W przypadku samochodów osobowych maksymalna wysokość opłaty karnej za brak ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej wynosi dwukrotność płacy minimalnej, dla ciężarówek i autobusów — trzykrotność, a dla pozostałych pojazdów — 1/3 (np. za motorower). Decyduje też czas bez zawartej polisy w danym roku kalendarzowym. Poniżej szczegóły.

Wysokość kar za brak OC od 1 lipca 2024

Samochody osobowe:

  • od 1 do 3 dni — 1720 zł;
  • od 3 do 14 dni — 4300 zł;
  • powyżej 14 dni — 8600 zł. 

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

W skargach do RPO pojawiają się również długi czas rozpatrywania przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) wniosków o umorzenie opłaty lub ulgę w jej spłacie (nawet ponad 9 miesięcy). Zgłaszane są także regularne odmowy pomimo wykazania trudnej sytuacji materialnej ukaranego. Ponadto RPO zauważa, że takich decyzji nie można zaskarżyć, choć z orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego wynika, że powinny istnieć odpowiednie środki prawne w tym celu.

W związku z tym RPO Marcin Wiącek poprosił ministra finansów Andrzej Domańskiego o stanowisko w sprawie oraz o rozważenie możliwości wprowadzenia odpowiednich zmian legislacyjnych.

Dyscyplinujący i prewencyjny charakter opłat karnych

Bardzo obszernej odpowiedzi udzielił Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, który podkreślił, że ubezpieczenie OC ma szczególną funkcję społeczną.

Zapewnił, że każdą sprawę niewykupienia OC UFG traktuje indywidualnie. Wskaźnik umarzanych należności wynosi prawie 45 proc., a głównym powodem jest trudna sytuacja życiowo-materialna dłużników.

Podsekretarz Drop nie do końca zgodził się również z zarzutem, że przepisy nie przewidują żadnego odwoławczego środka prawnego. Takim ma być powództwo cywilne.

Fundusz miał również znacznie uszczelnić system kontroli i usprawnić prowadzenie spraw z dłużnikami.

Ogromna skala kierowców bez OC

Podsekretarz stanu Drop poinformował, że UFG coraz skuteczniej wykrywa brak posiadania obowiązkowego OC dla właścicieli pojazdów mechanicznych. W związku z tym wystawia zdecydowanie więcej wezwań. Udostępnione liczby robią ogromne wrażenie:

  • w 2018 r. — 93 tys. wezwań;
  • w 2023 r. — 350 tys. wezwań.

Jakie kary w Europie?

Przedstawiciel MF odniósł się także do wysokości opłat karnych. Jego zdaniem należy je oceniać, biorąc pod uwagę możliwe konsekwencje finansowe w przypadku wypadku drogowego, a także porównując z karami w innych krajach europejskich.

W komunikacie wymieniono maksymalne opłaty karne za brak wymaganego ubezpieczenia komunikacyjnego (często przewidziane są też inne sankcje) w następujących państwach:

  • Austrii — 10 tys. euro;
  • Włochy — 3396 euro;
  • Niemcy — do 180 stawek dziennych (od 1 do 30 tys. euro);
  • Hiszpania — 3000 euro;
  • Francja — 3750 euro.

— Kwestia ewentualnych zmian regulacji w przedstawionym przez Pana Rzecznika zakresie, będzie mogła zostać poddana dyskusji przy następnej kompleksowej zmianie przepisów ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, z udziałem przedstawicieli rynku ubezpieczeniowego (Komisji Nadzoru Finansowego, Rzecznika Finansowego, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, Polskiej Izby Ubezpieczeń, Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych) oraz przedstawicieli Biura Rzecznika Praw Obywatelskich — podsumował Jurand Drop z Ministerstwa Finansów.

Czy samochód ma ważne OC — tak to sprawdzisz

To niezwykle ważna informacja nie tylko dla właściciela samochodu, ale również dla innego kierowcy, który z niego korzysta. Kontrolę ważności OC sprawcy może w łatwy sposób przeprowadzić także poszkodowany w kolizji drogowej. Żeby to zrobić, wystarczy znać numer rejestracyjny lub VIN pojazdu, wejść na stronę internetową www.ufg.pl i wpisać go w zakładce "Sprawdź OC dla pojazdu". Dalej należy wybrać datę, dla której chcemy sprawdzić ważność polisy.