- Pierwszy egzemplarz nowej Skody Octavii wyprodukowano w zakładach w Mlada Boleslav 3 września 1996 r.
- Pierwsza Skoda Octavia powstała na platformie PQ34 - zbudowano na niej także Volkswagena Golfa IV, Audi A3 czy Seata Toledo II
- Dirk van Braeckel, projektant nowej Octavii, przyznał, że jednym z największych wyzwań było nawiązanie do tradycji marki i podkreślenie nowej jakości oraz sportowych ambicji
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Czesi mają co świętować, bo Skoda Octavia pierwszej generacji ma już 25 lat. Pierwszy egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej zakładów w Mlada Boleslav 3 września 1996 r. W tym samym roku w Polsce świętowano premierę filmów "Nic śmiesznego" i "Młode wilki", premier Oleksy składał dymisję po zarzucie szpiegostwa oraz rozpoczęła się historia marki Solaris (jeden z największych w Europie producentów autobusów). Na liście wydarzeń z 1996 r. nie sposób także pominąć debiutu portalu Onet, sieci telefonii komórkowej Era. czy zwycięstwa komputera w szachowym pojedynku z mistrzem świata Garrim Kasparowem oraz odnalezienia śladów życia na meteorycie pochodzącym z Marsa.
Skoda Octavia I – krewniak VW Golfa
Skoda przyznaje, że pierwsza Octavia (nie licząc modelu z czasów komunistycznych) wyznaczyła początek nowej firmowej ery w zakresie bezpieczeństwa, komfortu i wydajności. Trudno się nie zgodzić, skoro w ówczesnych salonach Skody można było co najwyżej znaleźć zmodernizowaną "Favoritkę", czyli Skodę Felicię. Oba modele dzieliła technologiczna przepaść. Pierwszą Octavię zbudowano bowiem na platformie PQ34, co oznaczało techniczne pokrewieństwo z ówczesnymi Audi A3, Audi TT, Volkswagenem Bora czy Seatem Toledo drugiej generacji. Skoda Octavia I to także krewniak Volkswagena Golfa IV.
Dostęp do technicznych zasobów Grupy Volkswagena wcale nie oznaczał, że twórcy Octavii mieli dość proste zadanie do wykonania. Po latach Dirk van Braeckel, odpowiedzialny za projekt nowej Skody, przyznał, że największym wyzwaniem okazało się nadanie zupełnie nowego wizerunku marce o tak długiej tradycji. Usiłowano bowiem nawiązać nie tylko do tradycji marki, ale także podkreślić nową jakość oraz sportowe ambicje. Czy to się udało? Trudno wątpić, skoro Skoda Octavia stała się bestsellerem. W ciągu 14 lat sprzedano łącznie ponad 1,44 mln egzemplarzy. Większość nabywców preferowała nadwozie liftback (sama Skoda używa określenia sedan), którego wyprodukowano aż 971 tys. egzemplarzy. W przypadku kombi (zadebiutowało w 1998 r.) na rynek trafiło ponad 470 tys. sztuk.
Skoda Octavia I – luksus, sport i moc ( nawet 180 KM)
Początkowo Skoda Octavia pojawiła się z dość skromną gamą silników. Do wyboru były jedynie benzynowy motor 1.6 l MPI (75 KM) oraz pięciocylindrowy 1.8 o mocy 125 KM. Nie mogło zabraknąć popularnego diesla 1.9 TDI o mocy 90 KM. Z czasem pojawił się także kolejny diesel, czyli 1.9 SDI (68 KM) oraz turbodoładowany 1.8 o mocy 150 KM. Na wersję 4x4 trzeba było poczekać do 1999 r., a na najbogatszą odmianę Laurin & Klement (do dziś niektórzy kierowcy narzekają na niezbyt trwałą skórzaną tapicerkę) aż do liftingu w 2000 r. Na sportową Octavię RS miłośnicy marki czekali jeszcze dłużej, bo do 2001 r. Wówczas w salonach pojawiła się charakterystyczna odmiana z silnikiem 1.8T o mocy 180 KM.
Choć Skoda Octavia była prawdziwym przełomem w historii marki to nie obeszło się bez wpadek. Doceniano możliwości przewozowe (bardzo pojemne bagażniki), trwałe zawieszenie czy niskie zużycie paliwa (Skoda wspomina o 5,1 l na 100 km w przypadku diesla 1.9 TDI). Narzekano jednak na ciasną kabinę z tyłu (pasażerom brakowało miejsca na nogi), niewielki prześwit (przy podjeżdżaniu pod krawężnik łatwo było uszkodzić miskę olejową) oraz niską jakość skórzanej tapicerki (szczególnie w jasnym kolorze) w najbogatszych wersjach.
W historii Skody Octavii nie sposób pominąć jakże ważnego wydarzenia. Okazało się, że pojawienie się następcy w 2004 r. wcale nie oznaczało, że Octavia I miała na dobre zniknąć z produkcji. Model produkowano bowiem dalej już pod nazwą Octavia Tour, która utrzymała się w ofercie jeszcze przez kolejne kilka lat. Ostatnia Skoda Octavia Tour powstała w listopadzie 2010 r. 9 lat później pojawiła się zaś 4 generacja (obecny model oferowany jest od 2019 r.)