- W tegorocznym badaniu JD Power wzięło udział 75 712 nabywców i użytkowników pojazdów
- W raporcie uwzględniono samochody z roku modelowego 2018
- Badani muszą wypełnić ankietę złożoną z 233 pytań. Mieli na to czas od lutego do maja 2018 roku
Jak ocenić jakość samochodu? Amerykanie od lat stosują własne metody. W cenionym raporcie JD Power wymiernikiem jakości jest liczba problemów napotkanych w nowych samochodach w ciągu pierwszych 90 dni eksploatacji (wskaźnik usterek PP100 dotyczy 100 pojazdów). A ta zmniejsza się już od czterech lat, co może napawać optymizmem. Według twórców raportu jakość współczesnych samochodów zaczęła się poprawiać. Średnia dla branży wynosi 93 usterki na 100 samochodów w 2018 roku. Rok wcześniej było to zaś 97 zarejestrowanych problemów.
Poprawia się nie tylko jakość. Część producentów notuje coraz bardziej imponujące wyniki, co wiąże się ze zmianami w ogólnej klasyfikacji. W ścisłej czołówce nie są już firmy japońskie czy Porsche. Pierwsze trzy miejsca w tegorocznym rankingu zajęły marki koreańskie: Genesis, Kia oraz Hyundai. Wyprzedziły takich renomowanych producentów jak m.in.: Porsche (4 miejsce), Lexus (8 lokata), BMW (11) czy Mercedesa (14) i Toyotę (17).
Miejsce | Marka | Liczba problemów na 100 pojazdów |
1 | Genesis | 68 |
2 | KIA | 72 |
3 | Hyundai | 74 |
4 | Porsche | 79 |
5 | Ford | 81 |
6 | Chevrolet | 82 |
7 | Lincoln | 83 |
8 | Lexus | 84 |
8 | Ram | 84 |
10 | Nissan | 85 |
11 | BMW | 87 |
12 | Cadillac | 90 |
12 | MINI | 90 |
14 | Infiniti | 92 |
14 | Mercedes | 92 |
16 | Buick | 95 |
17 | Jeep | 96 |
17 | Toyota | 96 |
19 | Dodge | 98 |
20 | Acura | 99 |
20 | GMC | 99 |
Pod względem liczby usterek i różnych problemów na 100 pojazdów słabo wypadają znane marki europejskie. Wyznacznikiem są popularne KIA i Hyundai, których wyniki wynoszą odpowiednio 72 i 74 problemy. W przypadku Volkswagena są to już 103 usterki a Audi jeszcze więcej: aż 105. Nie najlepiej wypadły także Volvo (122) i Jaguar (aż 148). Wśród marek japońskich najgorzej zaś notowane są Mitsubishi (111) oraz Subaru (115).
W raporcie wskazano także najczęściej występujące usterki i problemy, jakie zgłaszali użytkownicy. Podzielono je na 8 kategorii, w których uwzględniono m.in.: nadwozie, siedzenia, wrażenia z jazdy, silnik/skrzynia biegów, wyposażenie wnętrza, systemy wentylacji, zestawy multimedialne i nawigacyjne.
Tradycyjnie szwankują coraz bardziej rozbudowane systemy multimedialne. Najczęściej źródłem kłopotów było sterowanie głosowe (problemy z interpretacją komend) i zestawy głośnomówiące Bluetooth (parowanie z telefonem). Narzekano także na działanie gniazd USB/AUX oraz ich lokalizację. Często narzekano także na działanie automatycznych przekładni oraz zmianę biegów w niewłaściwej chwili. Na cenzurowanym znalazły się także zestawy nawigacyjne i co dziwi w dobie coraz bardziej rozwiniętej technologii anten i układów elektronicznych: kłopoty z ustaleniem właściwej pozycji samochodu.
Miejsce | Problem/ usterka |
1 | System sterowania głosowego nie rozpoznaje poleceń kierowcy |
2 | Parowanie zestawu głośnomówiącego z telefonem |
3 | Praca automatycznej skrzyni biegów i niewłaściwa zmiana przełożeń |
3 | Nadmierny poziom hałasu (szum wiatru) |
3 | Niewłaściwa lokalizacja portów USB i AUX/ funkcjonowanie |
6 | Materiały podatne na zarysowanie i inne uszkodzenia |
6 | Nawigacja. Kłopoty z pozycjonowaniem |
8 | DTU – wyposażenie konsoli centralnej |
8 | Uchwyty na kubki i butelki |
10 | Niedoróbki w warstwie lakieru |
Oczywiście zgłaszane usterki nie pozostają bez echa. JD Power wskazał także kategorie, w których producenci odnotowali największy postęp. Poprawiono m.in. działanie systemów wentylacji i klimatyzacji, jakość siedzeń i wyświetlaczy, jednostki napędowe wraz z przekładniami oraz wyciszenie wnętrza. Duży postęp odnotowano także w kwestii systemów multimedialnych, które stały się nie tylko bardziej zaawansowane, ale także wygodniejsze w obsłudze.