REKLAMA
Auto Świat Wiadomości Aktualności Renault Fluence: nowy sedan z pogranicza segmentu C i klasy średniej

Renault Fluence: nowy sedan z pogranicza segmentu C i klasy średniej

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Renault wprowadza do sprzedaży nowego, eleganckiego i stylowego sedana − Fluence, który ma ambicje stać się najatrakcyjniejszą ofertą w swej kategorii.

Renault Fluence: nowy sedan z pogranicza segmentu C i klasy średniej
Zobacz galerię (39)
Auto Świat
Renault Fluence: nowy sedan z pogranicza segmentu C i klasy średniej

Samochód przeznaczony dla amatorów sedanów jest następcą czterodrzwiowego Megane II montowanego na liniach produkcyjnych fabryki Oyak-Renault w Bursie (Turcja). Jego produkcja będzie prowadzona z wykorzystaniem istniejącego zaplecza przemysłowego.

W Polsce Renault Fluence pojawi się na początku stycznia 2010 roku.

Nowy sedan o całkowitej długości 4,62 m ze względu na swoje wymiary i wyposażenie plasuje się pomiędzy segmentem kompaktowych samochodów rodzinnych (segment C) a segmentem samochodów klasy średniej wyższej.

Linia wychodząca od wydłużonych reflektorów przebiega płynnie przez całe nadwozie, łącząc się harmonijnie z przetłoczeniem bagażnika.

Przednia listwa ozdobna i chromowana górna krata wlotu powietrza stanowią sportowy akcent z przodu samochodu. Wysoko wyprofilowane nadkola i długa maska podkreślają mocny charakter auta.

Z tyłu uwagę zwracają poziomo umieszczone dwuczęściowe światła, co zapewnia szeroki dostęp do bagażnika i podkreśla zdecydowanie nowoczesny kształt nadwozia samochodu. W wyposażeniu znajdują się także elementy podkreślające wysoką klasę pojazdu: ozdobne wykończenie drzwi wokół szyb, listwa ozdobna bagażnika, obudowy świateł przeciwmgłowych, chromowane klamki drzwi, środkowy słupek pokryty czarnym, błyszczącym lakierem oraz boczne listwy ozdobne w kolorze nadwozia. Wyważone proporcje między przeszkleniem nadwozia a dużą powierzchnią drzwi wyposażonych w dolne listwy ochronne stwarzają poczucie solidnej konstrukcji i bezpieczeństwa. Z profilu, zaokrąglona linia błotników przednich jest przedłużona ku tyłowi i podkreśla silną konstrukcję nadwozia.

Renault Fluence wyróżnia się wysoką jakością wykończenia widoczną w starannym spasowaniu elementów nadwozia i zmniejszeniu szczelin między nimi (na przykład przy słupkach, wokół klapki wlewu paliwa). W tylnym zderzaku dyskretnie umieszczono czujniki wspomagania parkowania. Wycieraczki są ukryte pod wyprofilowaną pokrywą silnika, co ma wpływ na estetykę nadwozia, ale też zapewnia lepsze parametry akustyczne i aerodynamiczne.

Listwa ozdobna podkreśla płynne kształty deski rozdzielczej. Elementy sterujące niezbędne do prowadzenia samochodu i obsługi urządzeń pokładowych znajdują się w zasięgu ręki. Są one rozmieszczone wokół kierownicy i na konsoli centralnej tak, aby uwolnić maksymalnie dużą przestrzeń dla pasażerów.

Dużo uwagi poświęcono na zapewnienie wysokiej jakości materiałów i dokładne spasowanie elementów: górna część deski rozdzielczej jest pokryta miękkim materiałem, odpornym na warunki codziennej eksploatacji i działanie promieni słonecznych. Wyższy poziom wyposażenia pojazdu jest wyraźnie widoczny w kabinie dzięki zastosowaniu licznych części chromowanych, takich jak klamki drzwi, ramki liczników, gałka dźwigni zmiany biegów, czy też możliwość zamówienia tapicerki skórzanej w jasnym lub ciemnym kolorze. Szczególną uwagę zwrócono na elementy dekoracyjne, aby uzyskać możliwość zróżnicowania wystrojów wnętrza w zależności od poziomu wyposażenia samochodu. Klienci będą więc mogli wybrać jasną kolorystykę kabiny – elegancką i podkreślającą komfort lub ciemniejszy, bardziej sportowy wystrój.

Kierowca znajdzie w nim wygodną dla siebie pozycję za kierownicą, korzystając z licznych możliwości regulacji za pomocą umieszczonych pod ręką dźwigni i pokręteł. Może: ustawić kąt pochylenia oparcia fotela i zagłówka; dopasować regulację podparcia lędźwiowego; ustawić wysokość i głębokość kierownicy ; dopasować położenie fotela regulując jego wysokość w zakresie 70 mm (+/- 35 mm) lub przesunięcie w zakresie 240 mm.

Na desce rozdzielczej umieszczono w zasięgu ręki elementy sterujące nawigacji satelitarnej, klimatyzacji, radioodtwarzacza i telefonu (pod kierownicą) oraz regulatora-ogranicznika prędkości.

Komfort w kabinie pogłębia staranne wyciszenie i bardzo obszerne wnętrze, pod względem szerokości nad podłokietnikami z przodu (1 480 mm) i z tyłu (1 475 mm). Renault Fluence oferuje ponad 23 litry schowków rozmieszczonych w całej kabinie, w tym oświetlony i chłodzony schowek w desce rozdzielczejo pojemności 9 litrów, schowek w konsoli centralnej – 2,2 litra oraz kieszenie w drzwiach przednich o pojemności 2,6 litra każdy.

Pojemność bagażnika wynosi 530 dm3 i jest jedną z największych w tej kategorii samochodów. Łatwy dostęp do jego wnętrza zapewnia nisko umieszczony próg załadunku i szeroki otwór bagażnika (1 020 mm) dzięki umieszczeniu jednej części tylnych świateł na pokrywie bagażnika.

Tylna kanapa składana w układzie 1/3 – 2/3 i brak stałej przegrody między bagażnikiem a kabiną pozwalają na dostosowanie przestrzeni bagażowej do potrzeb użytkownika, szczególnie przy przewozie długich i dużych przedmiotów.

Uwagę zwrócono również na zapewnienie wysokiego komfortu termicznego w kabinie.W celu uzyskania optymalnej skuteczności działania ogrzewania i nawiewu, zwłaszcza w samochodach przeznaczonych na rynki krajów o bardzo ciepłym i wilgotnym klimacie, już podstawowa wersja Renault Fluence posiada klimatyzację w seryjnym wyposażeniu. W zależności od poziomu wyposażenia oferowana jest również dwustrefowa klimatyzacja automatyczna.

Prosty w obsłudze system nawigacji satelitarnej Carminat TomTom oferowany jest w Polsce w cenie za 1990 złotych. Fabryczne wbudowanie urządzenia w deskę rozdzielczą gwarantuje wysoką jakość wykonania i bezpieczeństwo. Posługując się kartą SD, użytkownik może łatwo zaktualizować dane do nawigacji.

Podstawową ofertą w Renault Fluence jest radioodtwarzacz RadioSat Classic o mocy 60 W z odtwarzaczem CD, możliwością odczytu plików MP3 i z gniazdem RCA. Dla klientów poszukujących sprzętu wyższej klasy, firma Renault opracowała we współpracy z firmą Arkamys urządzenie o nazwie 3D Sound by Arkamys, które obejmuje system audio o mocy 140 W i osiem głośników (4 niskotonowe i 4 wysokotonowe), Bluetooth®, system cyfrowego przetwarzania dźwięku firmy Arkamys® generujący przestrzenny dźwięk i zapewniający wierne jego odtwarzanie oraz regulację w zależności od materiałów wykończeniowych i kształtu przestrzeni w kabinie oraz optymalny system odbioru sygnału z podwójnej anteny. Opcja Plug & Music daje dodatkowo kierowcy możliwość obsługi przenośnych urządzeń zewnętrznych (pendrive, odtwarzacz lub iPod) za pośrednictwem pilota pod kierownicą oraz odczytu menu i playlisty na wyświetlaczu tablicy rozdzielczej.

Dzięki Bluetooth® kierowca może także obsługiwać swój telefon komórkowy za pomocą pilota znajdującego się pod kierownicą. Ofertę uzupełniają inne praktyczne urządzenia (dostępne jako opcja lub w wyposażeniu seryjnym w zależności od wersji), takie jak karta do otwierania zamków i rozruchu pojazdu „Hands Free” (z funkcją zamykania drzwi po oddaleniu się kierowcy od samochodu), czy też ogranicznik-regulator prędkości.

Przejechaliśmy samochodem zbyt mało kilometrów, aby autorytatywnie ocenić jego prowadzenie się. Pierwsze wrażenia są pozytywne!

Renault Fluence wyposażono w układ jezdny łączący skuteczność z komfortem. Konstrukcja zawieszenia zapewnia precyzję kierowania i dobre tłumienie drgań i hałasów pracy.

Z przodu Renault Fluence posiada zawieszenie typu McPherson z dolnym wahaczem trójkątnym, a z tyłu oś sprężystą o programowanym stopniu ugięcia.

Renault Fluence jest wyposażone w duże tarcze hamulcowe, zapewniające maksymalną skuteczność hamowania, nawet przy wielokrotnym hamowaniu oraz trwałość.

Elektrycznie wspomagany układ kierowniczy Renault Fluence jest identyczny jak w Megane i dobrze reaguje na ruchy kierownicą, pozwalając na pewne panowanie nad samochodem i dokładne wyczucie jego zachowania w czasie jazdy.

W zależności od kraju Renault Fluence będzie wyposażone w szeroką gamę oszczędnych i niezawodnych silników.

Dwa silniki benzynowe oferowane są w dwóch wersjach: 1.6 16V o mocy 110 KM współpracujący z automatycznąlub mechaniczną skrzynią biegów polecamy kierowcom ceniącym przede wszystkich spokojną i oszczędną jazdę. Bardziej wymagającym klientom polecamy jednak opcję 2.0 16V o mocy 140 KM, oferowaną z bezstopniową skrzynią biegów CVT lub skrzynią mechaniczną, która świetnie sprawdza się min. w modelu Megane Grandtour.

Silnik wysokoprężny 1.5 dCi oferowany w 5 wersjach: dCi 85 KM, dCi 90 KM FAP3, dCi 105 KM, dCi 110 KM FAP3 oraz dCi 110 KM FAP z nową skrzynią biegów o podwójnym sprzęgle DCT (Dual Clutch Transmission). Dzięki emisji CO2 na poziomie 119 g / km, wszystkie silniki wysokoprężne otrzymały znak Renault eco².

Samochód jest przykładem dążenia marki do zmniejszenia codziennych kosztów użytkowania pojazdu: przebiegi między przeglądami wydłużono do 30 000 km (lub co 2 lata) dla wszystkich silników wysokoprężnych (w przypadku dCi 85 KM –20 000 km lub co rok), a klimatyzacja nie wymaga już wymiany płynu w układzie.

Podczas projektowania Renault Fluence, firma Renault korzystała badań prowadzonych przez ośrodek LABoraz bogatych doświadczeń swoich konstruktorów, aby opracować najbardziej skuteczne rozwiązania w rzeczywistych warunkach jazdy spotykanych w różnych krajach, w których oferowany będzie model Fluence.

Już w podstawowej wersji Renault Fluence jest więc wyposażony w system ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania; system wspomagania nagłego hamowania z automatycznym włączaniem świateł awaryjnych; elektroniczny korektor toru jazdy ESC (Electronic Stability Control) z funkcją kontroli podsterowności6; 3-punktowe, dynamiczne pasy bezpieczeństwa z napinaczem i ogranicznikiem napięcia na miejscach z przodu; dynamiczne pasy bezpieczeństwa z ogranicznikiem napięcia na trzech miejscach z tyłu; poduszka powietrzna kierowcy, poduszka powietrzna pasażera6, 2 poduszki boczne chroniące klatkę piersiową6 i 2 kurtyny powietrzne6; kontrolka zapięcia pasa bezpieczeństwa kierowcy i pasażera6; 3-punktowy system mocowania fotelika dla dziecka Isofix na dwóch bocznych tylnych miejscach; regulator-ogranicznik prędkości oraz zagłówki nowej generacji.

Renault Fluence jest sprzedawane od listopada 2009 roku w Turcji. W początkowym okresie zostanie wprowadzone na trzy rynki: Turcji, Rosji i Rumunii, gdzie start ułatwi mu duża popularność poprzedniej generacji tego modelu.

Od chwili wprowadzenia na rynek w końcu 2003 roku, Megane I sedan odniósł w Turcji znaczący sukces. W ciągu 6 lat sprzedano tam ponad 140 000 sztuk tego samochodu i stał się on najlepiej sprzedającym się samochodem w tej kategorii. 20 % udział w sprzedaży w tym segmencie zapewnia mu jednocześnie miejsce wśród 3 najlepiej sprzedających się samochodów wszystkich marek. Segment samochodów kompaktowych średniej klasy stale się rozwija i w 2008 roku stanowił ponad 40 % rynku tureckiego (w porównaniu do 36 % w roku 2005). Jest on zdominowany przez nadwozia typu sedan, które stanowią 70 % sprzedaży. Dzięki ekonomicznym i trwałym silnikom 1.5 dCi, Megane II sedan był pierwszym samochodem w swoim segmencie, którego wersja z silnikiem wysokoprężnym stała się przystępna cenowo dla tureckich nabywców. Zbudowana w 1969 roku w tureckim mieście Bursa fabryka Oyak-Renault posiada certyfikat ISO 9001 oraz ISO 14001 i stosuje w swej działalności System Produkcji Renault (SPR). Renault Fluence jest piątym samochodem produkowanym w tym zakładzie obok Nowego Renault Symbol i Clio III (3-drzwiowego, 5-drzwiowego i kombi).

W celu uruchomienia produkcji Renault Fluence w zakład w Bursie zainwestowano 110 milionów euro. Zakład w Bursie, który w październiku 2008 roku wyprodukował 3-milionowy samochód, osiąga bardzo dobre wskaźniki jakości produkcji. Stało się to możliwe dzięki wysokim kwalifikacjom osób pracujących na taśmie. W 2008 roku pracownicy zakładu odbyli 420 000 godzin szkoleń, w tym 45 000 godzin poświęconych na wdrożenie produkcji Renault Fluence.

Autor: Marcin Karaczun

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: