• Rosyjska ciężarówka przewozi paliwo schłodzone do temperatury – 162 stopni Celsjusza
  • Ponad 1300 l gazu ziemnego ma starczyć na przejechanie ok 1000 km.
  • W rajdzie biorą udział ciężarówki różnych firm: Iveco, Kamaz, Scania i Ural. Wszystkie zasilane gazem

Rosyjskie ciężarówki Ural można w Polsce kojarzyć przede wszystkim dzięki naszej armii. Takie modele jak Ural 375D i Ural 4320 służyły do wielu zastosowań w polskim wojsku: do holowania kutra KH-200, do systemów radiolokacyjnych, jako zespoły prądotwórcze, nośnik rozrusznika samolotu czy zestawu rakietowego Krug-M. Ale wojsko to nie wszystko.

Rosyjski producent wytwarza także samochody dla użytku cywilnego. Jednym z najnowszych produktów jest Ural NEXT. Jego specjalna wersja CNG właśnie uczestniczy w niezwykłym rajdzie samochodowym Blue Corridor 2017: Ibera-Baltia. To rajd w którym biorą udział wyłącznie pojazdy zasilane gazem ziemnym. Uczestnicy muszą przejechać trasę przez całą Europę – od Madrytu przez Mediolan, Berlin, Tallin aż do Petersburga. W sumie do pokonania jest ponad 5 500 km na terytorium 12 państw.

Ural do rajdu wystawił wersję z podwójnym układem paliwowym. Rosyjski sześciocylindrowy silnik YAMZ-536  o mocy 260 KM zasilany jest sprężonym gazem ziemnym oraz gazem ciekłym. Instalacja obejmuje 9 butli gazowych (o pojemności 892 litrów) umieszczonych za kabiną oraz zbiornik o pojemności 450 l (dla gazu ciekłego) przymocowany niżej do ramy. Skroplony gaz ziemny schłodzono do temperatury – 162 stopni Celsjusza. Przed podaniem do silnika jest konwertowany z postaci ciekłej do gazowej.

Rosjanie chwalą się, że samochód z napędem na wszystkie koła ma zasięg ok 1000 km, dzięki czemu jest w ścisłej czołówce w swojej klasie. Skorzystali przy tym z okazji by pochwalić się wynikami w kwestii ochrony środowiska. Według producenta ciężarówka zasilana gazem ma znacznie mniejszą emisję spalin niż modele z silnikami Diesla. W przypadku tlenków azotu emisja jest niższa o 66 proc. a węglowodorów aż o 89 proc.

IVECO_Stralis w rajdzie Blue Corridor 2017
IVECO_Stralis w rajdzie Blue Corridor 2017

Ural Next nie jest jedyną ciężarówką zasilaną gazem, jaka bierze udział w rajdzie. Swoje modele wystawiły także takie firmy jak Kamaz (model 56117 o mocy 300 KM i zasięgu 700 km), Iveco (400 konny Stralis o zasięgu 1500 km) oraz Scania (P340 – 1100 km, 340 KM).