Drogówka prowadzi specjalny "Program na rzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych na terenie działania Komendy Stołecznej Policji na lata 2024-2026". W ramach działań prewencyjnych dodatkowym nadzorem zostaną objęte trzy ciągi komunikacyjne, które uznano za najbardziej niebezpieczne.
Statystyki wypadków z udziałem pieszych wskazują, że w Warszawie są to:
- Al. "Solidarności": od ul. Okopowej do ul. Targowej;
- Al. Jerozolimskie: od ronda de Gaulle’a do ronda Zesłańców Syberyjskich;
- Ul. Powstańców Śląskich: od ul. Piastów Śląskich do ul. Połczyńskiej.
W ostatnich latach w tych lokalizacjach doszło do 57 wypadków, w których sześć osób zginęło, a 51 zostało rannych. Odnotowano na nich ponadto 49 kolizji z udziałem pieszych.
Za większość przewinień popełnionych na przejściach dla pieszych kierowcy karani są mandatami w wysokości 1500 zł i nawet 15 punktami karnymi. Obowiązuje też zasada recydywy, czyli podwójna grzywna, jeśli to samo wykroczenie zostanie popełnione drugi raz w ciągu dwóch lat.
Mandaty dla kierowców za wykroczenia wobec pieszych:
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na to przejście: 1,5 tys. zł (recydywa: 3 tys. zł);
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przez kierującego pojazdem w strefie zamieszkania: 1,5 tys. zł (recydywa: 3 tys. zł);
- wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany, lub bezpośrednio przed tym przejściem: 1,5 tys. zł (recydywa: 3 tys. zł);
- omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu: 1,5 tys. zł (recydywa: 3 tys. zł).
Pieszy również powinien zachować ostrożność
Art. 14 Prawa o ruchu drogowym zabrania pieszym:
- wchodzenia na jezdnię lub drogę dla rowerów:
- przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu o ograniczonej widoczności drogi; a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych, b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
- zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko;
- przebiegania przez jezdnię lub drogę dla rowerów;
- chodzenia po torowisku;
- wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
- przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych lub drogę dla pieszych i rowerów od jezdni lub drogi dla rowerów, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują;
- korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych.