Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Samoloty PLL Lot już wkrótce będą latały na oleju z frytek? Orlen zdradza plany na biopaliwa

Samoloty PLL Lot już wkrótce będą latały na oleju z frytek? Orlen zdradza plany na biopaliwa

Co można zrobić z "posmażalniczych olejów spożywczych"? Odpowiedzi na to pytanie udziela PKN Orlen. W Płocku powstaje specjalna instalacja, która od 2025 r. pozwoli produkować niskoemisyjne paliwo lotnicze SAF (Sustainable Aviation Fuel) do samolotów odrzutowych. Zdaniem koncernu paliwo to pozwoli ograniczyć emisję CO2 nawet o 80 proc.

Czy samoloty PLL Lot już wkrótce będą latały na oleju z frytek?
Czy samoloty PLL Lot już wkrótce będą latały na oleju z frytek?Źródło: PKN Orlen

Choć może się to wydawać zwykłym fake newsem, PKN Orlen rzeczywiście zamierza produkować paliwo lotnicze z... przepracowanego oleju po frytkach. Jak informuje koncern już od 2025 r. w rafinerii będzie powstawało niskoemisyjne paliwo lotnicze SAF (Sustainable Aviation Fuel), które może posłużyć do napędu samolotów z silnikami odrzutowymi.

Produkcję paliwa SAF umożliwi realizowana w Płocku inwestycja bazująca na wykorzystaniu technologii uwodornienia olejów roślinnych (HVO, Hydrotreated Vegetable Oil). Pozwala ona przekształcić w biopaliwo lub w biokomponent do paliwa lotniczego np. oleje roślinne, zużyte oleje posmażalnicze bądź oleje z alg.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

W informacji prasowej Orlen przekonuje, że pod względem chemicznym paliwo lotnicze SAF jest zbliżone do tradycyjnego paliwa do silników odrzutowych i "pozwala na ograniczenie do 80 proc. emisji w całym cyklu życia w porównaniu z tradycyjnym paliwem lotniczym". Rocznie w Płocku ma powstawać nawet 300 tys. ton ekopaliwa, co stanowi ok. 50 proc. obecnie produkowanego paliwa lotniczego.

W błędzie jest ten, kto uważa, że nie będzie chętnych na paliwo z oleju "po frytkach". Orlen porozumiał się już w tej sprawie z PLL Lot i zgodnie z porozumieniem obie firmy będą współpracowały przy wprowadzaniu zrównoważonych paliw do lotnictwa cywilnego.

Już teraz wiadomo, że polski przewoźnik zamierza wykorzystywać SAF w połączeniach z portów lotniczych, do których paliwo będzie dostarczał PKN Orlen. W ten sposób Polskie Linie Lotnicze chcą spełnić wymagania zawarte w pakiecie FIT for 55 i inicjatywie Refuel Aviation.

Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:PaliwoBiopaliwa
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków