Przed rokiem w Rajdzie Szwecji zwyciężył Marcus Grönholm w Fordzie Focus RS WRC 06. Jak wiadomo, Fin już zakończył karierę i go w tegorocznej edycji zawodów spotkać można tylko prywatnie.

Z załóg, które uczestniczą w tym sezonie w zmaganiach, najwyższe miejsce zajęli Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC), którzy zajęli drugie miejsce. Francuzi wyprzedzili o 47,7 sekundy Mikko Hirvonena i Jarmo Lehtinena (Ford Focus RS WRC).

Z kierowców jadących w tym roku w "dziesiątce" znaleźli się też: Henning Solberg (Ford Focus WRC) - 4 miejsce, Toni Gardemeister (Mitsubishi Lancer WRC) - 6 miejsce, Chris Atkinson (Subaru Impreza WRC) - 8 miejsce, Mads Østberg (Subaru Impreza WRC) - 9 miejsce.

Jak będzie w tym roku? Zapewne najczęściej wymieniane są nazwiska Loeba i Hirvonena. Francuzowi jednak będzie bardzo trudno - w typowo zimowych warunkach tylko raz nie zwyciężyli Skandynawowie.I tymi jedynymi, którzy wygrali byli właśnie... Sébastien Loeb i Daniel Elena. Ich triumf w modelu Xsara WRC uznany został za supersensację.

Ale to nie jedyne nazwiska wymieniane w gronie faworytów. Jari - Matti Latvala będzie bardzo chciał udowodnić, że jego awans do zespołu fabrycznego był dobrym wyborem kierownictwa. Fin potrafi jeździć bardzo szybko, ale jednocześnie jest wciąż jeszcze mało regularny i przewidywalny.

Z braci Solbergów rok temu świetnie spisał się starszy - Henning. Ale ostatnio wyraźnie spuścił on z tonu i raczej to Petter oraz jego partner z teamu Subaru Chris Atkinson powinni być groźniejsi.

W rywalizacji o czołowe miejsca raczej nie będą się liczyć Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC), których FIA ukarała stratą 5 minut za wymianę silnika po Rajdzie Monte Carlo.

Prolog niczego nie wyjaśnił - różnice pomiędzy załogami są minimalne i zapewne już pierwszy odcinek dzielniejszego etapu zmieni klasyfikację. Mówiąc po kolarsku - w koszulce liderów na trasę wyruszają Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC). 0,5 sekundy tracą do nich Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC), a 0,9 sek. - Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC 07). Zobacz wyniki pierwszego odcinka specjalnego

W najtrudniejszej sytuacji będą dziś Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC), którzy będą "przecierać" trasę ze śniegu.

Jak będzie - zobaczymy!

Podczas pierwszego etapu kierowcy będa mieli do przejechania 476,87 kilometrów, w tym 8 odcinków specjalnych (4 różne) na łącznym dystansie 122,14 km. Będą to: OS 2 (Stensjön 1 - 15,50 km), OS 3 (Bjälverud 1 - 21,58 k m) i OS 4 (Mangen 1 - 22,09 km), OS 5 (Stensjön 2), OS 6 (Bjälverud 2), OS 7 (Mangen 2), OS 8 (Superoes - Karlstad 2). Ostatni samochód wjedzie do parc fermé o godzinie 21:00.

W PCWRC liderami po pierwszym odcinku specjalnym są Uve Nittel i Detlef Ruf (Mitsubishi Lancer Evo IX), a Martin Prokop i Jan Tománek (Mitsubishi Lancer Evo IX) tracą 0,7 sekundy.

Niestety po raz pierwszy od lat w Rajdzie Szwecji nie startują reprezentanci Polski. A szkoda, bowiem na rajd przybyło z kraju wielu kibiców i dla nich polski akcent byłby sympatyczny...

Pierwsze załogi opuściły już Park Serwisowy i udają się w kierunku pierwszego dziś odcinka specjalnego.

Pierwsze załogi stoją przed Punktem Kontroli Czasu, zlokalizowanym przed OS2.

ZACZYNAMY NASZĄ RELACJĘ!

Drugi odcinek specjalny (Stensjön 1 - 15,50 kilometra)

"Przecierający" trasę Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC) uzyskali czas 7.30,7 minuty.

Jadący za nimi Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC 07) mieli czas o 3,4 sekundy lepszy.

Liderami jednak zostali ich koledzy z zespołu Forda - Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC 07).

Niezwykle szybko pojechali Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (Subaru Impreza WRC).

W czołówce są Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC 07) oraz Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (Ford Focus RS WRC).

Obie załogi w Subaru: Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC) oraz Chris Atkinson i Stephane Prevot (Subaru Impreza WRC) uzyskali ten sam czas.

W zespole Suzuki lepsi okazali się Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC).

W PCWRC najlepszy czas uzyskali Jari Ketomaa i Miika Teiskonen (Subaru Impreza N 14), którzy objęli prowadzenie. Martin Prokop i Jan Tománek (Mitsubishi Lancer Evo IX) zajmują drugie miejsce. Ale do mety nie dojechały jeszcze wszystkie załogi.

Wyniki próby: Jari-Matti Latvala, Mikko Hirvonen (strata 3,3 sek.), Mads Østberg (4,3 sek.), Sébastien Loeb (6,7 sek.), Henning Solberg (7,0 sek.), Giggi Galli (8,2 sek.), Chris Atkinson i Petter Solberg (po 11,7 sek.), Per - Gunnar Andersson (14,5 sek.), Matthew Wilson (17,6 sek.), Toni Gardemeister (19,2 sek.).

Klasyfikacja po dwóch odcinkach specjalnych: 1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC 07); 2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus WRC 07 - strata 3,7 sek.); 3. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC - 7,3 sek.); 4. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (Subaru Impreza WRC - 7,9 sek.); 5. Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC 07 - 8,0 sek.); 6. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (Ford Focus RS WRC - 9,7 sek.); 7. Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC - 11,2 sek.); 8. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC - 16,0 sek.); 9. Chris Atkinson i Stephane Prevot (Subaru Impreza WRC - 18,5 sek.); 10. Toni Gardemeister i Tomi Touminen (Suzuki SX4 WRC - 21,9 sek.).

Trzeci odcinek specjalny (Bjälverud 1 - 21,58 kilometra)

Jedenaście kilometrów po starcie dachował Chris Atkinson

Drugi odcinek z rzędu wygrał Jari - Matti Latvala. Wyprzedził on znów Mikko Hirvonena. Finowie z Forda umocnili się na czele stawki, choć różnice są minimalne.

Sébastien Loeb, który otwiera stawkę, jak sie wydaje - w pełni kontroluje sytuację.

W czołowej dziesiątce nie zaszły zmiany - miejsce Atkinsona zajął Matthew Wilson. Na dziewiąte miejsce spadł Mads Østberg, już nie tak szybki na trzeciej próbie, jak na drugiej... Obróciło go bowiem, przez co stracił - jak ocenia - około dwudziestu sekund.

Toni Gardemeister goni Pera - Gunnara Anderssona.

Nadal bardzo dobrze jadą Henning Solberg i Giggi Galli.

W PCWRC zwycięstwo na odcinku odnieśli debiutujący w samochodzie Peugeot 207 Super 2000, Patrik Sandell i Emil Axelsson. Liderami pozostali jednak Jari Ketomaa i Miika Teiskonen.

Wyniki OS-u: Jari - Matti Latvala, Mikko Hirvonen (1,9 sek.), Sébastien Loeb (4,6 sek.), Henning Solberg (7,9 sek.), Giggi Galli ( 13,9 sek.), Petter Solberg (19,3 sek.), Toni Gardemeister (24,1 sek.), Per - Gunnar Andersson (25,1 sek.), Dani Sordo (26,5 sek.), Andreas Mikkelsen i Ola Floene (Ford Focus WRC 06 - 33,4 sek.).

Klasyfikacja po trzech odcinkach specjalnych: 1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila; 2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (5,6 sek.); 3. Sébastien Loeb i Daniel Elena (11,9 sek.); 4. Henning Solberg i Cato Menkerud (15,9 sek.); 5. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (23,6 sek.); 6. Petter Solberg i Philip Mills (30,5 sek.); 7. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (41,1 sek.); 8. Toni Gardemeister i Tomi Touminen (46,0 sek.).9. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (47,8 sek.); 10. Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC 07 - 57,6 sek.).

Czwarty odcinek specjalny (Mangen 1 - 22,09 kilometra)

Sébastien Loeb i Daniel Elena przewrócili swojego Citroëna C4 WRC na dach. Mistrzowie Świata stracili prawie cztery minuty.

Na odcinku zostali Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC).

Jari - Matti Latvala pojechał znów znakomicie, uzyskując sporą przewagę nad Henningiem Solbergiem i Mikko Hirvonenem. To był prawdziwy nokaut!

Petter Solberg traci już do lidera ponad minutę. Różnice w czołówce zaczynają się robić dość znaczne.

Jedenaste miejsce na odcinku zajęli doskonale jadący Patrik Sandell i Emil Axelsson. Załoga w Peugeot 207 Super 2000 objęła prowadzenie w PCWRC oraz awansowała na dziesiąte miejsce w klasyfikacji generalnej! Ten sam czas mają jednak Jari Ketomaa i Miika Teiskonen (Subaru Impreza N 14)a rywalizacja! Tym bardziej, że Juho Hänninen i Mikko Markkula (Mitsubishi Lancer Evo IX) mają niewielką stratę do konkurentów...

Wyniki odcinka: Jari - Matti Latvala, Henning Solberg (17,4 sek.), Mikko Hirvonen (18,4 sek.), Giggi Galli (25,7 sek.), Petter Solberg (32,2 sek.), Matthew Wilson (35,1 sek.), Dani Sorod (36,3 sek.), Toni Gardemeister (38,3 sek.), Andreas Mikkelsen (40,4 sek.),Mads Østberg (49,0 sek.), Patrik Sandell i Emil Axelsson (Peugeot 207 Super 2000 - 52,4 sek.).

Klasyfikacja po czterech odcinkach specjalnych: 1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila; 2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (24,0 sek.); 3. Henning Solberg i Cato Menkerud (33,3 sek.); 4. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (49,3 sek.); 5. Petter Solberg i Philip Mills (1.02,7 min.); 6. Toni Gardemeister i Tomi Touminen (1.24,3 min.). 7. Matthew Wilson i Michael Orr (1.32,7.). 8. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (1.36,8 min.); 9. Andreas Mikkelsen i Ola Floene (1.38,4 min.); 10. Patrik Sandell i Emil Axelsson (Peugeot 207 Super 2000 - 2.41,5 min.) oraz Jari Ketomaa i Miika Teiskonen (Subaru Impreza N 14 - 2.41,5 minuty)... Sébastien Loeb i Daniel Elena (4.06,0 min.).

Załogi zjeżdżają obecnie do Parku Serwisowego.

Piąty odcinek specjalny (Stensjön 2 - 15,50 kilometra)

W Parku Serwisowym pozostał Sébastien Loeb. Francuz skarżył się, że po dachowaniu samochód prowadzi się źle, ponadto są problemy z mocą silnika. Serwis był zbyt krótki, aby można było ewentualnie dokonać naprawy. Stąd tez kierownictwo zespołu Citroëna zadecydowało o tym, że Sab i Daniel już dziś nie pojadą dalej Karty jednak na razie nie oddali, jest więc szansa, że jutro zobaczymy ich na trasie, korzystających z systemu Superally.

Kłopoty z samochodem wciąż ma Chris Atkinson. Australijczyk zanotował dużą stratę i był bardzo niezadowolony z zaistniałej sytuacji.

Giggi Gali okazał się szybszy od Mikko Hirvonena. Jak się wydaje Fin już zaczyna realizować taktykę podobną do tej z Monte Carlo, a polegająca na spokojnej, równej jeździe, bez ryzyka. Czy jednak nie jest jeszcze na to za wcześnie? - przekonamy się... Hirvonen jest obecnie w znacznie gorszej sytuacji - to on obecnie musi "przecierać" trasę.

Galli ma stratę 15,8 sekundy do Henninga Solberga, który podobnie jak w ubiegłym roku w takich warunkach czuje się znacznie lepiej od młodszego brata...

Tymczasem Jari - Matti Latvala jedzie wciąż swoim bardzo szybkim tempem i systematycznie powiększa przewagę nad konkurentami. Mikko traci już ponad pół minuty...

Po wycofaniu się Loeba nakaz przyspieszenia otrzymał prawdopodobnie Dani Sordo. Hiszpan w stosunku do pierwszego przejazdu poprawił się aż o 12,4 sekundy!

Stracił natomiast Toni Gardemeister, który skarży się na problemy z centralnym dyferencjałem. Został wyprzedzony przez Madsa Østberga, ale dzieli ich zaledwie 0,5 sekundy.

Pokazali się Urmo Aava i Kuldar Sikk w Citroënie C4 WRC.

W PCWRC samodzielnym liderem został Patrik Sandell. Peugeot Super 2000 szybszy od Subaru Imprezy N14 i Mitsubishi Lancerów...

Wyniki: Jari - Matti Latvala, Giggi Galli (4,2 sek.), Henning Solberg (4,4 sek.), Mikko Hirvonen (6,1 sek.), Mads Østberg (7,2 sek.), Dani Sordo (9,2 sek.), Petter Solberg (10,1 sek.), Urmo Aava i Kuldar Sikk (Citroën C4 WRC - 12,4 sek.), Toni Gardemeister (20,2 sek.), Matthew Wilson (22,0 sek.).

Klasyfikacja po pięciu odcinkach specjalnych: 1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila; 2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (30,1 sek.); 3. Henning Solberg i Cato Menkerud (37,7 sek.); 4. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (53,5 sek.); 5. Petter Solberg i Philip Mills (1.12,8 min.); 6. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (1.44,0 min.); 7. Toni Gardemeister i Tomi Touminen (1.44,5 min.). 8. Matthew Wilson i Michael Orr (1.54,7 min.). 9. Andreas Mikkelsen i Ola Floene (2.11,5 min.); 10. Patrik Sandell i Emil Axelsson (3.17,0 min.).

Szósty odcinek specjalny (Bjälverud 2 - 21,58 kilometra)

Warunki na trasie stają się coraz cięższe. Śnieg i lód mocno sie topią i samochody przebijaja się przez ogromne kałuże wody.

Jari - Matti Latvala deklasuje dziś rywali. Fin wygrał po raz piąty z wyraźną przewagą.

W wynikach co prawda przed Latvalą figurują Conrad Rautenbach i David Senior (Citroën Xsara WRC), ale jest to prawdopodobnie pomyłka sędziego, związana z różnicą minuty na starcie (tak rzeczywiście się stało - sprawa została wyjaśniona).

Dani Sordo przyspieszył tylko na chwilę - na szóstej próbie stracił ponad minutę... Okazało się jednak, że organizatorzy mieli poważne problemy z liczeniem - Hiszpan spisał sie przyzwoicie, zajmując miejsce w dziesiątce!

Henning Solberg znów szybszy od Giggiego Galli oraz Mikko Hirvonena, ale tylko o ułamki sekundy.

Toni Gardemeister był gorszy od Matthewa Wilsona i jego przewaga nad Brytyjczykiem stopniała do niespełna sześciu sekund.

W PCWRC prowadzi nadal Patrik Sandell, ale najszybsi na odcinku okazali się Juho Hänninen i Mikko Markkula (Mitsubishi Lancer WRC).

Wyniki próby: Jari - Matti Latvala, Henning Solberg (7,5 sek.), Giggi Galli (7,6 sek.), Mikko Hirvonen (8,0 sek.), Petter Solberg (15,5 sek.), Dani Sordo (17,0 sek.), Urmo Aava (18,5 sek.), Mads Østberg (19,6 sek.), Matthew Wilson (35,0 sek.), Toni Gardemeister (39,9 sek.).

Klasyfikacja po sześciu odcinkach specjalnych: 1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila; 2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (38,1 sek.); 3. Henning Solberg i Cato Menkerud (45,2 sek.); 4. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (1.01,1 min.); 5. Petter Solberg i Philip Mills (1.28,4 min.); 6. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (2.03,6 min.); 7. Toni Gardemeister i Tomi Touminen (2.24,4 min.); 8. Matthew Wilson i Michael Orr (2.29,7 min.); 9. Andreas Mikkelsen i Ola Floene (3.09,6 min.); 10. Patrik Sandell i Emil Axelsson (4.16,3 min.).

Siódmy odcinek specjalny (Mangen 2 - 22,09 kilometra)

I jeszcze raz Jari - Matti Latvala!!!

Bardzo szybko pojechał Giggi Galii, który nadrobił do rywali. Dobrze się także spisał Dani Sordo. Cenne sekundy nadrobił też Mads Østberg.

Tymczasem Mikko Hirvonen nieco szybciej od Henninga Solberga.

Sporą stratę zanotował Toni Gardemeister (52,1 sekundy(. Niestety - tym razem Suzuki SX4 WRC sprawiają spore problemy...

Gorszy wynik Fina wykorzystał Matthew Wilson, awansując o jedną pozycję w klasyfikacji.

W PCWRC liderem pozostał Patrik Sandell. Wygrał odcinek i powiększył przewagę do 16,1 sekundy nad Juho Hänninenem.

Wyniki: Jari - Matti Latvala, Giggi Galli (3,3 sek.), Dani Sordo (7,1 sek.), Mads Østberg (9,5 sek.), Mikko Hirvonen (10,9 sek.), Henning Solberg (18,2 sek.), Matthew Wilson (25,8 sek.), Chris Atkinson (29,0 sek.), Conrad Rautenbach i David Senior (Citroën Xsara WRC - 49,0 sek.).

Klasyfikacja po siedmiu odcinkach specjalnych: 1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila; 2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (48,0 sek.); 3. Henning Solberg i Cato Menkerud (56,5 sek.); 4. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (1.03,4 min.); 5. Petter Solberg i Philip Mills (1.45,6 min.); 6. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (2.12,1 min.); 7. Matthew Wilson i Michael Orr (2.54,5 min.); 8. Toni Gardemeister i Tomi Touminen (3.15,5 min.); 9. Andreas Mikkelsen i Ola Floene (4.00,0 min.); 10. Patrik Sandell i Emil Axelsson (5.04,8 min.).

Powiedzieli:

J.-M. Latvala: Był to wyśmienity dzień. Jechało mi się bardzo dobrze i jestem z tego wyniku bardzo zadowolony.M. Hirvonen: Idzie to dobrze. Jestem pierwszy na trasie i jestem zadowolony z wyników. Zobaczymy jutro, postaram się powalczyć z Jarim.Ch. Atkinson: Bardzo zróżnicowane warunki, jest tam duszo szutru.H. Solberg: Jestem zadowolony, staram się jechać na maksimum.,br>D. Sordo: Auto sprawuje się bez zastrzeżeń. Musze się poprawić. Zobaczymy jutro.T. Gardemeister: Dzisiaj nie wiedzie mi się najlepiej. Nie mam ciśnienia w centralnym dyferencjale i musze korzystać z manualnego sterowania.

Ósmy odcinek specjalny (Superoes Karlstad 2 - 1,90 km)

Oczywiście próba nie mogła zmienić losów etapu, ale dla kierowców ważne było pokazanie się kibicom.

Prestiżowy OS wygrał tym razem Giggi Galli, który w pokonanym polu pozostawił braci Solbergów: zwycięzce wczorajszego, pierwszego przejazdu - Pettera oraz Henninga.

Jari - Matti Latvala tym razem był czwarty, o 0,1 sekundy szybszy on kolegi z zespołu, Mikko Hirvonena.

Jak zwykle podczas takich odcinków, dobrze się spisał (i bawił) Chris Atkinson.

Trzy pierwsze miejsca w PCWRC zajmują kolejno: Patrik Sandell i Emil Axelsson (Peugeot 207 Super 2000), Juho Hānninen i Mikko Markkula (Mitsubishi Lancer Evo IX) oraz Patrik Flodin i Göran Bergsten (Subaru Impreza WRX STi).

Wyniki ostatniej próby pierwszego etapu Rajdu Szwecji: Giggi Galli, Petter Solberg (1,0 sek.), Henning Solberg (1,2 sek.), Jari - Matti latvala (1,4 sek.), Mikko Hirvonen (1,6 sek.), Chris Atkinson (2,1 sek.), Dani Sordo (3,9 sek.), Mads Østberg (4,4 sek.), Khalid Al Qassimi i Michael Orr (Ford Focus RS WRC - 5,2 sek.), Matthew Wilson (6,5 sek.).

UWAGA: Zespół komisarzy Sportowych ukarał załogę Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen dziesięcioma sekundami za spóźnienie na Punkt Kontroli Czasu. Zespół Forda tłumaczy to błędnym wskazaniem zegara.

Hirvonen i Lehtinen spadli z drugiego na trzecie miejsce.

Nieoficjalna klasyfikacja po pierwszym etapie

Klasyfikacja w PCWRC po pierwszym etapie

MiejsceKierowca (Auto)Czas / strata1.Patrik Sandell i Emil Axelsson (Peugeot 207 Super 2000)1:08.47,9 godz.2.Juho Hānninen i Mikko Markkula (Mitsubishi Lancer Evo IX)15,8 sek.3.Patrik Flodin i Göran Bergsten(Subaru Impreza WRX STi)59,3 min.4.Jari Ketomaa i Miika Teiskonen (Subaru Impreza N 14)1.07,2 min.5.Andreas Aigner i Klaus Wicha (Mitsubishi Lancer Evo IX)1.23,0 min.6.Martin Prokop i Jan Tománek (Mitsubishi Lancer Evo IX)1.46,4 min.7.Uve Nittel i Detlef Ruf (Mitsubishi Lancer Evo IX)2.19,6 min.8.Toshihiro Arai i Glenn MacNeall (Subaru Impreza)2.18,4 min.9.Armindo Araujo i Miguel Ramalho (Mitsubishi Lancer Evo IX)2.47,4 min.10. Oscar Svedlund i Björn Nilsson (Subaru ImprezaSTi N14)2.50,8 min.

Fot. Rallyworld©Willy Weyens

.........................................................................................................................................................

UWAGA

prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane!