• Rząd za pośrednictwem Centrum Obsługi Administracji Rządowej sukcesywnie rozpisuje przetargi na zakup nowych samochodów i paliwa
  • Na paliwo i nowe auta rząd Polski zamierza wydać ponad 147 mln zł
  • Posłowie pytają, ile nowych samochodów trafi do Ministerstwa Infrastruktury i ile pieniędzy pochłonie eksploatacja resortowej floty
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Po tym, jak po krytyce obywateli rząd wycofał się w marcu 2020 r. z przetargu na zakup 280 samochodów, w październiku 2020 r., nadal mimo krytycznej oceny, Centrum Obsługi Administracji Rządowej (COAR) ogłosiło przetarg na zakup 308 aut. Wartość rozstrzygniętego przetargu sięgnęła 31,5 mln zł. Jak piszą w swojej interpelacji w sprawie zakupu floty samochodowej dla Ministerstwa Infrastruktury, którą złożyli posłowie Krzysztof Gadowski i Tomasz Piotr Nowak, przyczyną krytyki i emocji wśród obywateli było wydawanie pieniędzy na zakup aut, a nie np. zakup karetek lub ratowanie miejsc pracy zagrożonych w związku z kryzysem gospodarczym wywołanym pandemią.

Okazuje się jednak, że rządowe plany przewidują kolejne zakupy. Tym razem, zgodnie z przetargiem przygotowanym przez COAR, do państwowych instytucji ma trafić 313 nowych aut. Na ten cel przeznaczono ponad 46 mln 600 tys. zł. Oprócz tego COAR na potrzeby niemal setki urzędów przygotował kolejny przetarg, tym razem na zakup paliwa w formie kart flotowych. Autorzy interpelacji wskazują, że z wyliczeń dziennikarskich wynika, iż urzędy zużyją prawie 14 mln 500 tys. litrów benzyny i oleju napędowego oraz 405 tys. litrów autogazu. Na zakup paliwa rząd Polski chce wydać ponad 100 mln zł, a łącznie na paliwo i samochody ponad 147 mln zł.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

"Biorąc pod uwagę obecną sytuację, w której obywatele muszą zmagać się z szalejącą inflacją, podwyżkami gazu, prądu, paliwa, artykułów spożywczych, czy rat kredytów, takie śmiałe zamówienie rządu wydaje się być totalnym nieporozumieniem" — zauważają posłowie Gadowski i Nowak. W związku z tym parlamentarzyści wystosowali interpelację do ministra infrastruktury, w której proszą o informację z ilu i jakiej marki samochodów korzysta resort, ile z nich to pojazdy elektryczne, ile nowych aut i za jaką kwotę otrzymało MI w związku z przetargiem rozstrzygniętym przez COAR na początku 2021 r., ile w 2021 r. kosztowała eksploatacja aut służbowych, z których korzysta Ministerstwo Infrastruktury i ile pieniędzy zabezpieczono na eksploatację floty w 2022 r. oraz jakie zapotrzebowanie na nowe auta w obecnym przetargu zgłosiło MI.

Chociaż interpelacja została złożona pod koniec drugiej dekady maja br., do dzisiaj nie ma odpowiedzi ze strony ministerstwa. Będziemy śledzili temat i poinformujemy, gdy tylko MI odniesie się do pytań zawartych w poselskiej interpelacji.