Fuzja przedsiębiorstwa z producentem samochodów z Mladá Boleslav, firmą Laurin&Klement, spowodowała jednoczesne przejęcie całkiem bogatego programu produkcyjnego, ale także doświadczenia i wieloletniej tradycji. Mimo potężnych dysproporcji w kapitałach obu firm, połączenie sił przebiegło w sposób zupełnie dobrowolny, niosąc wymierne korzyści dla obu stron umowy. Na podkreślenie harmonijnego przebiegu fuzji, przez kilka sezonów na atrapach wlotów powietrza chłodnic samochodów powstających w Mladá Boleslav, równocześnie występowały znaki firmowe oraz Laurin&Klement.

Foto: ACZ / Auto Świat

W czerwcu 2015 roku, mija 90 lat od tego wydarzenia – szczęśliwego zbiegu wypadków, łączącego na zawsze doświadczenie i tradycję z kapitałem oraz dostępem do nowych rynków oraz technologii.

Natomiast 110 lat temu firma Laurin & Klement dołączyła do świata producentów pojazdów czterokołowych napędzanych silnikiem.

Pierwszy samochód tej marki zaprezentowano oficjalnie w kwietniu 1906 roku, podczas salonu motoryzacyjnego w Pradze. Jednak jego koncepcja, projekt, powstanie i pierwsze testy drogowe, przypadają w całości na rok poprzedni.

Do końca roku nie tylko zaprojektowano pojazd, opracowano technologię jego wytwarzania, skalkulowano koszty oraz cenę, ale i zbudowano dwa egzemplarze przedprodukcyjne, poddając je serii jazd próbnych i niezbędnych, technicznych korekt. Tym samym, za rok fizycznych narodzin pierwszego samochodu marki Laurin&Klement należy przyjąć 1905, mimo jego oficjalnego dopuszczenia do ruchu, uroczystej prezentacji i rozpoczęcia sprzedaży w kolejnym sezonie.

Václav Laurin oraz Václav Klement zwrócili się do rady miejskiej Mladá Boleslav o pozwolenie na budowę warsztatu, w którym planowali naprawiać, a następnie produkować jednoślady napędzane siłą mięśni. Wskazana we wniosku lokalizacja spotkała się z odmową ratusza, z uwagi na brak systemu kanalizacji.

Skoda Auto Muzeum Foto: ACZ / Auto Świat
Skoda Auto Muzeum

Ostatecznie w pierwszych dniach grudnia 1895 roku firma L&K rozpoczęła swą działalność na ówczesnych peryferiach miasta, w dzielnicy Na Hejtmánce. Osiadła w wynajmowanych pomieszczeniach, mieszczących się na parterze jednopiętrowego domu numer 149/III przy ulicy Benatskiej. Lista płac z grudnia 1895 roku obejmowała dwóch pracowników, jednego ucznia i – naturalnie – dwóch wspólników-założycieli. Co ciekawe, Václav Klement, jakby niepewny powodzenia przedsięwzięcia, nie zakończył prowadzenia swojego dotychczasowego interesu, stawiając za ladą, spłaconego przed rokiem antykwariatu, swą małżonkę Antonię.

W roku 1895 cała firma Laurin&Klement zajmowała powierzchnię 120m², wykorzystując wyłącznie nożne obrabiarki. Zakup pierwszej maszyny parowej, służącej do wprawiania w ruch za pomocą przekładni, narzędzi skrawających i prostej prasy oraz wzmocnienie kadry o kolejne sześć etatów, nastąpiło już w roku 1896.

Te trzy rocznice obchodzone w 2015 roku, związane z marką Škoda sa wyjątkowo symboliczne.