- Jeśli przyjrzeć się Formule 1, WRC, wyścigom długodystansowym, wszędzie rządzą niemieckie ekipy. Czemu tak się dzieje? - pytam szefa sportowego Volkswagena. Capito odpowiada bez chwili wahania: - Ponieważ Niemiecka inżynieria jest najlepsza na świecie! Widać to także na przykładzie zwykłych samochodów produkcyjnych. Niemieckie samochody są najlepsze na świecie, więc nie widzę powodu, czemu nie powinny być najlepsze i w sporcie samochodowym!

Także Sebastien Ogier, który zdobył trzeci z rzędu tytuł, wielbi swoje Polo R WRC: - Absolutnie kocham ten samochód! W środku czuję się jak we własnym domu. Czuję, że mogę z nim zrobić wszystko, co chcę. To wspaniałe! - mówi Francuz. Czy można jednak od wyczynowych, specjalistycznych maszyn na skróty przejść do zwykłych aut, które jeżdżą po publicznych drogach?

O gustach ponoć się nie dyskutuje, a świat motoryzacji cywilnej jest bardzo urozmaicony. Każdy znajdzie coś dla siebie. Nie sposób zastąpić finezji, siły i historii Ferrari, lecz więcej osób zadowoli się bardziej "pospolitym", tańszym, a jednak doskonale wykonanym, pięknym i niezawodnym Porsche. Czołową potęgą motoryzacyjną jest Toyota, ale właśnie dogania ją grupa Volkswagena, a poważnym konkurentem stały się dla niej marki koreańskie - Hyundai i KIA, dla której przełomem było... założenie biura projektowego w Niemczech.

Fiat odżył na rynku amerykańskim po związaniu z Chryslerem, lecz auta zza oceanu pod względem technologii nijak mają się do niemieckich, a i włoskie - choć od lat produkują bardzo udane silniki turbodiesla - mają do odrobienia niemałe straty. Dzielnie trzyma się Ford, który tradycyjnie oferuje doskonałe własności jezdne w całym przekroju modeli, ale i tu nie bez znaczenia jest wieloletnia, silna obecność w Niemczech. Francuskie marki, na czele z Citroenem, mają wiele do zaoferowania, szczególnie pod względem oryginalnej stylistyki, a Peugeot RCZ to jeden z najładniejszych i najbardziej oryginalnych samochodów dostępnych na rynku, lecz mimo to...

W segmencie premium niepodzielnie rządzą BMW, Mercedes oraz Audi (notabene współtworzą najmocniejszą kategorię wyścigów aut z dachem - DTM), a samochodem roku 2015 został Volkswagen Passat. Choć od toru wyścigowego czy oesu do jazdy po autostradzie droga jest daleka, trudno nie zgodzić się z Jostem Capito. Różne marki mają różne atuty, ale całościowo... Niemieckie samochody są najlepsze. Nie tylko na torach wyścigowych i oesach.