• W tegorocznym badaniu JD Power wzięło udział 75 712 nabywców i użytkowników pojazdów
  • W raporcie uwzględniono samochody z roku modelowego 2018
  • Badani muszą wypełnić ankietę złożoną z 233 pytań. Mieli na to czas od lutego do maja 2018 roku

Jak ocenić jakość samochodu? Amerykanie od lat stosują własne metody. W cenionym raporcie JD Power wymiernikiem jakości jest liczba problemów napotkanych w nowych samochodach w ciągu pierwszych 90 dni eksploatacji (wskaźnik usterek PP100 dotyczy 100 pojazdów). A ta zmniejsza się już od czterech lat, co może napawać optymizmem. Według twórców raportu jakość współczesnych samochodów zaczęła się poprawiać. Średnia dla branży wynosi 93 usterki na 100 samochodów w 2018 roku. Rok wcześniej było to zaś 97 zarejestrowanych problemów.

Poprawia się nie tylko jakość. Część producentów notuje coraz bardziej imponujące wyniki, co wiąże się ze zmianami w ogólnej klasyfikacji. W ścisłej czołówce nie są już firmy japońskie czy Porsche. Pierwsze trzy miejsca w tegorocznym rankingu zajęły marki koreańskie: Genesis, Kia oraz Hyundai. Wyprzedziły takich renomowanych producentów jak m.in.: Porsche (4 miejsce), Lexus (8 lokata), BMW (11) czy Mercedesa (14) i Toyotę (17).

Miejsce Marka Liczba problemów na 100 pojazdów
1 Genesis 68
2 KIA 72
3 Hyundai 74
4 Porsche 79
5 Ford 81
6 Chevrolet 82
7 Lincoln 83
8 Lexus 84
8 Ram 84
10 Nissan 85
11 BMW 87
12 Cadillac 90
12 MINI 90
14 Infiniti 92
14 Mercedes 92
16 Buick 95
17 Jeep 96
17 Toyota 96
19 Dodge 98
20 Acura 99
20 GMC 99

Pod względem liczby usterek i różnych problemów na 100 pojazdów słabo wypadają znane marki europejskie. Wyznacznikiem są popularne KIA i Hyundai, których wyniki wynoszą odpowiednio 72 i 74 problemy. W przypadku Volkswagena są to już 103 usterki a Audi jeszcze więcej: aż 105. Nie najlepiej wypadły także Volvo (122) i Jaguar (aż 148). Wśród marek japońskich najgorzej zaś notowane są Mitsubishi (111) oraz Subaru (115).

Foto: KIA / Auto Świat
KIA znalazła się na drugim miejscu tegorocznego raportu JD Power

W raporcie wskazano także najczęściej występujące usterki i problemy, jakie zgłaszali użytkownicy. Podzielono je na 8 kategorii, w których uwzględniono m.in.: nadwozie, siedzenia, wrażenia z jazdy, silnik/skrzynia biegów, wyposażenie wnętrza, systemy wentylacji, zestawy multimedialne i nawigacyjne.

Tradycyjnie szwankują coraz bardziej rozbudowane systemy multimedialne. Najczęściej źródłem kłopotów było sterowanie głosowe (problemy z interpretacją komend) i zestawy głośnomówiące Bluetooth (parowanie z telefonem). Narzekano także na działanie gniazd USB/AUX oraz ich lokalizację. Często narzekano także na działanie automatycznych przekładni oraz zmianę biegów w niewłaściwej chwili. Na cenzurowanym znalazły się także zestawy nawigacyjne i co dziwi w dobie coraz bardziej rozwiniętej technologii anten i układów elektronicznych: kłopoty z ustaleniem właściwej pozycji samochodu.

Miejsce Problem/ usterka
1 System sterowania głosowego nie rozpoznaje poleceń kierowcy
2 Parowanie zestawu głośnomówiącego z telefonem
3 Praca automatycznej skrzyni biegów i niewłaściwa zmiana przełożeń
3 Nadmierny poziom hałasu (szum wiatru)
3 Niewłaściwa lokalizacja portów USB i AUX/ funkcjonowanie
6 Materiały podatne na zarysowanie i inne uszkodzenia
6 Nawigacja. Kłopoty z pozycjonowaniem
8 DTU – wyposażenie konsoli centralnej
8 Uchwyty na kubki i butelki
10 Niedoróbki w warstwie lakieru

Oczywiście zgłaszane usterki nie pozostają bez echa. JD Power wskazał także kategorie, w których producenci odnotowali największy postęp. Poprawiono m.in. działanie systemów wentylacji i klimatyzacji, jakość siedzeń i wyświetlaczy, jednostki napędowe wraz z przekładniami oraz wyciszenie wnętrza. Duży postęp odnotowano także w kwestii systemów multimedialnych, które stały się nie tylko bardziej zaawansowane, ale także wygodniejsze w obsłudze.