Logo
WiadomościAktualnościRewolucyjny system ABS dla wszystkich typów motocykli

Rewolucyjny system ABS dla wszystkich typów motocykli

Autor Radosław Turek
Radosław Turek

Dlaczego ABS w motocyklach to system rzadko spotykany? Mogłoby się zdawać, że w pojazdach dwukołowych byłby szczególnie pomocny. Dotychczasowy argument producentów brzmiał: jest za wielki i za ciężki, aby zmieścić go na pokład motocykla. To już przeszłość. Bosch zaprojektował od podstaw rewolucyjny system ABS przeznaczony dla jednośladów

Rewolucyjny system ABS dla wszystkich typów motocykli
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Rewolucyjny system ABS dla wszystkich typów motocykli

Opracowany przez Boscha system ABS dziewiątej generacji wprowadzono do produkcji seryjnej w 2010 roku. Wówczas posiadały go jedynie niektóre modele Kawasaki, BMW, Ducati i KTM. Jest o połowę mniejszy i lżejszy od poprzedników, a jego kształt zaprojektowano wyłącznie z myślą o dwukołowcach.Do zadań ABS 9 należy przede wszystkich powstrzymanie kół przed zablokowaniem podczas hamowania i utrzymanie motocykla wraz z kierowcą w pionie. Rozlany olej czy nieprzewidywalny żwir lub piach na nawierzchni drogi również nie powinny stanowić już zagrożenia dla motocyklistów.Obecnie Bosch oferuje kilka wersji systemu, począwszy od podstawowych dla motocykli w rozsądnej cenie na wyczynowych odmianach do sportu kończąc. Te ostatnie dodatkowo wyposażono są w funkcję eCBS, która automatycznie rozkłada siłę hamowania na przednie i tylne koło, nawet w trakcie jazdy w zakręcie. Wystarczy, że kierowca użyje tylko jednego hamulca, a system dalszą część pracy wykona za niego.Aktualnie prowadzone są negocjacje w sprawie wprowadzenia systemu ABS 9 do seryjnej produkcji we wszystkich pojazdach dwukołowych w celu zwiększenia bezpieczeństwa motocyklistów. Prawdopodobnie rewolucyjne zmiany przyniesie rok 2017.

Autor Radosław Turek
Radosław Turek