Znak jest przejawem ambitnej polityki Renault zmierzającej do ograniczenia szkodliwego oddziaływania na środowisko na wszystkich etapach cyklu życia samochodów (produkcji, eksploatacji i wycofania z eksploatacji). Samochody eco2 spełniają trzy kryteria środowiskowe o ogólnoświatowym znaczeniu: są produkowane w zakładach posiadających certyfikat ISO 14001, ich emisja dwutlenku węgla jest nisza od 140 g/km lub są one napędzane biopaliwem, a po wycofaniu z eksploatacji 95 procent ich masy nadaje się do wtórnego wykorzystania i dodatkowo minimum 5 procent ogólnej masy użytych w nich tworzyw pochodzi z recyklingu.

Samochody eco2 są nie tylko ekologiczne, ale także przystępne cenowo. Są dostępne dla szerokiej rzeszy odbiorców, dzięki czemu osiągnięty postęp techniczny ma znaczący wpływ na poprawę ochrony środowiska. Zmniejszenie pojemności skokowej silników (silnik TCE 100 KM) i stosowanie biopaliw (Megane na bioetanol E85, Trafic i Master na biodiesel B30) to konkretne przejawy działań podjętych w tym kierunku.

W momencie wprowadzenia znak ten będzie stosowany do samochodów Renault. Ze względu na ogólnoświatową skalę wyzwania, jakim jest ochrona środowiska, w późniejszym terminie Grupa wprowadzi go we wszystkich rejonach świata.

Znak eco2 ma również odzwierciedlać stały postęp w dziedzinie ochrony środowiska. Kryteria będą więc stopniowo zaostrzane i oferta modeli Renault będzie obejmowała coraz bardziej ekologiczne, a jednocześnie przystępne cenowo samochody.

eco2 - oferta ekologicznych i ekonomicznych pojazdów

Grupa Renault ogłosiła publicznie w roku 2006 ambitne cele przyjęte w ramach Kontraktu Renault 2009 w zakresie ochrony środowiska. Wpisują się one w działania podejmowane przez Renault od ponad dziesięciu lat w celu zmniejszenia niekorzystnego oddziaływania na środowisko w ciągu całego cyklu życia produktu (produkcja, eksploatacja i wycofanie z eksploatacji).

Stanowią również przejaw dążenia Grupy do podjęcia wielkich wyzwań ekologicznych poprzez zaoferowanie klientom przystępnych cenowo technologii mających zastosowanie w jak największej ilości pojazdów. Zdaniem Renault korzyści dla środowiska będą tym większe, im bardziej przystępne cenowo będą ekologiczne samochody.

Znak eco2 jest przejawem działań podejmowanych przez Renault w zakresie ochrony środowiska – opatrzone nim pojazdy spieniają określone kryteria ekologiczne i ekonomiczne:

- ekologiczne, ponieważ ich oddziaływanie na środowisko w fazie projektowania, produkcji i eksploatacji, aż do momentu wycofania z użytkowania zostało zminimalizowane:- ekonomiczne, ponieważ są cenowo przystępne i zużywają niewielkie ilości paliwa.

Znak ten jest odzwierciedleniem zobowiązania przyjętego przez Renault, polegającego na oferowaniu klientom gamy pojazdów przyjaznych dla środowiska i jednoczenie przystępnych cenowo.

eco2: trzy wymierne kryteria poddane kontroli

Znak eco2 został pomyślany jako znak ułatwiający klientom odróżnienie samochodów przyjaznych dla środowiska. Jego przyznanie jest uzależnione od spełnienia trzech kryteriów związanych bądź z certyfikatem ISO 14001, bądź z obiektywnie wymiernymi parametrami (emisja CO2 lub ilością tworzyw sztucznych poddanych recyklingowi). Na obecnym etapie oceny nie uwzględniono emisji hałasu, który można uznać za uciążliwy dla środowiska, ze wzglądu na brak światowych norm w tym zakresie.

Niemniej jednak Renault zajmuje pozycję lidera w tej dziedzinie – wiele pojazdów marki emituje o 3 dBA mniej, niż wymaga norma europejska (która określa dopuszczalny poziom emisji na 74 dBA), co oznacza dwukrotnie mniejszą emisję hałasu.

Samochód może uzyskać znak eco2 jeśli spełnia jednocześnie trzy następujące kryteria:

- Jest produkowany w zakładzie posiadającym certyfikat ISO 14001. Certyfikat wydawany przez niezależną instytucję (międzynarodową organizację normalizacyjną) świadczy o działaniach podjętych na rzecz ograniczenia szkodliwego oddziaływania zakładu na środowisko naturalne. Dotyczą one np. zmniejszenia zużycia wody lub energii, a także emisji hałasu czy szkodliwych substancji do atmosfery oraz ilości odprowadzanych ścieków, a także aspektów krajobrazowych. W ciągu 7 lat koncern Renault zmniejszył na przykład 3-krotnie zużycie wody w zakładzie w Sandouville (Francja). W 2006 roku 39 zakładów przemysłowych reprezentujących ponad 90 procent produkcji Renault na całym świecie posiadało certyfikaty ISO 14001. Rozpoczęta została procedura certyfikacji pozostałych zakładów (w Rosji i Maroku);

- Emisja dwutlenku węgla jest niższa od 140 g/km lub pojazd jest napędzany bioetanolem E85 lub biodieslem B30. Samochody eco2 to modele o niskiej emisji CO2, który jest główną przyczyną ocieplenia klimatu. Próg 140 g/km dwutlenku węgla (odpowiadający zużyciu paliwa 5,3 l/100 km w przypadku silników wysokoprężnych i 5,9 l/100 km w przypadku silników benzynowych) można osiągnąć bądź poprzez zastosowanie specjalnych technologii (np: downsizing), bądź dzięki zastosowaniu biopaliw. Rośliny wykorzystywane do produkcji biopaliw pochłaniają w fazie wzrostu zawarty w atmosferze dwutlenek węgla (fotosynteza).

Zgodnie z całościowym podejściem określanym jako "well to wheel" ("od otworu wiertniczego do koła"), różnica ta może osiągnąć nawet 70 procentw przypadku E85, w porównaniu z takim samym modelem z silnikiem benzynowym. W przypadku biodiesla B30 i takiego samego modelu z silnikiem wysokoprężnym, różnica wynosi około 20 procent.

- Co najmniej pięć procent zastosowanych tworzyw sztucznych pochodzi z recyklingu. Samochody ze znakiem Renault eco2 są projektowane w taki sposób, aby 95 procent ich masy nadawało się do wtórnego wykorzystania (recyklingu oraz spalania w celu pozyskania energii), a ponadto co najmniej pięć procent zastosowanych w nich tworzyw sztucznych pochodzi z odzysku. Clio III zawiera niemal 10 procent (20 kg) tworzyw pochodzących z recyklingu, a Nowe Twingo 9 procent (15 kg). Ilość ta będzie stale rosła w przyszłych samochodach gamy Renault..

Początkowo znak będzie stosowany w modelach marki Renault dostępnych na rynku europejskim. W późniejszym terminie zostanie wprowadzony również na innych światowych rynkach. Ponadto w celu zapewnienia stałego postępu, powyższe kryteria bądź stopniowo zaostrzane, aby uwzględniały postępy zachodzące w dziedzinie ochrony środowiska i zapewniały ofertę ekologicznych pojazdów na najwyższym poziomie.

Downsizing - ekologiczna i ekonomiczne technologia

Jednym z najbardziej ekonomicznych sposobów ograniczenia zużycia paliwa, a w konsekwencji zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, jest optymalizacja tradycyjnych silników benzynowych i wysokoprężnych. Downsizing silników – dziedzina, w której Renault ma ogromne osiągnięcia – łączy obie zalety.

Downsizing polega na zmniejszeniu pojemności skokowej silnika przy jednoczesnym utrzymaniu wysokich osiągów dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii (np. turbosprężarki, wtrysku bezpośredniego, itd.).

Dzięki temu silnik wysokoprężny o pojemności 1.9l, który poprzednio rozwijał moc 93 KM, jest dziś zastępowany silnikiem 1.5l z turbodoładowaniem o mocy 105 KM, oferującym korzystniejszy stosunek osiągów do zużycia paliwa. W 1993 r. samochód Renault 19 1.9 DT 93 KM mógł na jednym baku dojechać z Paryża do Montpellier (748 km), a jego średnie zużycie paliwa wynosiło 6,5 l/100 km (172 g/km CO2).

Dziś Megane 1.5 dCi 105 KM może dojechać do Wenecji (1 110 km) i spala zaledwie 4,5 l/100 km (120 g/km CO2). Dzięki uzyskanemu postępowi, przy uwzględnieniu wielkości sprzedaży oraz średni poziom emisji samochodów marki, Renault jest obecnie jednym z trzech producentów, którzy w największym stopniu przyczyniają się do redukcji emisji CO2 w Europie.

Najnowszy silnik benzynowy Renault - TCE 100 jest doskonałym przykładem osiągnięć producenta w tej dziedzinie. Jednostka ta rozwija moc 1.4 l (100 KM), osiąga moment obrotowy 1.6 l (145 Nm) z pojemności 1.2 l, zapewniając Clio by Rip Curl zużycie paliwa wynoszące zaledwie 5,9 l/100 km w cyklu mieszanym (139 g/km CO2).

Pomimo niewielkiej pojemności, dzięki zastosowaniu turbosprężarki o niskiej bezwładności, cechuje się dużą dynamiką już na najniższych obrotach. Turbo z funkcją overpower umożliwia uzyskanie dodatkowej mocy na drugim, trzecim i czwartym biegu powyżej 4 500 obr/min.

Renault może się poszczycić równie doskonałymi wynikami jeśli chodzi o jednostki wysokoprężne. Megane wyposażony w silnik 1.5 dCi 105 KM z filtrem cząstek stałych emituje jedynie 120 g/km CO2. W 2005 roku uplasowało ten model w europejskiej czołówce segmentu w rankingu emisji CO2. Ta flagowa jednostka Renault została wyposażona w najnowsze innowacyjne rozwiązania: turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopat, wtrysk wielopunktowy z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, filtr cząstek stałych z wtryskiwaczem wbudowanym w układ wydechowy itd.

Downsizing stosowany przez Renault przy projektowaniu nowych silników pozwala na pogodzenie wymogów ekologicznych (redukcja emisji zanieczyszczeń i CO2) z wymaganiami ekonomicznymi (redukcja zużycia paliwa i przystępne cenowo technologie). W pełni odpowiada filozofii działania, której wyrazem jest znak eco˛.

Oferta samochodów napędzanych biopaliwami

Zdaniem Renault w perspektywie średnioterminowej jednym z najskuteczniejszych sposobów zmniejszenia emisji CO2 są biopaliwa. Jest to rozwiązanie skuteczne pod wzglądem ekologicznym, ponieważ biopaliwa są uzyskiwane z roślin i stanowią zróżnicowane oraz odnawialne źródło energii, a także pod względem ekonomicznym, ponieważ koszt opracowania kompatybilnego silnika jest stosunkowo niewielki, a cena sprzedaży przystępna. Ponadto pozwala uniezależnić się od energii pozyskiwanej z paliw kopalnych.

Wprowadzając na rynek na wiosnę 2007 roku model Megane dostosowany do zasilania bioetanolem (E85) i stanowiący rozszerzenie dotychczasowej gamy pojazdów dostawczych zasilanych biodieslem (B30), Renault potwierdza swoje zaangażowanie w promowanie tej technologii. Grupa staje się jednym z nielicznych producentów na obszarze Europy dysponujących ofertą silników benzynowych i wysokoprężnych zasilanych biopaliwami.

W czerwcu 2007 roku Renault wprowadzi na rynek model Megane z silnikiem 1.6 16V 105 KM zasilanym bioetanolem E85. Będzie to pierwsza tego rodzaju oferta Renault na terenie Europy. Aby silniki te, opracowane na bazie już istniejących jednostek, mogły automatycznie dostosowywać się do rodzaju paliwa, konieczne było wprowadzenie szeregu modyfikacji. Dotyczyły one między innymi zbiornika, układu wtryskowego i komory spalania. W pracach projektowych Grupa wykorzystała doświadczenia zdobyte w Brazylii, gdzie od 2004 Renault sprzedaje modele Clio i Megane Flex Fuel, zasilane paliwem E100.

Od końca roku 2006 na rynku dostępny jest model Trafic z silnikiem 2.0 dCi B30 o mocy 90 KM lub 115 KM oraz model Master z silnikiem 2.5 dCi B30 o mocy 100 KM lub 120 KM. Modele te, przeznaczone w pierwszej kolejności dla przedsiębiorstw dysponujących dużymi flotami pojazdów, mogą być z powodzeniem zasilane albo olejem napędowym, albo mieszanką oleju napędowego i biodiesla (B30). Pierwsze tego rodzaju rozwiązania dla samochodów osobowych zostaną wprowadzone w roku 2008. Na przykład prezentowane na ostatnim salonie w Genewie Twingo II będzie oferowane z silnikiem 1.5 dCi 65 KM, dostosowanym do zasilania biodieslem B30.

Ponadto od wielu lat Renault prowadzi prace nad biopaliwami drugiej generacji. Paliwa te są otrzymywane w procesie syntezy Fischera-Tropscha z gazu ziemnego (Gas To Liquid), wćgla (Coal To Liquid) lub biomasy (Biomass To Liquid). Od marca 2006 r. Renault prowadzi wspólne badania z firmami DaimlerChrysler, Volkswagen, Royal Dutch Shell i Sasol Chevron ramach Stowarzyszenia na rzecz Promocji Paliw Syntetycznych w Europie (ASFE).

Zgodnie z tym, co zostało zapowiedziane w 2006 roku w ramach realizacji Kontraktu Renault 2009, Grupa przygotowuje pełną gamę technologii alternatywnych, takich jak pojazdy hybrydowe i elektryczne oraz ogniwa paliwowe. Prace badawcze nad technologiami przyjaznymi dla środowiska nie są w Renault nowoúcią.

Już w 1997 r. firma zaprezentowała Fever – pierwszy samochód studyjny z ogniwem paliwowym na wodór. Nowszym przykładem dążenia Renault do projektowania samochodów uwzględniających wymagania zrównoważonego rozwoju jest concept-car Ellypse.