Auto Świat Wiadomości Aktualności Raport: Nadal sprowadzamy do kraju „staruszki”, ale za to klasy premium

Raport: Nadal sprowadzamy do kraju „staruszki”, ale za to klasy premium

We wrześniu sprowadziliśmy do Polski ponad 82 tys. używanych samochodów osobowych i dostawczych (do 3,5 tony), podczas gdy w tym samym czasie z salonów wyjechało nieco ponad 32 tys. nowych aut.

Zakup używanego auta
Auto Świat / ACZ
Zakup używanego auta
  • Jak wynika ze statystyk, przeciętnego Kowalskiego nadal stać tylko na używany samochód z zachodu
  • Niestety, w dalszym ciągu średnia wieku sprowadzanego auta mocno przekracza 10 lat, a blisko połowa to diesle, coraz mniej chciane na zachodzie Europy

Według danych firmy Samar, która monitoruje polski rynek motoryzacyjny, od stycznia do końca września 2018 roku sprowadziliśmy już do Polski 757 627 używanych aut z zagranicy – to wzrost importu rok do roku o 6,8 procent. W tym samym czasie nad Wisłą zarejestrowano jedynie 452 087 pojazdów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony.

Sprowadzamy głównie 12-letnie diesle

Jak widać, dysproporcje są ogromne. Obraz staje się jeszcze bardziej smutny, jeśli spojrzymy na to, kogo stać na zakup aut nowych. We wrześniu ponad 73 proc. wszystkich rejestracji dokonały firmy. Niezbyt dobrze wygląda także to, co sprowadzamy do kraju. Średni wiek importowanych aut to blisko 12 lat (dokładnie 11,8), a dominującym rocznikiem jest rok 2007.

Niestety, przez coraz powszechniejsze zakazy wjazdu dla starszych, nieekologicznych diesli, jakie wprowadzają miasta na zachodzie Europy, duża część sprowadzonych aut to diesle. W tym roku stanowią one blisko 48 proc. wszystkich importowanych pojazdów, a aut z silnikami benzynowymi jest nieco ponad 52 procent. Jednak według Wojciecha Drzewieckiego już niebawem te proporcje mogą się odwrócić, ponieważ do kraju może znowu napłynąć większa liczba leciwych diesli, których będą się pozbywać mieszkańcy kolejnych niemieckich miast wprowadzających zakazy wjazdu dla "brudnych" samochodów.

W naszym przypadku niemiecka polityka ma bardzo duży wpływ na to, co dzieje się na polskim rynku aut używanych. We wrześniu ponad 48 tys. aut z 82 tys. jakie trafiły do naszego kraju, pochodziła właśnie z Niemiec. Drugim w kolejności krajem, do którego chętnie zapuszczają się polscy handlarze to Francja (7 564 auta), a trzecim Belgia (5 659 aut). Także wysoko uplasowały się: Holandia (3 544 aut), Włochy (2 592 aut) i USA (2 482 aut).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Polacy lubią używane „premium”

Sprowadzamy auta stare, ale za to marek premium. Z raportu firmy Samar wynika, że zarówno we wrześniu, jak i w całym roku 2018, najczęściej importowanym modelem było Audi A4 – do stycznia do końca września sprowadzono 26 621 aut tego modelu. Tuż za nim znalazły się kolejne auta produkcji niemieckiej: Volkswagen Golf, Opel Astra, BMW serii 3 i Volkswagen Passat. Ogólnie w pierwszej dziesiątce najczęściej sprowadzanych samochodów używanych z zagranicy, w pierwszych trzech kwartałach 2018 roku znalazł się tylko jeden model innej marki niż Niemiecka – był to Ford Focus.

MiejsceModelLiczba sprowadzonych aut (styczeń-wrzesień)
1Audi A426 621 szt.
2Volkswagen Golf24 832 szt.
3Opel Astra23 219 szt.
4BMW serii 318 249 szt.
5Volkswagen Passta18 235 szt.
6Audi A314 106 szt.
7Ford Focus13 530 szt.
8Opel Corsa13 117 szt.
9Audi A612 130 szt.
10Volkswagen Polo11 642 szt.
11BMW serii 511 576 szt.
12Renault Scenic10 869 szt.
13Opel Zafira10 784 szt.
14Ford Mondeo10 320 szt.
15Ford Fiesta10 072 szt.

Dane: Samar

Uwzględniając same marki, Polacy najchętniej kupują za granicą model Volkswagena, a na kolejnych miejscach znajdują się: Opel, Ford, Audi i pierwszy francuski producent Renault. Co ciekawe wśród klientów indywidualnych, którzy kupują auta nowe, Volkswagen nie cieszy się tu takim zainteresowaniem. Tu rządzi Toyota z Yarisem i Aurisem, ale bestsellerem sprzedaży na d Wisła od kilku miesięcy jest Dacia Duster – najtańszy crossover na rynku Polskim.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków