AutoWAZ przeżywa najtrudniejsze chwile w swojej historii. Spadek sprzedaży nowych samochodów w Rosji doprowadził największegotym kraju producenta prawie do bankructwa. Oczekiwana jest pomoc rządu i zagranicznego inwestora, którym wciąż jest francuski koncern Renault (25 proc. udziałów).

Francuzi z powodzeniem dają sobie radę na rynku rosyjskim. Dacia Logan, która w tym kraju sprzedawana jest pod marką Renault, jest drugim najchętniej kupowanym autem zagranicznej marki. W tym roku sprzedano 43.595 egz. Lepszy jest tylko Ford Focus z liczbą 44.143 egz.

Przed nadejściem kryzysu analitycy oczekiwali, że Rosja stanie się największym rynkiem dla nowych samochodów w Europie. Jednak zainteresowanie nowymi autami spadło tutaj o połowę, a wciąż na rynku panują stare samochody.

Wiele powinny wyjaśnić rozmowy przedstawicieli koncernu Renault z pozostałymi akcjonariuszami AutoWAZ-a, czyli rosyjską grupą inwestycyjną Russian Technologies i moskiewskim bankiem Troika Dialog. Jednym z wariantów jest sprzedaż części udziałów w koncernie Renault w zamian za dalsze inwestycje i wdrożenie najnowszych technologii w Togliatti.