Wzrost cen, spadek sprzedaży, bardzo duża przewaga rejestracji używanych aut, często mocno wysłużonych, nad nowymi - tak wygląda tegoroczny rynek samochodów.

Z najnowszego raportu Instytutu Samar wynika, że liczba rejestracji nowych aut w okresie od stycznia do listopada zmalała w porównaniu z ubiegłym rokiem o 9 proc. Przy tym osoby prywatne kupiły 119,5 tys. samochodów, o 4,75 proc. mniej niż rok temu, natomiast firmy - 128,1 tys. W przypadku tych ostatnich oznacza to spadek w porównaniu z ubiegłym rokiem o 12,7 proc.

Ile płacimy za auto? Średnia cena sprzedaży za ostatnie 11 miesięcy wyniosła 78 769 zł. Przy czym klient indywidualny wydał w salonie średnio 68 006 zł, natomiast firma 88 782 zł. Ta ostatnia mogła jednak odliczyć VAT. Co prawda tylko do wysokości 6 tys. zł, więc średnia cena zakupu wyniosła ok. 82 tys. zł.

Wartość całego rynku nowych aut Samar oszacował na nieco ponad 16,8 mld zł. W okresie od grudnia 2010 roku do końca listopada 2011 ceny wzrosły średnio o 4,08 proc.

Rynek samochodów używanych, choć prawie dwuipółkrotnie większy, wart jest niemal trzykrotnie mniej od rynku aut nowych - ok. 5,8 mld zł. Według informacji Służby Celnej w tym roku do końca listopada sprowadzono do Polski 615,8 tys. używanych samochodów z zagranicy. Średnia wartość sprowadzonego samochodu wyniosła 9,5 tys. zł. Natomiast średni dochód państwa z akcyzy od jednego auta - 799 zł. Tymczasem w przypadku samochodu nowego wartość odprowadzanych do budżetu podatków sięgnęła 13,9 tys. zł.

Co kupowaliśmy? W grupie aut nowych przede wszystkim samochody klasy niższej średniej i auta małe. W pierwszym segmencie liderem jest Skoda Octavia, następnie Opel Astra i Ford Focus. W autach małych prowadzi Skoda Fabia, za nią jest Toyota Yaris, a dalej Fiat Punto. W klasie średniej najbardziej popularny jest Volkswagen Passat, za nim Opel Insignia i Ford Mondeo. Z kolei w pierwszej piątce najczęściej sprowadzanych samochodów używanych znalazły się marki: Volkswagen, Opel, Renault, Ford oraz Audi.

Cały park samochodów w Polsce jest mocno wysłużony. Według danych GUS średnia wieku auta poruszającego się po polskich drogach przekracza 15 lat. Według Samaru to 11 - 12 lat. Ten ostatni szacuje, że wskaźnik nasycenia rynku sięga 379 samochodów na 1 tys. mieszkańców.

W przyszłym roku poprawy na rynku, a zwłaszcza korzystniejszej proporcji rejestracji samochodów nowych do używanych, raczej nie należy oczekiwać.

Sytuację mogłyby poprawić zmiany w podatkach, zwłaszcza pozwalające firmom przy kupnie auta na większy odpis VAT.

Zapoznaj się z ofertą używanych samochodów osobowych!