W Polsce ograniczenia sprawności dotykają aż co piątego mieszkańca (ponad 7,5 mln osób), przy czym blisko co dwudziesty doświadcza ograniczeń w stopniu znacznym. Najczęściej występującym rodzajem niepełnosprawności są uszkodzenia i choroby narządów ruchu, które dotyczą 59 proc. osób. Jednocześnie 44 proc. badanych deklaruje, iż w związku z niepełnosprawnością ma specjalne potrzeby, także te dotyczące mobilności.

W przypadku mieszkańców pozamiejskich terenów oraz mniejszych miejscowości zastosowanie znajdują wózki i skutery elektryczne oraz specjalne rowery. W tych obszarach jest to jedyna szansa na mobilność, bowiem przemieszczanie się transportem publicznym okazuje się utrudnione.

- Wychodząc naprzeciw potrzeb społecznych Instytut Transportu Samochodowego opracował nowatorski typ roweru dla osób niepełnosprawnych. Prototypowy pojazd to rozwiązanie pośrednie pomiędzy pojazdem jednośladowym oraz trójkołowym. Umożliwia poruszanie się jak klasycznym rowerem, a gdy pojawia się taka potrzeba, rower stabilizuje się jak pojazd trójkołowy. Stworzony przez ITS rower charakteryzuje wygodna i stabilna pozycja ciała oraz umiejscowienie rowerzysty na wygodnym siedzisku. Nasz jednoślad posiada także bardzo czułe i precyzyjne wspomaganie napędu. Legitymuje się też niespotykanym do tej pory sposobem stabilizacji, przede wszystkim, w czasie zatrzymywania, podkreśla prof. Marcin Ślęzak, dyrektor ITS.

Z punktu widzenia osób pełnosprawnych korzystanie z tego jednośladu oznacza zwiększenie wygody i bezpieczeństwa jazdy, dlatego może stanowić alternatywę dla tradycyjnych rowerów elektrycznych. Istotne jest również to, że produkcja roweru opracowanego przez ITS nie musi być realizowana przez przedsiębiorstwa zajmujące się na co dzień urządzeniami rehabilitacyjnymi i adaptacyjnymi dla osób z niepełnosprawnościami. Może on być wytwarzany przez producenta elektrycznych urządzeń transportu osobistego lub jednośladów.