chris Atkinson nie zdołał utrzymać zajmowanej po pierwszym odcinku specjalnym drugiej lokaty, to jednak samochód zaprezentował się świetnie. Defekt Pettera spowodowany był jego błędem – po „puknięciu” przodem, wiatrak chłodnicy przebił układ olejowy. Chris natomiast nie był w stanie udźwignąć odpowiedzialności za wynik, stąd piąta pozycja, która w sumie jest miejscem dobrym.

W ekstremalnych warunkach

Samochody musiały podróżować w ekstremalnych warunkach. Moce spadały ze względu na przegrzewające się układy. Zawodnicy cierpieli z gorąca i kurzu. Ale upał nie pokonał tym razem nikogo! Co więcej – sprzęt okazał się przygotowany perfekcyjnie, hamulce wytrzymywały wysokie temperatury, a zawieszenia – przygody, które im zaserwowali kierowcy...

Marcus Grönholm przegrał rajd zasłużenie. Pierwszego dnia stracił do Sebastiena Loeba 43,1 sekundy. I te sekundy można odliczyć od jego wyniku, bowiem jako lider klasyfikacji „czyścił” drogę. Na szutrowej nawierzchni zawsze zbiera się kurz, który jest rozjeżdżany przez kolejne samochody. Fin przegrał jednak zawody o 55,8 sekundy, co jednoznacznie wyjaśnia, że nie był w stanie dogonić Francuza.

O wyniku zadecydował drugi dzień zmagań. Marcus przyspieszył, jechał znakomicie – z piątego miejsca awansował na drugie. Ale Sebastien też systematycznie wygrywał odcinki specjalne: w sumie osiem prób II etapu przejechał szybciej...

Będzie ciekawie!

Zapowiada się twarda rywalizacja w następnych imprezach. Bo nie ma wątpliwości, że właśnie pojedynek tych dwóch zawodników będzie ozdobą tegorocznej rywalizacji. Wiele zależy też od tego, czy i kiedy Ford zdecyduje się na wystawienie nowej wersji Focusa WRC, bowiem z zespołów fabrycznych tylko on posiada jeszcze model 2006.

Nie oznacza to oczywiście, że do rywalizacji o czołowe lokaty nie włączą się inni – praktycznie jest obecnie kilkunastu zawodników, którzy mogą stawać na podium. Obok Mikko Hirvonena i Daniela Sordo są „jeźdźcy” Subaru: były Mistrz Świata, Petter Solberg i wspomniany Chris Atkinson, dalej Manfred Stohl, Henning Solberg, Jari-Matti Latvala, Daniel Carlsson, Toni Gardemeister, Gigo Galli... Wszystko zależęć będzie od dyspozycji oraz warunków na trasie...

W rywalizacji Producentów Citroën zdołał odrobić do Forda zaledwie jeden punkt i nadal jego strata jest dość znaczna – wynosi 15 punktów. To tylko zwiększa emocje! Trzy pozostałe zespoły podzieliły się punktami niemal równo i nadal idą „łeb w łeb”...

Niesforni kibice

Rajd Meksyku oglądały rzesze kibiców. Wspominaliśmy jednak, że nie brakowało incydentów : kamienia rzucane przez widzów uszkodziły kilka samochodów. Niewątpliwie sprawą zajmie się Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA), chyba..., że akurat jej nie będzie to na rękę. Nadal ważą się bowiem losy kalendarza na przyszły rok i lata następne. Ile będzie eliminacji i gdzie się odbędą, zdecyduje się za kilka miesięcy...

Poznali miejsce w szeregu...

Jedyną polską załogą uczestniczącą w zawodach byli mistrzowie kraju, Leszek Kuzaj i Jarosław Baran. Spisywali się oni dzielnie. Okazało się, że czołówka PC WRC jest poza zasięgiem ich możliwości, choć na pociesznie został trzeci czas uzyskany w klasie na odcinku testowym.

Nasi zmagali się z problemami, walczyli dzielnie i plasowali się pomiędzy piątym a dziewiątym miejscem w klasie. Leszek i jarek poznali swoje miejsce w szeregu, choć debiutowali w rozgrywkach w bardzo trudnym, egzotycznym dla nich rajdzie...

Powrót do Europy

Teraz czołówka kierowców wraca do Europy, by wystartować w Rajdzie Portugalii, który po przerwie powrócił do kalendarza. Przyczyną absencji było w głównej mierze nieodpowiednie zachowanie kibiców. „Nasz człowiek” w FIA, Jacek Bartoś odpowiedzialny za bezpieczeństwo na rajdach, nie zdzierżył miejscowego zwyczaju przebiegania w ostatniej chwili przed rozpędzonym samochodem. Pomogli mu w tym protestujący głośno sami zawodnicy, którzy podczas zawodów przeżywali psychiczne gehenny...

Ale to już „inna bajka”, będziemy o tym pisać wkrótce...

WYNIKI RAJDU MEKSYKU 2007

Nr startowyKierowca (Auto) Czas1. S. LOEB i D. ELENA (CITROËN C4 WRC) 3:48.13,3 godz.2. M. GRÖNHOLM i T. RAUTIAINEN (FORD Focus RS WRC 06) strata 55,8 s.3. M. HIRVONEN i J. LEHTINEN (FORD Focus RS WRC 06)1.27,7 min.4.SORDO i M. MARTI (CITROËN C4 WRC)1.43,7 min.5. Ch. ATKINSON i G. MACNEALL (SUBARU Impreza WRC 2006) 2.24,2 min.6. M. STOHL M. i I. MINOR (CITROËN Xsara WRC)3.45,5 min.7. J.-M. LATVALA i M. ANTTILA (FORD Focus RS WRC 06)4.10,8 min.8. M. WILSON i M. ORR (FORD Focus RS WRC 06)12.22,6 min.9. H. SOLBERG i C. MENKERUD (FORD Focus RS WRC 06) 14.15,7 min.10. M. HIGGINS Mark i S. MARTIN (MITSUBISHI Lancer EVO IX)20.31,2 min.- L. KUZAJ i J. BARANnie ukończyli etapu

WYNIKI RAJDU MEKSYKU PC WRC

Nr startowyKierowca (Auto) Czas1. . M. Higgins M. i S. Martin (Mitsubishi Lancer EVO IX) 4:08.44,5 godz.2. T. Arai i T. Sircombe (Subaru Impreza WRX STi) strata 1.20,9 min.3. K. Sohlberg i R. Pietlainen (Subaru Impreza WRX STi)2.30,7 min.4. M. Baldacci i G. Agnese (Subaru Impreza WRX STi)4.07,4 min.5. T. Pastrana i B. Edstrom (Subaru Impreza WRX STi 8.08,7 min.6. S. Vojtech i M. Ernst (Mitsubishi Lencer Evo IX)16.58,8 min.7. F. Nutahara i D. Barritt (Mitsubishi Lancer Evo IX) 17.18,0 min.8. S. Pavlides i D. Giraudet (Subaru Impreza WRX STi) 25.39,2 min.

Klasyfikacja Mistrzostw Świata Kierowców (po czterech eliminacjach):

1. Marcus Grönholm (Finlandia) - 32 pkt.;2. Sebastien Loeb (Francja) - 28 pkt.;3. Mikko Hirvonen (Finlandia) - 26 pkt.;4. Daniel Sordo (Hiszpania) - 13 pkt.;5. Henning Solberg (Norwegia) - 11 pkt.;6. Chris Atkinson (Australia) - 10 pkt.;7. Petter Solberg (Norwegia) - 8 pkt.;8. Jari-Matti Latvala (Finlandia) – 6 pkt.;8. Daniel Carlsson (Szwecja) - 6 pkt.;10. Manfred Stohl (Austria) - 5 pkt.;10. Toni Gardemeister (Finlandia) - 5 pkt.;12. Gigo Galli (Włochy) – 3 pkt.;13. Jan Kopecky (Czechy) - 2 pkt.14. Matthew Wilson - 1 pkt.

Klasyfikacja Producentów:

1. BP Ford WRT - 58 pkt.;2. Citroën Sport - 43 pkt.;3. Stobart VK Ford M-Sport - 19 pkt.;3. Subaru WRT - 19 pkt.;5. OMV-Kronos Citroën WRT - 17 pkt.

Klasyfikacja Mistrzostw Świata PC WRC

1. K. Sohlberg (Finlandia) - 12 pkt.;2. T. Arai (Japonia) - 11 pkt.;3. O. Svedlund (Szwecja) - 10 pkt.;4. M. Higgins (Wielka Brytania) - 10 pkt.;5. A. Alen (Finlandia) - 8 pkt.;6. F. Nutahara (Japonia) - 6 pkt.;7. A. Araujo (Portugalia) - 5 pkt.;8. M. Baldacci (San Marino) - 5 pkt.;9. T. Pastrana (USA) - 4 pkt.10. S. Vojtech (Czechy) - 3 pkt.;11. N. AL Attiyah (Katar) - 2 pkt.;12. F. Frisiero (Włochy) - 1 pkt.;>br>13. S. Pavlides (Grecja) - 1 pkt.

Przebieg Rajdu Meksyku 2007: