Renault Laguna GT jest wyposażona w układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi (4RD). Rozwiązanie to, opracowane wspólnie przez Renault i Renault Sport Technologies, zapewnia lepszą zwrotność samochodu, większą dynamikę jazdy i wyższą precyzję prowadzenia. Renault Laguna GT jest napędzana jednym z dwóch wyjątkowej klasy silników o mocy 178 i 204 KM, których osiągi podkreślają sportowy charakter modelu. Samochód jest objęty 3-letnią gwarancją (lub do 150 tys. km).
Ale po kolei...
W ciągu pięciu miesięcy, które upłynęły od wprowadzenia do sprzedaży modelu Renault Laguna, sprzedano niemal 42 000 sztuk tego modelu w ponad 30 krajach. W Europie Zachodniej przyjęto 51 125 zamówień, wśród których większość stanowią wersje z silnikiem wysokoprężnym (87 proc.) oraz bogato wyposażone (43 proc. Dynamique, 19 proc. Privilège i 12 proc. Initiale). Dzięki wersji Grandtour udział Laguny w rynku stale rośnie (na koniec lutego stanowiła ona już 6 proc. segmentu D w Europie Zachodniej). Pomimo niedawnego odnowienia oferty konkurencji, segment ten odnotowuje średnio spadek o 6 proc. rocznie.
Układ jezdny z czterema kołami skrętnymi
Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi ma wiele zalet. Poza większą zwrotnością i znacznie bardziej dynamicznym zachowaniem, zapewnia niezrównaną precyzję prowadzenia. Dzięki niej kierowca bez wysiłku utrzymuje właściwy tor jazdy, co gwarantuje niezwykłą przyjemność jazdy i wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego. Samochód dobrze się prowadzi nawet przy dużych prędkościach – zarówno w mieście, jak i na krętych drogach.
Specjalne ustawienie zawieszenia i jego twardość znacząco ograniczają boczne przechyły, dzięki czemu pasażerowie nie odczuwają ich znacząco przy pokonywaniu zakrętów. Brak kołysania, a także precyzyjne prowadzenie przy kilkustopniowych skrętach kierownicy, zapewniają wyjątkową satysfakcję z jazdy.
Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi sprawdza się nie tylko w trakcie manewru omijania przeszkody (test „łosia”), ale również w warunkach utrudnionego hamowania (asymetryczna przyczepność kół do nawierzchni, działanie systemu ESP dostosowane do dynamicznego i sportowego stylu jazdy).
Aby przekonać nas, że nawet w ekstremalnych warunkach GT prowadzi się doskonale, instruktorzy Renault przeprowadzili eksperyment: jedno z kół nie posiadało odpowiedniego ciśnienia. Aby kierowca o tym nie wiedział - zasłonięta została w sprytny sposób kontrolka na tablicy rozdzielczej.
Podczas szybkiej jazdy po torze, połączonej z omijaniem przeszkód nie stwierdziliśmy najmniejszej różnicy w zachowaniu się Laguny, choć różnica w niedopompowaniu koła była znaczna...
Zwrotność samochodu miejskiego
Wyposażona w układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi, Renault Laguna GT jest równie zwrotna w ruchu miejskim, jak i na krętych drogach poza miastem. Przy prędkości poniżej 60 km/h, koła tylne skręcają się w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich z zachowaniem maksymalnego kąta skrętu 3,5°. Układ jezdny Active Drive posiada więc dwie zasadnicze zalety: ułatwia wykonywanie manewrów dzięki zmniejszeniu średnicy zawracania oraz ogranicza kąt skrętu kierownicy dzięki specjalnie opracowanym parametrom układu kierowniczego.
Średnica zawracania Renault Laguny GT z układem jezdnym Active Drive z czterema kołami skrętnymi jest zmniejszona o 10 procent w porównaniu do standardowego zawieszenia: z 12,05 metra w samochodzie z kołami 18-calowymi do zaledwie 10,80 m (czyli jak np. jak w Clio!). Im większy jest kąt skrętu tylnych kół, tym mniejsza jest średnica zawracania. Znaczne ułatwienie w wykonywaniu manewrów jest odczuwalne zwłaszcza przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego lub przy wjeżdżaniu w wąskie uliczki.
System 4RD powoduje też zmniejszenie przełożenia kąta skrętu kierownicy, ponieważ kąt skrętu kół przednich i tylnych sumuje się. W Nowej Lagunie aby skręcić koła o 1°, trzeba wykonać skręt kierownicą o 16°, podczas gdy w samochodzie z układem jezdnym Active Drive wystarczy skręcić kierownicę o 13,5°. Wartość ta spada nawet do 12° w przypadku, gdy tylne koła są skręcone w przeciwną stronę pod maksymalnym kątem 3,5°. Dzięki temu kierowca ma bardziej bezpośredni wpływ na zachowanie samochodu i wykonuje mniej ruchów kierownicą, co poprawia zwrotność auta. W celu pokonania zakrętu, kierowca musi wykonać mniejszy skręt kierownicy. Manewry omijania są łatwiejsze – samochód niemal „owija” się wokół przeszkody.
Pełna kontrola nad sytuacją na drodze
Przy prędkości powyżej 60 km/godz., nowa Laguna zapewnia większą precyzję prowadzenia. Skręt tylnych kół w tym samym kierunku i czasie co koła przednie, poprawia stabilne utrzymywanie toru jazdy. Samochód zachowuje się jakby jechał po szynach. Układ Active Drive z czterema kołami skrętnymi działa przeciwnie do siły odśrodkowej wyrzucającej tylną oś z zakrętu (zarzucanie tylnej osi).
W ten sposób układ przesuwa granice możliwości samochodu przy pokonywaniu zakrętów. Koła tylne, wykonując najczęściej skręt mniejszy niż 2°, natychmiast ustawiają tylną oś na właściwym torze jazdy zapewniając stabilne i pewne prowadzenie pojazdu. Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi dodaje dynamiki w prowadzeniu samochodu gwarantując jednocześnie pewne zachowanie na drodze, bezpieczeństwo i wyjątkowo przyjemną jazdę.
Super-poziom bezpieczeństwa czynnego
Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi stwarza również poczucie bezpieczeństwa i komfortu psychicznego przy omijaniu przeszkody. W nagłej sytuacji na drodze koła tylne mogą być skręcone o kąt 3,5°.
Specjalne oprogramowanie systemu ESC (Electronic Stability Control) jest dostosowane do dynamicznego i sportowego stylu jazdy, dzięki temu korekta toru jazdy przez ESC włącza się z opóźnieniem i przeszkoda zostaje ominięta szybciej i spokojniej. Korekta ta następuje tylko w razie konieczności i w sposób stopniowy, gdyż jest to związane ze skrętem kół tylnej osi.
Za pośrednictwem bloku elektronicznego systemu ESC i ABS, moduł elektroniczny 4RD rozpoznaje także sytuację hamowania z asymetryczną przyczepnością kół. W takim przypadku następuje automatyczne dostosowanie kąta skrętu kół tylnych, aby utrzymać stabilny tor jazdy samochodu, a kierowca nie musiał wykonywać dodatkowych skrętów kierownicy. Zachowuje on kontrolę w sytuacjach krytycznych, co zapewnia mu większe poczucie bezpieczeństwa w codziennej jeździe.
Układ mechaniczny o zmiennej strategii działania
Opracowany wspólnie przez zespoły Renault i Renault Sport Technologies, układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi jest sterowany elektronicznie w czasie jazdy, co zapewnia dynamiczną kontrolę zachowania samochodu. Czujnik umieszczony w kolumnie kierownicy wysyła informację o kącie skrętu kierownicy za pośrednictwem szyny CAN do bloku elektronicznego 4RD.
Jest on umieszczony za tylną osią i odbiera również informacje o prędkości samochodu z bloku elektronicznego systemów ESC/ABS. Blok ten porównuje także wartości kąta skrętu kierownicy w kontrolowanym czasie, co pozwala mu na rozpoznawanie silnych i szybkich ruchów kierownicy charakterystycznych dla sportowego stylu jazdy lub konieczności ominięcia przeszkody.
W zależności od tych parametrów, blok elektroniczny wysyła polecenie wykonania odpowiedniego skrętu tylnych kół do elektrycznych siłowników umieszczonych w tylnej osi. Precyzyjne kontrolowanie zachowania samochodu w czasie jazdy pozwala na dokładne ustawienie pojazdu na zamierzony przez kierowcę tor jazdy, w oparciu o dane wynikające z jego działań oraz z rzeczywistego położenia pojazdu. Dostawcą bloków elektronicznych 4RD oraz siłowników elektrycznych jest firma Aisin, uznany i doświadczony japoński producent osprzętu do samochodów z czterema kołami skrętnymi.
Dynamiczne silniki
Silnik 2.0 dCi będący liderem w swej kategorii pod względem osiągów, przyjemności prowadzenia i cichej pracy, jest oferowany w wersji o wyjątkowej mocy 178 KM (131 kW) uzyskiwanej przy 3750 obr/min. Jego maksymalny moment obrotowy 400 Nm jest dostępny już od 2000 obr/min i sięga zakresu 5000 obr/min zapewniając szybkie i płynne wchodzenie na obroty.
Silnik jest wyposażony w turbo o zmiennej geometrii łopat i niewielkiej inercji, zapewniające lepsze osiągi w niskim zakresie obrotów, gdzie wykazuje pełnię swych zalet dynamicznych: Renault Laguna GT pokonuje 1000 m ze startu zatrzymanego w zaledwie 29,6 sekundy (przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. w 8,5 sek.). Ta nowa jednostka jest również przyjazna dla środowiska – posiada filtr cząstek stałych oraz zawór EGR o wzmocnionym chłodzeniu, a jej zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 6,5 l/100 km (przy emisji CO2 172 g/km).
Dzięki zastosowaniu bardzo szybko działających świec żarowych, silnik 2.0 dCi 178 KM uruchamia się w chwili wciśnięcia przycisku „Start”, nawet przy silnym mrozie (-23°C).
W wersji benzynowej, Renault Laguna GT posiada sportową odmianę 16-zaworowego, 2-litrowego silnika osiągającego moc 204 KM (150 kW) przy 5000 obr./min. i moment obrotowy 300 Nm dostępny od 3000 obr./min. Silnik ten, zaprojektowany dla Megane RS, został specjalnie przystosowany w celu uzyskania optymalnych parametrów w Renault Lagunie GT pod względem osiągów oraz przyjemności prowadzenia samochodu.
Jego wszechstronny charakter przejawia się elastyczną płynną pracą w codziennej jeździe oraz zadziwiająco szybką reakcją i zdecydowanym przyspieszeniem w jeździe sportowej. Szczegółowe dopracowanie układu dolotu powietrza i zastosowanie turbo z dwoma kanałami wlotowymi (Twin scroll Turbo) skracającego czas reakcji silnika, zapewnia szybkie wchodzenie na obroty. Renault Laguna GT 2.0T przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w 7,8 sekundy i pokonuje 1000 m ze startu zatrzymanego w 28 sekund, zużywając 8,2 l/100 km (emisja CO2 194 g/km).
Zewnętrzne atrybuty GT
Charakteryzująca się pełną ekspresji i rasową linią Renault Laguna GT jest czymś więcej niż zwykłą sportową wersją Laguny. Długa, opadająca maska jest wyposażona w masywny „grill”, typowy dla najbardziej dynamicznych samochodów marki, który nadaje modelowi bardziej agresywny wygląd. Boczne wyprofilowania błotników przypominające kształtem wyloty powietrza oraz reflektory z czarnymi kloszami podkreślają wyjątkowy charakter tego auta.
W Renault Lagunie GT wykorzystano rozwiązania rodem z Formuły 1. Auto dostępne będzie ze specjalnymi oponami Bridgestone Potenza o imponujących wymiarach 225/45/18”. Zaprojektowane specjalnie dla tego modelu ażurowe obręcze Celsium pozwalają dostrzec duże tarcze hamulcowe (o średnicy 320 mm z przodu i 300 mm z tyłu), zapewniające zwiększoną skuteczność hamowania. Dynamiczna linia progów oraz podwójna rura wydechowa o prostokątnym przekroju podkreślają wyczynowy charakter auta. Czarne lakierowane lusterka boczne i przyciemniane klosze tylnych świateł są kolejnymi stylistycznymi atrybutami typowymi dla aut GT.
Sportowe wnętrze
Widoczne na środkowym słupku oznaczenie GT jest również wytłoczone na oparciach przednich foteli pokrytych jasnoszarą alkantarą. Podobnie jak we wszystkich wersjach Renault Laguny, design wnętrza budzi u wszystkich użytkowników poczucie komfortu.
O ekskluzywnym charakterze wersji GT przypominają liczne sportowe akcenty: spłaszczona w dolnej części, sportowa trójramienna kierownica pokryta skórą z szarym stebnowaniem, perforowane aluminiowe pedały, dźwignia zmiany biegów typowa dla sportowych modeli marki, pokryte alkantarą łączoną z ciemnografitową skórą fotele Riviera o wzmocnionym podparciu bocznym. Wysokiej klasy materiały i precyzyjne połączenie poszczególnych elementów również przyczyniają się do odczuwanej przyjemności, ponieważ Renault Laguna GT ma zapewnić najwyższy komfort kierowcy.
Wyposażenie
Opracowana na podstawie wersji Dynamique, Renault Laguna GT posiada wysokiej klasy, bogate wyposażenie. Komfort termiczny zapewnia automatyczna dwustrefowa klimatyzacja z trzema trybami pracy Soft-Auto-Fast, automatycznie włączająca zamknięty obieg powietrza w zależności od wskazań czujnika zanieczyszczenia powietrza.
Laguna może być wzorcem w dziedzinie komfortu akustycznego, co zawdzięcza wprowadzeniu stosowanych rozwiązań już na początkowym etapie prac projektowych. Automatyczny hamulec postojowy, ogranicznik-regulator prędkości oraz automatycznie włączane światła i wycieraczki gwarantują komfort prowadzenia. W dziedzinie bezpieczeństwa nic nie pozostawionoprzypadkowi.
Renault Laguna GT nie tylko zapewnia wyjątkowy poziom bezpieczeństwa czynnego, ale również może uchodzić za wzorzec w tym segmencie pod względem bezpieczeństwa biernego. Świadczą o tym ostatnie wyniki testów przeprowadzonych przez niezależną organizację EuroNCAP. Największą innowacją jest ochrona pasażerów w razie zderzenia bocznego dzięki dwóm czujnikom oraz podwójnym poduszkom bocznym nowej generacji chroniącym klatkę piersiową i miednicę.
Renault Laguna GT to połączenie jakości z wysokimi osiągami, bezpieczeństwem i przyjemnością prowadzenia.
Cena
Nowa Laguna GT w wersji benzynowej będzie dostępna już od 109 000 złotych, a w wersji z silnikiem Diesla – za 115 000 złotych.
Podsumowanie
Nową Laguna GT przejechaliśmy zbyt mało kilometrów, aby móc się szerzej wypowiadać na jej temat. Jednakże wspaniała dynamika oraz bardzo precyzyjne prowadzenie się samochodu - także przy dużych szybkościach na torze, zrobiły na nas duże wrażenie!
Więcej jednak napiszemy po odbyciu pełnego, redakcyjnego testu...