• Jak wynika z policyjnych statystyk, 2022 r. był kolejnym, w którym poprawiło się bezpieczeństwo na drogach — było mniej wypadków, zabitych i rannych
  • Największym zagrożeniem są młodzi kierowcy. Osoby w wieku 18-24 lata mają najwyższy wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. populacji
  • Sprawcami niecałych 5 proc. wypadków byli cudzoziemcy

Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji podsumowało bezpieczeństwo na polskich drogach w ubiegłym roku. "W 2022 roku doszło do 21 tys. 322 wypadków drogowych. W porównaniu z 2020 r., kiedy to miało miejsce 23 tys. 540 wypadków, liczba ta spadła o 2 tys. 218 wypadków (-9,4 proc.). W porównaniu z 2021 r., w którym odnotowano 22 tys. 816 wypadków, liczba ta spadła o 1 tys. 494 wypadki (-6,5 proc.)" — wyjaśnił nadkomisarz Robert Opas.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

W ślad za mniejszą liczbą wypadków idzie mniejsza liczba ofiar i rannych

Według policyjnych danych w zeszłym roku spadła również liczba ofiar wypadków oraz rannych. W zeszłorocznych wypadkach zginęło 1 tys. 896 osób. "W porównaniu z 2020 r., kiedy zginęło 2 tys. 491 osób, nastąpił spadek o 595 osób (-23,9 proc.), natomiast z 2021 r., w którym śmierć poniosło 2 tys. 245 osób, nastąpił spadek o 349 osób (-15,5 proc.)" — wyliczył policjant. Dodał przy tym, że w ubiegłym roku w wypadkach drogowych ranne zostały 24 tys. 743 osoby, w tym ciężko — 7 tys. 541. "W porównaniu z 2020 r. liczba rannych zmniejszyła się o 1 tys. 720 (-6,5 proc.). W porównaniu z 2021 r. liczba ta spadła o 1 tys. 672 osoby (-6,3 proc.)" — podał.

Wypadki drogowe i ich skutki w 2022 r. Foto: Policja
Wypadki drogowe i ich skutki w 2022 r.

Według statystyk KGP w 2022 roku z winy kierujących pojazdami powstały 19 tys. 373 wypadki, co stanowi 90,9 proc. ogółu. "W wyniku tych zdarzeń zginęło 1 tys. 621 osób (85,5 proc.), a 22 tys. 834 zostały ranne (92,3 proc.)" — zaznaczył.

Młodzi kierowcy najniebezpieczniejszymi uczestnikami ruchu drogowego

"Szczególną uwagę należy zwrócić na grupę tzw. młodych kierowców w wieku od 18 do 24 lat, którzy mają najwyższy wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. populacji. W 2022 r. byli oni sprawcami 3 tys. 059 wypadków (15,8 proc. wypadków powstałych z winy kierujących), zginęło w nich 281 osób, a 3 tys. 910 zostało rannych. Liczby te są jednak niższe od danych ubiegłorocznych: wypadki mniej o 594 (-16,3 proc.), zabici mniej o 101 (-26,4 proc.) i rannych mniej o 720 (-15,6 proc.)" — zauważył nadkomisarz.

Tendencja występowania wypadków drogowych w latach 2013 - 2022 Foto: Policja
Tendencja występowania wypadków drogowych w latach 2013 - 2022

Ze statystyk wynika, że przyczyną 34,9 proc. wypadków, które spowodowali młodzi kierowcy, było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. "O ich ciężkości świadczy 52,7 proc. zabitych w wypadkach przez nich spowodowanych. Jest to grupa osób, którą cechuje brak doświadczenia i umiejętności w kierowaniu pojazdami i jednocześnie duża skłonność do brawury i ryzyka" — podkreślił.

Tendencja występowania zabitych w wypadkach drogowych w latach 2013 - 2022 Foto: Policja
Tendencja występowania zabitych w wypadkach drogowych w latach 2013 - 2022

"W 2022 r. doszło do 1 tys. 760 wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym. Wynika z tego, że w co dwunastym wypadku zginął co najmniej jeden człowiek. W porównaniu z rokiem ubiegłym, w którym zanotowano 2 tys. 074 wypadki ze skutkiem śmiertelnym, liczba zmalała o 314 (-15,1 proc.). W wypadkach tych zginęło 1 tys. 896 osób, z czego 1 tys. 318 (69,5 proc.) zginęło na miejscu, a pozostałe 578 (30,5 proc.) to zgony w ciągu 30 dni od daty zaistnienia wypadku" — przekazał.

Tendencja występowania rannych w wypadkach drogowych w latach 2013 - 2022 Foto: Policja
Tendencja występowania rannych w wypadkach drogowych w latach 2013 - 2022

"Największą liczbę wypadków ze skutkiem śmiertelnym, w odniesieniu do populacji wiekowej, spowodowali kierujący w wieku od 18 do 24 lat – 249 (16,7 proc. ogółu wypadków spowodowanych przez kierujących). Były to głównie najechania na drzewo — 60 wypadków, w których zginęły 74 osoby; zderzenia czołowe – 56 wypadków, w których zginęło 67 osób; zderzenia boczne – 35 wypadków, w których zginęło 37 osób; najechania na pieszego — 29 wypadków, w których zginęło 29 osób i zderzenia tylne — 27 wypadków, w których również zginęło 29 osób" — dodał.

Ponad 1 tys. wypadków z winy cudzoziemców

Nadkomisarz przekazał też, że w ubiegłym roku cudzoziemcy uczestniczyli w ponad 2 tys. wypadkach, w których zginęło 310 osób, w tym 126 cudzoziemców, a rannych zostało 3 tys. 245 osób, w tym 1 tys. 367 cudzoziemców. "Cudzoziemcy — kierujący, byli sprawcami 1 tys. 146 wypadków, w których zginęło 120 osób, a 1 tys. 422 zostały ranne oraz 25 tys. 738 kolizji. Natomiast piesi spowodowali 78 wypadków, w których 15 osób zginęło, a 67 zostało rannych oraz 96 kolizji" — zaznaczył.

"Kierujący pojazdami, uczestniczący w zdarzeniach drogowych, najczęściej pochodzili z Ukrainy (944 wypadki – 58 proc.), Gruzji (141 wypadków – 8,7 proc.), Białorusi (119 wypadków – 7,3 proc.) oraz Niemiec (58 wypadków – 3,6 proc.) i Litwy (35 wypadków – 2,1 proc.)" — dodał nadkom. Robert Opas.

autor: Bartłomiej Figaj