- Samochody dobrze znane w Europie zwykle otrzymują niższe noty za bezpieczeństwo w testach zderzeniowych prowadzonych w Afryce, Azji czy Ameryce Łacińskiej
- Gorsze oceny to zwykle konsekwencja oszczędzania na rozwiązaniach poprawiających bezpieczeństwo
- Oszczędności, np. na liczbie poduszek powietrznych, przekładają się na znacznie większe ryzyko odniesienia poważnych obrażeń podczas wypadku czy kolizji
Zero gwiazdek dla nowych Renault Duster i Suzuki Swift - oto wyniki testu zderzeniowego, który przeprowadziła organizacja Latin NCAP, zajmująca się od ponad 10 lat tematyką bezpieczeństwa w Ameryce Łacińskiej oraz Karaibach. W oficjalnym podsumowaniu badań nie zabrakło takich określeń jak: „rozczarowujące”, „denerwujące”, „dyskryminujące”, „traktowaniu jak obywateli drugiej kategorii”, „wycofanie z rynku” czy „bardzo złe wyniki”.
Testy zderzeniowe przeprowadzono w ramach kampanii o wymownej nazwie "#NoZeroStarCars #SaferCars". Eksperci Latin NCAP z Ameryki Południowej i Środkowej przy wsparciu Global NCAP oraz ONZ korzystają ze sprawdzonych wzorców, czyli programów zderzeniowych stosowanych w Ameryce Północnej (U.S. NCAP oraz IIHS) Australii (ANCAP), Azji (ASEAN NCAP) i Europie (Euro NCAP). Stosowanie dość rygorystycznych procedur i wymagań wobec samochodów stworzonych na biedniejsze rynki, na których liczy się jak najniższa cena, może przynieść dość marne wyniki testów, tak jak w przypadku Dustera i Swifta.
Przeczytaj też:
Konstrukcji Renault i Dacii (to nic innego jak dobrze znany, ale zubożony Duster znany także z polskich dróg i produkowany w Rumunii oraz Brazylii) wytknięto kilka słabości. Wspomniano o niestabilnej strukturze, dużym odkształceniu słupka B, słabej ochronie szyi, klatki piersiowej i nienajlepszej przestrzeni na nogi. Co gorsza, w raporcie Latin NCAP stwierdzono także wyciek paliwa, stąd wezwanie do wycofania wszystkich sprzedanych egzemplarzy, w których może występować problem ze zbiornikiem paliwa. Podczas uderzenia bocznego odnotowano dość dużą ingerencję w strukturę nadwozia. Renault wytknięto także, że podczas testu bocznego doszło także do samoczynnego otwarcia drzwi.
Renault Duster w testach zderzeniowych NCAP w Ameryce Południowej i w Europie
Wyniki testu Latin NCAP | Wyniki testu Euro NCAP | |
Model - rocznik | Duster - 2021 | Duster 1,5 diesel - 2017 |
Masa pojazdu | 1510 kg* | 1303 kg |
Poduszki powietrzne | Przednie | Przednie, boczne, kurtyny |
Ochrona dorosłych | 29 proc. | 71 proc. |
Ochrona dzieci | 23 proc. | 66 proc. |
Ochrona pieszych | 51 proc. | 56 proc. |
Układy asystujące | 35 proc. | 37 proc. |
Ogólna nota | 0 gwiazdek | 3 gwiazdki |
*masa testowanego pojazdu (masa własna brazylijskiego Dustera wynosi od 1255 kg do 1279 kg)
Marnie w testach Latin NCAP wypadło także Suzuki Swift. Tak niskie noty (0 gwiazdek) tłumaczono słabą ochroną przed uderzeniem bocznym - podobnie jak w Dusterze doszło do otwarcia drzwi. Wytknięto również oszczędności w kwestii wyposażenia (brak standardowych bocznych poduszek czy układu stabilizacji jazdy). Na wniosek Suzuki nie oceniano zaś rozwiązań do ochrony dzieci (stąd nota 0 proc.).
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNie obeszło się bez porównania do odmiany Suzuki Swift oferowanej w Europie (w serii 6 poduszek oraz układ ESC). W podsumowaniu badań Latin NCAP odnotowano marginalną ochronę kolan, niestabilny obszar miejsca na nogi i słabości w zabezpieczeniu klatki piersiowej. Nadwozie Suzuki skwitowano zaś jako „bardzo niestabilne” i podkreślono, że nie jest w stanie wytrzymać kolejnych obciążeń (a o takie łatwo, gdy po pierwszej kolizji auto np. dalej koziołkuje czy uderza w kolejne przeszkody). Wspomniano także o stosowaniu przestarzałego zwykłego pasa biodrowego dla pasażera zajmującego miejsce na środku tylnej kanapy.
Nowe Suzuki Swift w testach zderzeniowych NCAP w Ameryce Południowej i w Europie
Wyniki testu Latin NCAP | Wyniki testu Euro NCAP | |
Model - rocznik | Swift - 2021 | Swift 1,2l GL - 2017 |
Masa pojazdu | 1106 kg | 855 kg |
Poduszki powietrzne | Przednie | Przednie, boczne, kurtyny |
Ochrona dorosłych | 16 proc. | 83 proc. |
Ochrona dzieci | 0 proc.** | 75 proc. |
Ochrona pieszych | 66 proc. | 69 proc. |
Układy asystujące | 7 proc. | 25 proc. |
Ogólna nota | 0 gwiazdek | 3 gwiazdki |
*masa testowanego pojazdu (masa własna samochodu wynosi od 875 kg do 925 kg) ** Uwaga - nie testowano ochrony dzieci
O wnioski nietrudno. Producentom aut z pewnością należy się solidna krytyka za oszczędności, które wpływają na zwiększenie ryzyka odniesienia poważnych obrażeń w trakcie wypadku. O ile można przeboleć brak takich dodatków jak brzęczyk przypominający o zapięciu pasów, czy lampka wskazująca przekroczenie pasa ruchu, o tyle już trudniej zrozumieć rezygnację z bocznych poduszek powietrznych czy kurtyn. Niemniej nie sposób zapomnieć, że wszędzie tam, gdzie liczy się jak najniższa cena najłatwiej obniża się ją, rezygnując z dość kosztownych elementów zwiększających bezpieczeństwo (Latin NCAP bierze zaś pod uwagę najtańsze dostępne wersje). Otwartą kwestią pozostaje, czy klienci skłonni byliby zapłacić więcej za bezpieczniejsze auta. Ciekawe też, jak długo będzie tolerowane oszczędzanie na bezpieczeństwie z punktu widzenia lokalnych przepisów. W tej materii europejskie wymogi łatwo docenić.
Przeczytaj więcej: najnowsze wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP