Jednym z najciekawszych eksponatów będzie Rolls-Royce Phantom III należący niegdyś do marszałka polowego Armii Brytyjskiej Bernarda Law Montgomerego.
Ze względu na ascetyczny styl życia marszałek Bernard Law Montgomery, wicehrabia Alamein, nazywany był „spartańskim generałem”. Pomimo tego przydomku w jednej sferze życia – w kwestii osobistego transportu - pozwalał sobie na prawdziwy luksus. A jego wybór padł na markę Rolls-Royce.
Podczas II Wojny Światowej marszałek poruszał się trzema Rolls-Royce’ami – dwoma Phantomami III oraz Silver Wraithem. Pierwszy z nich, którego nadwozie w 1936 roku stworzyła firma Freestone & Webb, należał do Fredericka Wilcocka, szefa English Talbot Motor Company. Następnie pojazd został zarekwirowany przez sekcję transportową Ministerstwa Wojny. Montgomery korzystał z niego osobiście w czasie przygotowań do lądowania w Normandii. Na pokładzie tego samochodu w drodze na narady w bazie marszałka w Southwick House w hrabstwie Hampshire, gościli także Winston Churchill, generał Eisenhower oraz król Jerzy VI.
Po sukcesie operacji wojskowej w Normandii, Montgomery wyruszył do Francji już modelem Silver Wraith, ponieważ właściciel Phantoma, Frederick Wilcock, nie zgodził się na wywiezienie samochodu z Wielkiej Brytanii. Dla marszałka, który wierzył w znaczenie wizerunku, Rolls-Royce był przekaźnikiem pewności i niezachwianej postawy – bardzo ważnych komunikatów dla żołnierzy, którymi dowodził.
Wiernym i ulubionym towarzyszem marszałka był kolejny Phantom III „Butler”, który będzie zaprezentowany na wystawie w Londynie. Ten konkretny egzemplarz został wykonany na zamówienie Alana Samuela Butlera, szefa De Havilland Aircraft Company, z elementami stworzonymi przez HJ Mullinera z Chiswick.
Jego charakterystyczną cechą jest ukośna tylna szyba podzielona na dwie części. Dzięki testom w tunelu aerodynamicznym De Havillanda, Butler przekonał się, że skośna szyba jest o 15 proc. bardziej wydajna areodynamicznie w porównaniu ze standardową konfiguracją. Kolejnym elementem zwiększającym areodynamikę Rolls-Royce’a „Butler” było ukryte koło zapasowe oraz wydłużona rufa.
Butler” stał się głównym środkiem transportu marszałka, którym przez lata składał oficjalne wizyty pod tak znaczącymi adresami, jak 10 Downing Street, Ministerstwo Wojny w Whitehall, podmiejska rezydencja brytyjskiego premiera w Chequers czy wojskowe centra dowodzenia w Northwood (Herftfordshire) oraz kwatera główna NATO w Rocquencourt pod Wersalem we Francji.
Butler” Phantom pozostał w posiadaniu marszałka do 1962 roku i do tego czasu gościł na pokładzie premierów Kanady, Australii oraz Nowej Zelandii. To ten samochód woził Montgomerego po Wielkiej Brytanii, by ten mógł uczestniczyć w spotkaniach, inspekcjach czy obchodach.
Butler” Phantom III został niedawno gruntownie odnowiony w autoryzowanym przez Rolls-Royce serwisie P & A Wood w Essex. Wystawa „Great Eight Phantoms” będzie pierwszą i jedyną okazją, by zobaczyć ten niezwykły egzemplarz Rolls-Royce, przed wyjazdem do USA na sierpniowe wydarzenie Concours d’Elegance.
Wystawa Rolls-Royce’a “The Great Eight Phantoms” otwarta zostanie w londyńskim Mayfair 27 lipca 2017 roku.