- Blisko co 4 auto kradzione w Polsce znika z Warszawy i jej okolic
- W stolicy najcześciej znikają auta japońskich producentów
- Z roku na rok policjanci odzyskują coraz więcej skradzionych aut, ale wiele z nich jest już w częściach
Według danych Komendy Głównej Policji, w 2017 roku skradziono 10 240 pojazdów. Z jednej strony to wynik znacznie lepszy niż w roku 2016, kiedy to z ulic zniknęło o 1405 samochodów. Z drugiej zaś strony w ciągu doby, z polskich ulic i garaży znika średnio aż 28 samochodów, co oznacza, że co 51 minut jeden samochód pada łupem złodziei. To oznacza, że ryzyko kradzieży nadal jest duże.
Według policji najniebezpieczniejszym rejonem wciąż jest Warszawa i jej okolice, skąd znika prawie co 4 auto kradzione w Polsce (2844 skradzionych aut w 2017 roku). W następnej kolejności jest województwo śląskie na czelez Katowicami (1245 pojazdów).
Co ciekawe w 2017 roku były rejony, w których liczba skradzionych pojazdów wzrosła względem 2016 roku. Mowa tu o województwach: łódzkim, podlaskim i opolskim. Z kolei w tym samym okresie najmniej skradzionych pojazdów odnotowano w województwie podkarpackim – zginęło jedynie 71 pojazdów.
Komenda Wojewódzka Policji | Skradzione auta 2016 r. | Skradzione auta 2017 r. | Zmiana rok do roku |
KWP Białystok | 110 | 117 | +7 |
KWP Gdańsk | 939 | 881 | -58 |
KWP Gorzów Wielkopolski | 479 | 380 | -99 |
KWP Katowice | 1639 | 1245 | -394 |
KWP Kielce | 106 | 90 | -16 |
KWP Kraków | 505 | 342 | -163 |
KWP Lublin | 151 | 117 | -34 |
KWP Łódź | 817 | 832 | +15 |
KWP Olsztyn | 252 | 234 | -16 |
KWP Opole | 83 | 107 | +24 |
KWP Poznań | 1315 | 1170 | -145 |
KWP Radom | 375 | 338 | -37 |
KWP Rzeszów | 89 | 71 | -18 |
KWP Szczecin | 303 | 260 | -43 |
KSP Warszawa | 2720 | 2506 | -214 |
KWP Wrocław | 1265 | 1073 | -192 |
KWP Bydgoszcz | 360 | 273 | -87 |
CBŚP | 137 | 202 | +65 |
RAZEM | 11 645 | 10 240 | -1405 |
Statystyki maleją – ceny kradzionych aut rosną
Z roku na rok w Polsce znika coraz mniej aut, co potwierdzają policyjne statystyki. Za to dziś z ulic nie znikają auta warte kilkanaście tysięcy złotych. Łupem złodziei padają coraz droższe pojazdy. Paradoksalnie rozwój tzw. systemów bezkluczykowych ułatwił pracę szajkom zajmującym się kradzieżą aut.
Przestępcy dość szybko rozpracowali tego typu zabezpieczenia, dzięki czemu są w stanie bezinwazyjnie otworzyć i uruchomić nowe auta. Złodzieje, posiadając specjalny transmiter i odbiornik, w ciągu kilkudziesięciu sekund „kopiują” sygnał kluczyka i odjeżdżają z parkingu autem, oddalając się nawet kilkaset kilometrów od miejsca zdarzenia.
Większość aut w ciągu kilkunastu godzin zostaje rozebrana na części, które później trafiają do sprzedaży i warsztatów zajmujących się naprawą aut powypadkowych. Cześć samochodów zostaje także wywieziona w całości za granicę.
Wykrywalność rośnie, ale...
Systematycznie rośnie wykrywalność kradzionych aut, która wzrosła z 19,6 proc. w 2016 r. do 23,2 proc. w 2017 roku. To bardzo dużo, ale jak sami policjanci przyznają, nie wszystkie auta udaje się odnaleźć w całości. Do statystyk zalicza się auta odnalezione w częściach, które złodziej zdążyli już pociąć na części. Nie wiadomo też, czy do tej grupy zaliczane są zgłoszenia kradzieży, które odwołali sami właścicieli.
Zmienia się trend w zabezpieczeniach
Jeszcze kilkanaście lat temu normalnym widokiem były mechaniczne blokady, zakładana na kierownicę, pedały i dźwignie zmiany biegów. Następnie nastała moda na immobilisery, systemy odcinające dopływ paliwa i alarmy. Dziś coraz częściej w nowych autach montuje się systemy monitoringu oparte na nadajnikach GPS i radiowych. Według ekspertów coraz popularniejsze stają się te ostatnie, bo trudniej je zagłuszyć. Radiowa lokalizacja po kradzieży pozwala na odnalezienie pojazdów nawet wtedy, gdy zostały ukryte w stalowych kontenerach oraz na parkingach podziemnych, bo fale radiowe o wysokich częstotliwościach potrzebują jedynie mikroszczelin, aby mogły się wydostać i zostać namierzone.
Źródło: Policja, Gannet Guard Systems