• Strefy Low Emission Zones są objęte specjalnymi standardami dotyczącymi emisji spalin wjeżdżających na nie pojazdów
  • Obszary objęte dodatkowymi przepisami dotyczą głównie pojazdów o masie przekraczającej 3,5 tony, a bezpłatny wjazd mają na nie tylko te, które spełniają normę Euro 6
  • Mandaty za niezarejestrowanie samochodu w bazie strefy LEZ przed wjazdem może wynosić nawet 2000 funtów
  • Przedsiębiorcy podejrzewający, że ich pojazd mógł złamać przepisy strefy LEZ, mogą odwołać się od kary, jednak działania muszą podjąć jak najszybciej to możliwe

Ograniczenia na obszarach objętych strefą LEZ dotyczą w szczególności samochodów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także autokarów, dużych vanów, czy karawan. Z tego powodu znajomość zasad w nich obowiązujących dotyczy szczególnie przedsiębiorców branży logistycznej i transportowej. Wszystkie pojazdy spełniające minimalne normy nie muszą wnosić za wjazd do strefy, natomiast te, które łamią przepisy, mogą dostać bardzo wysokie mandaty nawet wielokrotnie w trakcie jednego pobytu.

Londyn najbardziej restrykcyjny

Na europejskiej mapie stref niskich emisji spalin na szczególnie wyróżnienie zasługuje Londyn. Jak wyjaśnia przedstawicielka TC Kancelaria Prawna, Lucica Kucharec: "Przede wszystkim, tutejsza strefa znana jako LEZ – Low Emission Zone, jest największa w Europie i obejmuje większość powierzchni miasta. Tutejsze standardy emisji dla samochodów ciężarowych są wyśrubowane – pojazdy te spełniać muszą normę Euro 6. Po drugie, ma ona swoją podstrefę ULEZ, czyli Ultra Low Emission Zone, leżącą w ścisłym centrum, której wymogi również trzeba spełnić w razie przejazdu".

Strefa ULEZ Foto: Shutterstock/Alena Veasey
Strefa ULEZ

Według brytyjskiego prawa za wjazd do londyńskiej strefy niskich emisji bez spełniania odpowiednich wymagań waha się między 500 a 2000 funtów i może być nałożony wielokrotnie w trakcie pojedynczego pobytu w strefie.

Opłata za wjazd — jak to działa?

Przedsiębiorcy posiadający pojazdy spoza Wielkie Brytanii muszą zarejestrować pojazd, który ma wjeżdżać w strefę LEZ. Dokonać tego muszą w dwóch miejscach: londyńskim miejskim urzędzie transportowym (Transport For London) oraz w placówce Euro Parking Collection plc, która zajmuje się opłatami. W ramach rejestracji należy wysłać skany dokumentów potwierdzające dane pojazdu oraz jego normę emisyjną. Należy pamiętać, że każdy pojazd w firmie musi zostać indywidualnie zarejestrowany.

Po poprawnej rejestracji otrzymujemy informację o potwierdzeniu oraz ewentualnych opłatach, jakie trzeba wnieść. W takim razie, jakie dodatkowe koszta nas czekają? To jest uzależnione od rejestrowanego auta. Strefa Niskich Emisji zabrania wyłącznie na wjazd samochodów niezarejestrowanych, a upoważnia do bezkosztowego wjazdu tylko te, które spełniają europejską normę Euro 6. Jeśli rejestrowane przez nas auta spełniają niższe normy, wtedy obowiązuje nas opłata dzienna za pobyt w strefie. Koszty wahają się od 100 funtów za spełnienie normy Euro 5 do 300 funtów za spełnienie normy Euro 4 lub wcześniejszej.

Strefa LEZ Foto: Shutterstock/ChrisGhinda
Strefa LEZ

Kary mogą być piorunujące

Opłata dzienna dla pojazdów niespełniających norm Euro 6 jest spora i dla niektórych przewoźników może być nieopłacalna. Nie polecamy jednak liczyć na szczęście i próby cichego przemknięcia. W strefie LEZ znajduje się tysiące kamer, które całodobowo monitorują i skanują tablice rejestracyjne wjeżdżających aut. Jeśli numeru rejestracyjnego nie uda się znaleźć w bazie, system automatycznie wystawia mandat. Co ważne mandat można dostać wielokrotnie w trakcie jednego pobytu, jeśli kilka kamer wyłapie niezarejestrowany pojazd.

Jak tłumaczy Lucica Kucharec z TC Kancelaria Prawna, mandatów jest na tyle dużo, że przekazywane są one zbiorczo raz na kwartał i często osiągają przez to gigantyczne kwoty. Dla przykładu, w ciągu jednego kwartału, pewna firma zebrała w sumie 18 mandatów, co przełożyło się na grzywnę w wysokości 151 tys. zł! "Gdyby właściciel firmy przekazał nam sprawę 2 tygodnie później, kwota ta podwoiłaby się " - dodaje ekspertka.

Od mandatu można się odwołać

Jeśli przedsiębiorca dowie się, że jego kierowca dostał, albo ma dostać mandat, musi działać szybko. Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać to jak najszybsze zarejestrowanie samochodu w systemie strefy LEZ. Bez tego nie jesteśmy w stanie odwołać się od nałożonej kary. Drugim krokiem powinno być wsteczne uiszczenie opłaty, jeśli nasz pojazd spełnia inne normy niż Euro 6. Na to mamy maksymalnie trzy dni od wjazdu samochodu na wyznaczony obszar. Po tych działaniach możemy odwołać się od mandatu, co powinniśmy zrobić jak najszybciej, dzięki czemu jest szansa na całkowite uniknięcie kary. Przedsiębiorcy, których spotkał mandat i potrzebują wsparcia, mogą także szukać pomocy w kancelariach prawnych, które specjalizują się w tego typu sytuacjach.