Logo

Rewolucyjny system ABS dla wszystkich typów motocykli

Radosław Turek
Radosław Turek

Opracowany przez Boscha system ABS dziewiątej generacji wprowadzono do produkcji seryjnej w 2010 roku. Wówczas posiadały go jedynie niektóre modele Kawasaki, BMW, Ducati i KTM. Jest o połowę mniejszy i lżejszy od poprzedników, a jego kształt zaprojektowano wyłącznie z myślą o dwukołowcach.Do zadań ABS 9 należy przede wszystkich powstrzymanie kół przed zablokowaniem podczas hamowania i utrzymanie motocykla wraz z kierowcą w pionie. Rozlany olej czy nieprzewidywalny żwir lub piach na nawierzchni drogi również nie powinny stanowić już zagrożenia dla motocyklistów.Obecnie Bosch oferuje kilka wersji systemu, począwszy od podstawowych dla motocykli w rozsądnej cenie na wyczynowych odmianach do sportu kończąc. Te ostatnie dodatkowo wyposażono są w funkcję eCBS, która automatycznie rozkłada siłę hamowania na przednie i tylne koło, nawet w trakcie jazdy w zakręcie. Wystarczy, że kierowca użyje tylko jednego hamulca, a system dalszą część pracy wykona za niego.Aktualnie prowadzone są negocjacje w sprawie wprowadzenia systemu ABS 9 do seryjnej produkcji we wszystkich pojazdach dwukołowych w celu zwiększenia bezpieczeństwa motocyklistów. Prawdopodobnie rewolucyjne zmiany przyniesie rok 2017.

Autor Radosław Turek
Radosław Turek
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu