W przypadku samochodów osobowych maksymalna wysokość opłaty karnej za brak ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej wynosi dwukrotność płacy minimalnej, dla ciężarówek i autobusów — trzykrotność, a dla pozostałych pojazdów — 1/3 (np. za motorower). Decyduje też czas bez zawartej polisy w danym roku kalendarzowym. Poniżej szczegóły.
Wysokość kar za brak OC od 1 lipca 2024
Samochody osobowe:
- od 1 do 3 dni — 1720 zł;
- od 3 do 14 dni — 4300 zł;
- powyżej 14 dni — 8600 zł.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
- Przeczytaj także: Sylwia Peretti zjechała Mercedesem z drogi. Było inaczej
W skargach do RPO pojawiają się również długi czas rozpatrywania przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) wniosków o umorzenie opłaty lub ulgę w jej spłacie (nawet ponad 9 miesięcy). Zgłaszane są także regularne odmowy pomimo wykazania trudnej sytuacji materialnej ukaranego. Ponadto RPO zauważa, że takich decyzji nie można zaskarżyć, choć z orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego wynika, że powinny istnieć odpowiednie środki prawne w tym celu.
W związku z tym RPO Marcin Wiącek poprosił ministra finansów Andrzej Domańskiego o stanowisko w sprawie oraz o rozważenie możliwości wprowadzenia odpowiednich zmian legislacyjnych.
Dyscyplinujący i prewencyjny charakter opłat karnych
Bardzo obszernej odpowiedzi udzielił Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, który podkreślił, że ubezpieczenie OC ma szczególną funkcję społeczną.
Zapewnił, że każdą sprawę niewykupienia OC UFG traktuje indywidualnie. Wskaźnik umarzanych należności wynosi prawie 45 proc., a głównym powodem jest trudna sytuacja życiowo-materialna dłużników.
Podsekretarz Drop nie do końca zgodził się również z zarzutem, że przepisy nie przewidują żadnego odwoławczego środka prawnego. Takim ma być powództwo cywilne.
Fundusz miał również znacznie uszczelnić system kontroli i usprawnić prowadzenie spraw z dłużnikami.
Ogromna skala kierowców bez OC
Podsekretarz stanu Drop poinformował, że UFG coraz skuteczniej wykrywa brak posiadania obowiązkowego OC dla właścicieli pojazdów mechanicznych. W związku z tym wystawia zdecydowanie więcej wezwań. Udostępnione liczby robią ogromne wrażenie:
- w 2018 r. — 93 tys. wezwań;
- w 2023 r. — 350 tys. wezwań.
Jakie kary w Europie?
Przedstawiciel MF odniósł się także do wysokości opłat karnych. Jego zdaniem należy je oceniać, biorąc pod uwagę możliwe konsekwencje finansowe w przypadku wypadku drogowego, a także porównując z karami w innych krajach europejskich.
W komunikacie wymieniono maksymalne opłaty karne za brak wymaganego ubezpieczenia komunikacyjnego (często przewidziane są też inne sankcje) w następujących państwach:
- Austrii — 10 tys. euro;
- Włochy — 3396 euro;
- Niemcy — do 180 stawek dziennych (od 1 do 30 tys. euro);
- Hiszpania — 3000 euro;
- Francja — 3750 euro.
— Kwestia ewentualnych zmian regulacji w przedstawionym przez Pana Rzecznika zakresie, będzie mogła zostać poddana dyskusji przy następnej kompleksowej zmianie przepisów ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, z udziałem przedstawicieli rynku ubezpieczeniowego (Komisji Nadzoru Finansowego, Rzecznika Finansowego, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, Polskiej Izby Ubezpieczeń, Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych) oraz przedstawicieli Biura Rzecznika Praw Obywatelskich — podsumował Jurand Drop z Ministerstwa Finansów.
Czy samochód ma ważne OC — tak to sprawdzisz
To niezwykle ważna informacja nie tylko dla właściciela samochodu, ale również dla innego kierowcy, który z niego korzysta. Kontrolę ważności OC sprawcy może w łatwy sposób przeprowadzić także poszkodowany w kolizji drogowej. Żeby to zrobić, wystarczy znać numer rejestracyjny lub VIN pojazdu, wejść na stronę internetową www.ufg.pl i wpisać go w zakładce "Sprawdź OC dla pojazdu". Dalej należy wybrać datę, dla której chcemy sprawdzić ważność polisy.