Przez cały 2021 r. na polskich drogach doszło do 22,8 tys. wypadków. Zginęło w nich aż 2,25 tys. osób, a niemal 26,5 tys. uczestników zdarzeń zostało rannych. Takie statystyki, niestety, zapewniają nam miejsce w ogonie Unii Europejskiej pod względem bezpieczeństwa na drogach – wyprzedzamy jedynie Chorwację, Łotwę, Bułgarię i Rumunię.

Niewydolny system karania polskich kierowców

W czym tkwi problem? Z najnowszego raportu Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) wynika, że w niewydolnej sieci fotoradarów, a co za tym idzie także w zbyt dużej bezkarności polskich kierowców. Ryzyko otrzymania mandatu za przekroczenie dozwolonej prędkości jest u nas niewielkie – w 2020 r. na tysiąc Polaków taki mandat dostało tylko 69 osób.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

To plasuje nas na 14. miejscu spośród wszystkich 28 europejskich państw, które dostarczyły ETSC kompletne dane. W 2020 r. w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców najwięcej mandatów otrzymali: Austriacy (560), Luksemburczycy (392), Holendrzy (366), Belgowie (352) i Łotysze (230). Ciekawostka – przekraczanie prędkości najczęściej uchodzi na sucho Grekom (tylko 19 mandatów na tysiąc mieszkańców!).

Niską liczbą wystawionych mandatów mogą poszczycić się m.in. Szwecja (22), Niemcy (34), Norwegia (35), Irlandia (37) czy Serbia (38). Niewykluczone, że takie wyniki w części z tych państw to nie wina niesprawnego systemu karania kierowców, lecz zasługa przepisowej jazdy obywateli.

Sprawdź: Ranking fotoradarów w Polsce. Gdzie najłatwiej dostać mandat?

Za mało fotoradarów = za mało mandatów?

Ciekawy wniosek płynie z dokładniejszej analizy danych przedstawionych w raporcie ETSC. Wynika z niej bowiem, że w 2020 r. w Polsce tylko 24 proc. mandatów za przekroczenie prędkości pochodziło z fotoradarów. Mniej wydolna sieć fotoradarów jest tylko na Słowacji – tu aż 85 proc. mandatów wystawili policjanci mierzący prędkość na drogach.

Wydajność systemu automatycznego karania kierowców w Polsce jest słaba Foto: GITD
Wydajność systemu automatycznego karania kierowców w Polsce jest słaba

ETSC we wnioskach pod rozdziałem poświęconym przekroczeniu prędkości sugeruje, by w krajach ze słabo rozwiniętą siecią fotoradarów zwiększyć liczbę urządzeń mierzących prędkość automatycznie.

Zobacz: Nowe fotoradary w Polsce. Znamy ich lokalizacje [Lista]

W Polsce trwa obecnie rozbudowa systemu Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). Do 30 listopada 2023 r. przy drogach stanie łącznie 100 fotoradarów w nowych lokalizacjach. Aktualnie system obejmuje już ponad 500 urządzeń.