Niestety prowadzący w wyścigu Seat Leon TDI zatrzymał się tuż przed końcem przedostatniego okrążenia w pierwszym z dwóch wyścigów rozgrywanych w Makao. Usterka układu paliwowego była przyczyną niespodziewanego unieruchomienia samochodu, a zespół nie zdołał usunąć jej w ciągu 30 minut dzielących obydwa wyścigi, wskutek czego Yvan nie mógł wystartować w finałowym wyścigu sezonu 2007.
Tuż przed tym, jak samochód nagle zwolnił, wszystko wskazywało na to, że nic już nie przeszkodzi Seatowi w zdobyciu tytułów mistrzowskich w klasyfikacji kierowców i producentów WTCC. Główny rywal Yvana Andy Priaulx (BMW) nie miał dostatecznej liczby punktów i zajmował 11. miejsce, a będący w pierwszej ósemce w wyścigu 1. i startujący w odwrotnej kolejności w wyścigu 2. Yvan powinien był zgromadzić 10-punktową przewagę przed ostatnim wyścigiem i rozpocząć go przed Priaulx.
Pech nie tylko pozbawił Yvana zwycięstwa w wyścigu, ale także sprawił, że Priaulx ukończył pierwszy wyścig jako ósmy (i wygrał drugi, startując z pole position), po tym jak Gabriele Tarquinii i Augusto Farfus (BMW) zderzyli się w ostatnim okrążeniu. Yvan nie mógł przystąpić do drugiego wyścigu, ale mimo zerowego wyniku punktowego w Makao nadal pozostał w czołówce serii.
Zespół Seat Sport był w Makao w znakomitej formie i nie zasłużył na takiego pecha! Oprócz Yvana, także Gabriele udowodnił doskonałe parametry modelu Leon TD,I uzyskując najkrótszy czas przejazdu okrążenia w obydwu wyścigach. Jordi Gené jeździł odważnie. Pierwszy wyścig ukończył jako czwarty, ale uszkodził pojazd po kolizji w okrążeniu otwierającym drugi wyścig. Konsekwencją kolizji była nadsterowność, z powodu której zawadził o ścianę i uszkodził układ kierowniczy.
Dobrze spisały się trzy Leony z silnikami benzynowymi. Tiago Monteiro w fantastycznym stylu zakończył swój pierwszy sezon w WTCC, dwukrotnie osiągając metę na punktowanym miejscu. Inżynierom udało się nieco poprawić osiągi samochodu Rickarda Rydella na dzień wyścigu, dzięki czemu swój powrót do zespołu okrasił on kilkoma punktami. Michel Jourdain Jr kibicował zespołowi SEAT Sport z pit stopu, po tym jak dzień wcześniej uszkodził konstrukcję klatki bezpieczeństwa w swoim Leonie, co uniemożliwiło mu start w wyścigu.
Nadzieje Pierre-Yvesa Corthalsa na zdobycie Independent’s Trophy rozpłynęły się, kiedy kierowca musiał wycofać się z pierwszego wyścigu po wypadku w okrążeniu otwierającym. Faworyt i lider kategorii zajął ostatecznie 3. miejsce w tabeli.
Powiedzieli
Yvan Muller (Seat Leon TDI, nr 12): Panowałem nad wyścigiem na początku i mimo dość zdecydowanej jazdy, z Andym Priaulx na 11. miejscu bez punktów, nie podejmowałem żadnego ryzyka. Samochód zatrzymał się bez ostrzeżenia na półtora okrążenia przed metą. To była usterka układu paliwowego, która nigdy wcześniej się nie zdarzyła. Przed Anderstorp nie wyobrażaliśmy sobie nawet, że będziemy mogli walczyć w Makao o tytuł, więc zespół fantastycznie przygotował Leony TDI. Kiedy traci się mistrzostwo, bo jechało się zbyt wolno, jest OK, ale my przecież byliśmy szybcy.
Gabriele Tarquini (Seat Leon, nr 11): To był naprawdę doby sezon dla SEAT-a, ale w czasie ostatniego spotkania stał się coś, co nie zdarzyło się nigdy wcześniej. Silnik w samochodzie Yvana zgasł. Przyjechaliśmy do Makao po dwa tytuły i niestety straciliśmy obydwa, przez co jesteśmy bardzo zawiedzeni. Moje drugie miejsce w drugim wyścigu to pierwsze miejsce na podium w Makao, co jest pewnym pocieszeniem.
Tiago Monteiro (Seat Leon, nr 18): To był dla mnie bardzo pozytywny sezon. Mistrzostwa Świata Samochodów Turystycznych to zupełnie nowe doświadczenie, a samochody i kierowcy okazali się bardzo konkurencyjni. Cieszę się, że udało mi się raz wystartować z pole position i trzy razy stawać na podium. Cieszę się z czwartego miejsca w finałowym wyścigu w Makao. Naprawdę dobrze walczyło mi się z Jamesem Thompsonem, ale zabrakło mi prędkości, aby go wyprzedzić. Muszę podziękować wszystkim w zespole za to, że ten sezon okazał się dla mnie tak dobry - moim mechanikom, inżynierom i całemu kierownictwu zespołu. Szczerze współczuję Yvanowi. To wielki mistrz i myślę, że naprawdę zasłużył na zdobycie tytułu w tym roku.
Jordi Gené (Seat Leon TDI, nr 9): Nie zasłużyliśmy na takiego pecha. Mieliśmy bardzo dobrą drugą połowę sezonu, fantastycznie spisaliśmy się w Monzy i wszystko szło dobrze w Makao dopóki w samochodzie Yvana nie wystąpiła usterka, która nie zdarzała się od pół roku ani w testach ani w wyścigach. Możemy jedynie pogodzić się z faktami, ale patrząc na wszystko obiektywnie, trzeba przyznać, że SEAT zasłużył w tym roku przynajmniej na jeden z tytułów. Jeżeli chodzi o mnie – pierwszy wyścig w Makao ukończyłem jako czwarty, jednak w drugim miałem sporo kolizji z innymi pojazdami. Konsekwencją uszkodzeń była znaczna nadsterowność. Starałem się dalej jechać dynamicznie, ale w końcu po kontakcie ze ścianą na ostatnim zakręcie złamałem przekładnię układu kierowniczego.
Rickard Rydell (Seat Leon nr 88): Wspaniale było wrócić do zespołu SEAT Sport, ponieważ tu czuję się jak w domu. W dniu wyścigu mój samochód był w lepszym stanie niż w czasie kwalifikacji. Szczególnie udał mi się drugi wyścig, ale nic na tym nie zyskałem. Przyjechałem do Makao, aby pomóc SEAT-owi i Yvanowi zdobyć tytuły mistrzowskie w kategorii producentów i kierowców. Nie udało się, i naprawdę przykro z tego powodu wobec wszystkich.
Jaime Puig, Dyrektor SEAT Sport: Zwłaszcza pod koniec sezonu bardzo liczyliśmy się we współzawodnictwie, a dzięki Leonom TDI mogliśmy walczyć o zwycięstwo w każdym wyścigu. Przyjechaliśmy do Makao po dwa tytuły mistrzowskie i powinniśmy być z tego bardzo dumni. Byliśmy bardzo blisko zarówno tytułu w klasyfikacja producentów, jak i kierowców, ale w życiu, jeżeli nie zna się goryczy porażki, nie zna się też smaku zwycięstwa. Oczywiście jesteśmy bardzo rozczarowani, ale w takich chwilach trzeba być silnym. Mamy fantastyczny zespół, znakomity samochód, najlepszych kierowców i musimy dopilnować, aby następnym razem wypaść lepiej.
WYNIKI
WYŚCIG PIERWSZY
1. Alain Menu (Chevrolet) - 23:10.276;2. Gabriele Tarquini (SEAT Leon TDI) - 23:12.950;3. Rob Huff (Chevrolet) - 23:14.694;4. Jordi Gené (SEAT Leon TDI) - 23:21.601;5. James Thompson (Alfa Romeo) - 23:24.035;6. Tiago Monteiro (SEAT Leon) - 23:24.334;11. Rickard Rydell (SEAT Leon) - 3:26.942;27. Yvan Muller (SEAT Leon TDI) - strata 2 okrążenia.
WYŚCIG DRUGI
1. Andy Priaulx (BMW) - 23:19.249;2. Nicola Larini (Chevrolet) - 23:20.091;3. James Thompson (Alfa Romeo) - 23:25.135;4. Tiago Monteiro (SEAT Leon) - 23:25.318;5. Tom Coronel (SEAT Leon) - 23:29.883;6. Rickard Rydell (SEAT Leon) - 23:30.980;14. Gabriele Tarquini (SEAT Leon TDI) - 23:45.618;22. Jordi Gené (SEAT Leon TDI) - strata 3 okrążenia;Yvan Muller (SEAT Leon TDI) - niesklasyfikowany;
KLASYFIKACJE MISTRZOSTW SWIATA SAMOCHODÓW TURYSTYCZNYCH FIA 2007 (22 rundy)
Producenci
1. BMW - 255 pkt.;2. Seat - 249 pkt.;3. Chevrolet - 218 pkt.;4. Alfa Romeo - 124 pkt.
Kierowcy
1. Andy Priaulx -92 pkt.;2. Yvan Muller - 81 pkt.;3. James Thompson - 79 pkt.;4. Augusto Farfus - 71 pkt.;5. Nicola Larini - 71 pkt.;6. Alain Menu - 69 pkt.;8. GabrieleTarquini - 62 pkt.;10. Jordi Gené - 55 pkt.;11. Tiago Monteiro - 38 pkt.;16. Rickard Rydell - 13 pkt;18. Michel Jourdain Jr. - 3 pkt;
Puchar Kierowców Niezależnych
1. Stefano D’Aste - 152 pkt;2. Luca Rangoni - 150 pkt;3. Pierre-Yves Corthals - 124 pkt;4. Sergio Hernández - 75 pkt.
Źródło: Seat