Auto Świat Wiadomości Aktualności Seryjny francuski Diesel ma 75 lat

Seryjny francuski Diesel ma 75 lat

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
|
Aktualizacja

Francuska marka słynie z niezawodnych silników wysokoprężnych. Pierwszym seryjnym modelem w historii był Peugeot 402.

Seryjny francuski Diesel ma 75 lat
Auto Świat
Seryjny francuski Diesel ma 75 lat

Ten producent należy do największych propagatorów silników wysokoprężnych. Pierwsze takie jednostki zastosowano do łodzi i traktorów już w 1928 roku. Osiem lat później pojawił się z takim silnikiem pierwszy użytkowy Peugeot.

Natomiast w 1938 roku zadebiutował Peugeot 402. Był to sedan inspirowany amerykańskim Chryslerem Airflow. Auto otrzymało czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 2.3 l o mocy 55 KM, który zużywał o 1/3 mniej paliwa niż montowana w tym samochodzie jednoska benzynowa o pojemności 2.1 l. Jednak do wybuchu II wojny światowej powstało jedynie 12 takich egzemplarzy, z których jeden przetrwał do dzisiaj.

Do jednostek wysokoprężnych Peugeot powrócił w 1959 roku. Peugeot 403 w wersji sedan i kombi, były pierwszymi w historii francuskiej marki modelami, które otrzymały silniki wysokoprężne montowane seryjnie. Były to jednostki czterocylindrowe o pojemnosci skokowej 1.8 l i mocy 50 KM.

Diesel, który pojawił się w 1965 roku po raz pierwszy zamontowany został do Peugeota 404. Miał on moc 64 KM i stał się wielkim ulubieńcem francuskich taksówkarzy.

Natomiast pierwszym małym samochodem, który otrzymał silnik wysokoprężny był w 1968 roku Peugeot 204. Miał on pojemność skokową 1.3 l i moc 39 KM.

Z czasem olej napędowy dotarł także do klasy aut luksusowych. Peugeot 604 D z 1979 roku był pierwszym turbodieslem produkowanym i sprzedawanym na kontynencie europejskim. Przed nim był co prawda Mercedes-Benz 300 SD, ale ten przeznaczony był jedynie na rynek USA. Silnik Peugeota miał pojemność skokową 2.3 l i moc 80 KM, a w późniejszym okresie 2.5 l i moc 95 KM.

Kolejne innowacje nadeszły w 1999 roku, gdy Peugeot do modeli 306 i 406 wprowadził silniki HDi z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Rok później po raz pierwszy zastosowano filtr cząsteczek stałych.

Peugeot jest także producentem pierwszej seryjnej hybrydy połączonej z Dieslem, którą zastosowano w crossoverze Peugeot 3008 HYbrid4

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków