Auto Świat Wiadomości Aktualności Tata. Koniec ery panowania ropy naftowej

Tata. Koniec ery panowania ropy naftowej

Autor Piotr Rejowski
Piotr Rejowski

Pamiętacie Tata Motors? To producent najtańszego samochodu świata - modelu Nano. Teraz ten przemysłowy gigant zapragnął uderzyć w przemysł paliwowy. Życzymy wszyscy, aby mu się to udało.

Koniec ery panowania ropy naftowej
Onet
Koniec ery panowania ropy naftowej

Nieciekawe to czasy dla miłośników samochodów. Ceny paliw szybują zmieniając swój poziom z abstrakcyjnego na nieakceptowany - z nieakceptowanego na szalony  - a wszelkie znaki na ziemi i niebie wskazują, że to nie koniec. Większość kupujących zwraca jeszcze większą uwagą na spalanie samochodu, który zamierzają nabyć.

Ceny na stacjach benzynowych zmusiły producentów samochodów na zmniejszeniu zapotrzebowania na "bezołowiową" w produkowanych przez siebie autach. Coraz częściej, żeby nie powiedzieć masowo pojawiają się w ofercie hybrydy i ostrożnie wchodzą na rynek auta elektryczne. Te ostatnie są jednak jeszcze za drogie dla przeciętnego "Kowalskiego".

Tata Motors ma jednak coś lepszego w zanadrzu. Tak przynajmniej twierdzą. Według informacji, które wypłynęły z koncernu można przypuszczać, że firma prowadzi obecnie bardzo zaawansowane prace mające na celu stworzenia silnika zasilanego sprężonym powietrzem.

Kilka tego typu koncepcji można było spotkać w ostatnich latach na wielu wystawach samochodowych. Były to jednak niezaawansowane technologicznie prototypy, z których nie wyłoniło się nic konkretnego.

Tata Motors wraz z Motor Development International od 2007 roku prowadzą badania nad silnikiem na sprężone powietrze. Obecnie rozpoczął się drugi etap prac. Tata Motors używało już tego rodzaju silniku w swoich konceptach, ale prace mają na celu wprowadzenia tej technologii do modelu z masowej produkcji.

Technologia "sprężonego powietrza" została użyta przez Motor Development International w modelu MiniFlowAir. Samochód był wyposażony w silnik napędzany sprężonym powietrzem oraz napęd hybrydowy. Mógł on przejechać około 60 km przy "zasilaniu powietrznym" oraz około 550 km z napędem hybrydowym.

Wydaje się, że prace nad najbardziej ekonomicznym samochodem świata zmierzają powoli ku końcowi. Na pierwszy rzut oka całość jest mocno nierealna. Taka technologia, wprowadzona masowo w motoryzację może mocno uderzyć w portfele koncernów naftowych. Trzeba jednak pamiętać, że koncern należący do Ratana Tata nie jest pierwszą lepszą manufakturą. W jego posiadaniu znajdują się takie marki jak Jaguar, Land Rover, Tetley.

Autor Piotr Rejowski
Piotr Rejowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków