Ten budowany przez lata mit i wdrażanie do produkcji kolejnych modeli, które odnosiły sukces na wielu rynkach (Topolino, pięćsetka, Panda, Punto), spowodowały jednak dwa niekorzystne zjawiska. Pierwszy to "zaszufladkowanie" firmy przez klientów, drugi zaś to osłabienie przez producentów instynktu samozachowawczego.

Efektem tego pierwszego jest utożsamianie wyrobów Fiat jedynie z "maluchami" i powszechna opinia, że "koncern Fiat potrafi budować tylko małe samochody". Wprawdzie opinię tę miał zmienić model Stilo, który był dobrze wyposażony i miał doskonałe walory jezdne (mogę to potwierdzić po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów w warunkach letnich i zimowych), ale nie przypadł klientom do gustu ze względu na wysoką cenę i mało atrakcyjną stylizację nadwozia. Obecnie firma próbuje przekonać klientów, że idealnym dużym samochodem jest Croma. Jednakże mit o "umiejętności budowy tylko małych samochodów" także w tym przypadku sprawia, że Croma wyraźnie ustępuje konkurencyjnym modelom

Drugie niekorzystne dla koncernu zjawisko wywodzi się z pewnej pychy i niedocenianiu konkurencji. W kategorii samochodów małych przez długie lata tylko Fiat był liczącym się producentem. Tymczasem obecnie w kategorii maluchów, po podział segmentu sięgają również Toyota (model Aygo), Citroen (C1), Peugeot (107), a także nieznane wcześniej wersje minivan (Opel Agila).

Trzecim -niekorzystnym dla producenta małych samochodów- zjawiskiem jest większa zamożność społeczeństw. W efekcie małe samochody nie cieszą się już takim powodzeniem, jak miało to miejsce dziesięć lat temu.

Wyjściem z sytuacji ma być tajna broń, która odmieni sytuację na rynku. Tajna broń to odnowiona oferta modelowa, a jednym z jej składników jest samochód popularny (bo w tych Fiat jest najlepszy), stosunkowo duży (obecni klienci poszukują wersji większych) ale nadal tani i dostępny.

Model ten, noszący nazwę Linea, zaprezentowano podczas Targów w Istambule.

Linea -zaprojektowana w Centro Stile Fiat- charakteryzuje się elegancją i dynamizmem, a co warte podkreślenia, ma włoski styl lekkości i elegancji, jakiego nie było w wersjach Stilo

Auto ma długość 456 cm, szerokość 173 cm i rozstaw osi 260 m. Dla porównania warto podać, że konkurencyjne wersje segmentu C mają wymiary: Megane Sedan (450cm/177,5cm/269cm), Focus Sedan (449cm/184cm/264cm), Astra Sedan (462cm/175cm/270cm). Wszystkie też mają pojemność bagażników ponad 500 litrów.

Nowy samochód  produkowany będzie w tureckim zakładzie produkcyjnym TOFAS w Bursie, a kampania reklamowa będzie prowadzona w kilku krajach europejskich i pozaeuropejskich, począwszy od drugiej połowy 2007 roku. Wtedy też (jak zapewniali przedstawiciele Fiat Auto Poland) model trafi na rynek polski. Na pytanie o przybliżoną cenę modelu usłyszałem, że zapewniony będzie jak najlepszy stosunek ceny do wyposażenia.

Niestety takie samo stwierdzenie padło podczas prezentacji modelu Stilo i po kilkunastu miesiącach okazało się, że nie przekonało klientów.

O tym czy Fiat Linea będzie tajną bronią pozwalającą odbudować pozycję "koncernu produkującego samochody popularne", czy też strzałem "ślepą kulą w płot" przekonamy się w pod koniec przyszłego roku.

Po prezentacji dynamicznej zaplanowanej na marzec/kwiecień, przekażemy zaś jak model zachowuje się na drodze i czy wyeliminowano problemy jakości "tureckich materiałów tapicerskich".