Auto Świat Wiadomości Aktualności Zbyt wysokie i niezaskarżalne kary dla kierowców? Reakcja Ministerstwa Finansów

Zbyt wysokie i niezaskarżalne kary dla kierowców? Reakcja Ministerstwa Finansów

Opłaty karne za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC są niezwykle wysokie i nadal rosną, ponieważ rośnie płaca minimalna, od której są one liczone. Jednak właściciele samochodów skarżą się nie tylko na wysokość kar — te czasami przewyższają wartość pojazdu — ale również na odmowy ich umorzenia lub udzielenia ulgi w spłacie, których nie można zaskarżyć. Sprawą zainteresował się Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO), zwracając się do Ministerstwa Finansów (MF).

Polisa OC
FotoDax / Shutterstock
Polisa OC

W przypadku samochodów osobowych maksymalna wysokość opłaty karnej za brak ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej wynosi dwukrotność płacy minimalnej, dla ciężarówek i autobusów — trzykrotność, a dla pozostałych pojazdów — 1/3 (np. za motorower). Decyduje też czas bez zawartej polisy w danym roku kalendarzowym. Poniżej szczegóły.

Wysokość kar za brak OC od 1 lipca 2024

Samochody osobowe:

  • od 1 do 3 dni — 1720 zł;
  • od 3 do 14 dni — 4300 zł;
  • powyżej 14 dni — 8600 zł. 

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W skargach do RPO pojawiają się również długi czas rozpatrywania przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) wniosków o umorzenie opłaty lub ulgę w jej spłacie (nawet ponad 9 miesięcy). Zgłaszane są także regularne odmowy pomimo wykazania trudnej sytuacji materialnej ukaranego. Ponadto RPO zauważa, że takich decyzji nie można zaskarżyć, choć z orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego wynika, że powinny istnieć odpowiednie środki prawne w tym celu.

W związku z tym RPO Marcin Wiącek poprosił ministra finansów Andrzej Domańskiego o stanowisko w sprawie oraz o rozważenie możliwości wprowadzenia odpowiednich zmian legislacyjnych.

Dyscyplinujący i prewencyjny charakter opłat karnych

Bardzo obszernej odpowiedzi udzielił Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, który podkreślił, że ubezpieczenie OC ma szczególną funkcję społeczną.

Zapewnił, że każdą sprawę niewykupienia OC UFG traktuje indywidualnie. Wskaźnik umarzanych należności wynosi prawie 45 proc., a głównym powodem jest trudna sytuacja życiowo-materialna dłużników.

Podsekretarz Drop nie do końca zgodził się również z zarzutem, że przepisy nie przewidują żadnego odwoławczego środka prawnego. Takim ma być powództwo cywilne.

Fundusz miał również znacznie uszczelnić system kontroli i usprawnić prowadzenie spraw z dłużnikami.

Ogromna skala kierowców bez OC

Podsekretarz stanu Drop poinformował, że UFG coraz skuteczniej wykrywa brak posiadania obowiązkowego OC dla właścicieli pojazdów mechanicznych. W związku z tym wystawia zdecydowanie więcej wezwań. Udostępnione liczby robią ogromne wrażenie:

  • w 2018 r. — 93 tys. wezwań;
  • w 2023 r. — 350 tys. wezwań.

Jakie kary w Europie?

Przedstawiciel MF odniósł się także do wysokości opłat karnych. Jego zdaniem należy je oceniać, biorąc pod uwagę możliwe konsekwencje finansowe w przypadku wypadku drogowego, a także porównując z karami w innych krajach europejskich.

W komunikacie wymieniono maksymalne opłaty karne za brak wymaganego ubezpieczenia komunikacyjnego (często przewidziane są też inne sankcje) w następujących państwach:

  • Austrii — 10 tys. euro;
  • Włochy — 3396 euro;
  • Niemcy — do 180 stawek dziennych (od 1 do 30 tys. euro);
  • Hiszpania — 3000 euro;
  • Francja — 3750 euro.

— Kwestia ewentualnych zmian regulacji w przedstawionym przez Pana Rzecznika zakresie, będzie mogła zostać poddana dyskusji przy następnej kompleksowej zmianie przepisów ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, z udziałem przedstawicieli rynku ubezpieczeniowego (Komisji Nadzoru Finansowego, Rzecznika Finansowego, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, Polskiej Izby Ubezpieczeń, Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych) oraz przedstawicieli Biura Rzecznika Praw Obywatelskich — podsumował Jurand Drop z Ministerstwa Finansów.

Czy samochód ma ważne OC — tak to sprawdzisz

To niezwykle ważna informacja nie tylko dla właściciela samochodu, ale również dla innego kierowcy, który z niego korzysta. Kontrolę ważności OC sprawcy może w łatwy sposób przeprowadzić także poszkodowany w kolizji drogowej. Żeby to zrobić, wystarczy znać numer rejestracyjny lub VIN pojazdu, wejść na stronę internetową www.ufg.pl i wpisać go w zakładce "Sprawdź OC dla pojazdu". Dalej należy wybrać datę, dla której chcemy sprawdzić ważność polisy.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków