Star 266 był podstawowym terenowym samochodem ciężarowym średniej ładowności Wojska Polskiego. Pojazdy takie wykorzystywano od lat 70. XX wieku. Produkcja seryjna tego modelu trwała w latach 1973-2000. Maszyna powstawała w Fabryce Samochodów Ciężarowych "STAR" w Starachowicach. Model 266 zastąpił na linii produkcyjnej samochody rodziny 66 – 660.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Ciężarówka ta okazała się bardzo udanym pojazdem. Używano jej w bardzo licznych wersjach zabudowy. Powstawała jako typowa ciężarówka ze skrzynią, w nadwoziach zamkniętych i specjalnych, aż do koparek, dźwigów i cystern. Starem 266 interesowano się nie tylko w Polsce. Na eksport, do ZSRR, Węgier, Angoli, Jemenu, Libii i Birmy, trafiło 4659 sztuk tego samochodu. Star 266 występował także w wersji CD-5, czyli cysterny, wykorzystywanej na lotniskach, która umożliwiała tankowanie pojazdów bezpośrednio z cysterny z jednoczesnym pomiarem ilości tankowanego paliwa. Wydajność takiego systemu wynosiła 320 l/min.
Taką właśnie wersję CD-5 pieczołowicie odrestaurowano w ramach projektu "Pod Dobrymi Skrzydłami" w oddziale Huta Stalowa Wola S.A. w Dęblinie, jak obecnie nazywają się dawne Wojskowe Zakłady Inżynieryjne S.A. Pojazd po zakończonej służbie trafił do Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych Drawsko im. płk. dypl. Franciszka Sadowskiego. Służył tam jako cel do ćwiczeń poligonowych. W tym celu pozbawiono go wielu elementów wyposażenia oraz oczywiście nie konserwowano. Pojazd przekazano do Muzeum Sił Powietrznych. Zadecydowano także o jego rekonstrukcji.
Cysterna CD-5 przeszła pełną renowację. Specjaliści odtworzyli i zakonserwowali wnętrze samochodu, jego zabudowę, mechanikę oraz lakier. Stara 266 można oglądać jako część dęblińskiej wystawy. Stan, w jakim odebrano cysternę, proces renowacji oraz efekt finalny można obejrzeć w poniższej galerii zdjęć.