Jak się okazuje, decyzje zezwalające na rejestrację w Polsce pojazdu wyposażonego w kierownicę po prawej stronie są wydawane jedynie w wyjątkowych przypadkach.

Zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy „Prawo o ruchu drogowym” czytamy, że pojazd musi być tak zbudowany, aby „kierowca miał zapewnione dostateczne pole widzenia”.

Zapis zawarty w paragrafie 9.1 Rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia z dn. 31.12. 202 roku określa: ”Kierowca w pojeździe o liczbie kół większej niż trzy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 40 km/h, nie powinna być umieszczona po prawej stronie pojazdu”

Wynika stąd jasno ogólny zakaz dopuszczania do ruchu po polskich drogach samochodów z kierownicą po prawej stronie, jako nieodpowiadających obowiązującym warunkom technicznym.

Pojazdy specjalistyczne

Według informacji uzyskanych w Ministerstwie Infrastruktury, w oparciu o art. 67 ust. 1 „Prawa o ruchu drogowym” – Minister właściwy do spraw transportu może w indywidualnych, uzasadnionych przypadkach zezwolić na odstępstwo od warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać pojazdy Wówczas wydawane są decyzje o pozwoleniu na poruszanie się po polskich drogach pojazdem z kierownica umieszczoną po prawej stronie. Dotyczy to jednak pojazdów specjalnych jak dla przykładu zamiatarki oraz samochodów rejestrowanych w Polsce przez placówki dyplomatyczne.

Pojazdy zabytkowe

Ponadto zgodnie z paragrafem 1 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych nie stosuje się tego rozporządzenia do pojazdów zabytkowych. Taki pojazd sprawdzony z Wysp Brytyjskich można w Polsce zarejestrować, ale wcześniej musi on trafić na listę dóbr kultury, prowadzona przez konserwatora zabytków. Wcześniej jednak powinien uzyskać pozytywna opinię rzeczoznawcy samochodowego (wpisanego na listę urzędu konserwatorskiego). W tym przypadku największe szanse maja auta starsze niż 25 lat i nieprodukowane od co najmniej 15 lat. Nieco młodsze mogą być pojazdy mające szczególna historię (dla przykładu samochody sławnych ludzi).

Konieczna „przekładka” mechanizmów

Warunkiem dopuszczenia do ruchu po polskich drogach jest spełnienie przez samochód odpowiednich wymogów technicznych. Przed zarejestrowaniem w Polsce samochodu posiadającego kierownice z prawej strony należy zatem dokonać jego modyfikacji. Tzw. przekładka rzadko ogranicza się do przeniesienia kolumny kierownicy i wspornika pedałów oraz wymiany deski rozdzielczej, mechanizmu wycieraczek i przednich lamp. Często wiązki elektryczne taniej można zastąpić nowymi niż je przerabiać. Konieczne będą prace przy układzie hamulcowym i systemie grzewczo-wentylacyjnym. Przed podjęciem decyzji o sprowadzeniu z wysp Brytyjskich konkretnego modelu samochodu do Polski, warto zasięgnąć opinii wyspecjalizowanego w „przekładkach” zakładu. Wtedy unikniemy niespodzianek i nieprzewidzianych dodatkowych kosztów.

Źródło: auto świat

Czytaj także:

Zmiany w przepisach rejestracyjnych pojazdów sprowadzanych z krajów Unii Europejskiej.